Piața auto din România se confruntă cu un recul semnificativ al vânzărilor de vehicule electrice în 2025, într-o perioadă în care principalele economii europene apasă pedala de accelerație în direcția mobilității electrice.
Potrivit unei analize realizată de PwC România, întârzierile prelungite în lansarea programului Rabla au provocat o scădere abruptă a înmatriculărilor de automobile cu emisii zero.
Conform datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primele trei luni din 2025, România a raportat o scădere de 36,4% a înmatriculărilor de vehicule electrice. Luna aprilie a adâncit declinul cu un minus de 70%, pe fondul absenței finanțărilor prin programul de Rabla. Deși programul urmează să fie relansat în această săptămână, întârzierea a avut un impact negativ asupra pieței auto locală.
„ În ciuda trendului european ascendent, România a înregistrat o scădere accentuată a vânzărilor de vehicule electrice, evoluție generată de întârzierile programului Rabla. Preconizat să înceapă săptămâna aceasta, programul este foarte important, sectorul auto românesc riscând să piardă teren într-un moment critic al transformării globale”, a subliniat Daniel Anghel, Country Managing Partner la PwC România.
În schimb, după trei trimestre de declin, Europa a înregistrat o revenire solidă. Astfel, pe cele mai importante cinci piețe, și anume Regatul Unit, Germania, Franța, Italia și Spania, vânzările de BEV (n.n. – Battery Electric Vehicle) au crescut cu 30% în trimestrul I. Regatul Unit și Germania conduc această revenire, cu creșteri de 43% și, respectiv 39%. Italia și Spania vin puternic din urmă, cu majorări de 73% și, respectiv 69%, deși de la un punct de pornire mai scăzut. Franța este singura piață unde s-a înregistrat o scădere (-7%), ca urmare a expirării subvențiilor de stat, potrivit PwC.ro.
La nivel global, BEV-urile au ajuns să reprezinte 16% din totalul vânzărilor de autovehicule, după o creștere de 42% în primul trimestru comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Piața chineză a fost motorul acestei evoluții, generând peste 60% din totalul vânzărilor globale și atingând o cotă de 27%.
Cu toate acestea, tranziția către propulsia electrică este încă inegală. Bariera o reprezintă nu doar provocările tehnologice sau logistice, ci și tensiunile geopolitice crescânde între SUA, Uniunea Europeană și China, care fac totul pentru a-și proteja industriile naționale. Experții de la PwC România avertizează asupra riscului unei fragmentări a pieței auto globale în trei mari blocuri economice, cu reglementări și politici divergente.
În acest context complex, Comisia Europeană a lansat în luna martie un plan strategic pentru sprijinirea industriei auto europene. Acesta vizează inovarea, digitalizarea, dezvoltarea infrastructurii de încărcare, investițiile în lanțuri de aprovizionare reziliente, reconversia profesională și susținerea unui mediu concurențial echitabil în fața producătorilor străini subvenționați.
De asemenea, Parlamentul European a adoptat o măsură temporară de relaxare a țintelor de emisii de CO₂ pentru intervalul 2025-2027, oferind constructorilor un răgaz necesar în fața ritmului lent al electrificării comparativ cu rivalii la nivel mondial.
Între timp, China își menține poziția de lider în ceea ce privește producția de baterii pentru vehicule electrice, cu o cotă de 98%. De asemenea, continuă investițiile masive în reducerea dependenței de tehnologiile externe. Pe de altă parte, Statele Unite impun tarife mai dure pentru protejarea producției interne.