În India trăiesc, în prezent, aproximativ 797.000 de persoane cu avere netă foarte ridicată (HNWIs) – un număr care, se estimează, se va dubla în următorii câțiva ani. Chiar dacă reprezintă doar o mică fracțiune din populația de 1,4 miliarde de locuitori ai țării, acest grup privilegiat este suficient de numeros pentru a alimenta industria luxului în general și, în particular, pentru a susține o dezvoltare vertiginoasă a cluburilor de elită, spații unde noii bogați pot socializa, pot negocia și pot duce o viață de lux. Noile facilități cu circuit închis sunt necesare, în măsura în care în cluburile tradiționale listele de așteptare se întind adesea „pe mulți ani”, iar oferta nu ține pasul cu nevoile noului „val al oamenilor de afaceri self-made, minți creative și executivi de top”, care vor să se afirme. O nouă formă de club privat, destinat exclusiv membrilor, devine din ce în ce mai popular în India, pe măsură ce se intensifică această tendință în cristalizare: apariția noilor milionari, scrie BBC.
Timp de decenii, elitele Indiei au căutat refugiu în cluburile private și gymkhanele din perioada Raj-ului britanic, răspândite în cele mai selecte cartiere din marile orașe, în stațiuni montane sau amenajate, luxos, în foste garnizoane. Accesul în aceste enclave profund „englezești” – cu servitori îmbrăcați în livrea, majordomi, interioare de mahon și coduri vestimentare rigide – a fost întotdeauna rezervat privilegiaților: vechile familii care dețin capital, diverși oameni cu influență, care se plimbă nestingherit pe culoarele puterii, magnați, înalți funcționari, foști membri ai familiilor regale, politicieni sau ofițeri din armată.
Bogații și puternicii Indiei și-au consolidat capitalul social ani de-a rândul, discutând afaceri relaxat, la un trabuc sau în timpul meciurilor de golf ori squash organizate pe peluze luxoase. Pentru unii, aceste spații par azi desprinse dintr-un alt secol, un fel de relicve ale unei epoci apuse, într-o țară care își dorește tot mai mult să se desprindă de moștenirea colonială. Pe măsură ce a treia cea mai mare economie a Asiei generează o nouă generație de creatori de bogăție, apare o versiune mai modernă și informală a cluburilor private – un fenomen care reflectă transformările economice și demografice profunde din India. Aici se întâlnesc noii îmbogățiți, pentru networking, relaxare și afaceri.
Foto: Unsplash
Deși vorbim de India modernă, sistemul traditional al castelor nu a fost, de fapt, niciodată uitat, iar ofertele economice țin seamă de aceste structuri sociale. În mediul urban, oamenii din India tind să interacționeze în continuare în cadrul propriei jati (sub-caste), inclusiv prin prietenii strânse, evenimente sociale și căsătorii. Unele surse spun că interacțiunile inter-caste ar fi, de fapt, în creștere, pe fondul mobilității economice și urbanizării. Totuși, rețelele sociale tradiționale și clanurile de castă continuă să servească drept suport informal economic și mutual, oferindu-le membrilor diverse tipuri de sprijin, credite, recomandări de angajare și susținere comunitară. Coeziunea socială se menține încă puternică pe baza originii și statutului.
Anumite evenimente, precum festivalurile și adunările locale (panchayat-uri de castă sau khap-uri), le permit indivizilor să se reunească în mod formal, păstrând ritualuri și norme ale grupului de castă, în ciuda modernizării treptate a societății indiene. La nivel socio-economic, întâlnirile sociale și profesionale au loc prin asociații de caste influente, care oferă burse, rețele educaționale și oportunități de afaceri — în special în rândul castei superioare în plină evoluție urbană și digitală.
Cu atât mai pregnant este acest fenomen în grupul celor bogați și puternici. Aproximativ 85–90 % din averea Indiei este deținută de persoane din caste superioare, ilustrând cum rețelele de caste oferă acces prioritar la resurse, un fenomen greu de replicat în familiile din caste inferioare. Aceste rețele funcționează profitând din plin de capitalul lor social puternic: indivizii din castele avantajate își propulsează membrii la centre de influență, oferindu-le sprijin financiar, mentoring și apartenență la comunități economice exclusive.
Foto: Unsplash
Acești oameni au nevoie să se întâlnească undeva, departe de ochii lumii. Cererea de servicii și locuri de întâlnire cu circuit închis este suficient de mare în India, încât lanțul internațional Soho House planifică deschiderea a două noi cluburi – unul în capitala Delhi și altul în sudul Mumbaiului – în lunile următoare, comentează BBC. Prima lor locație, un club cu vedere la ocean pe faimoasa plajă Juhu din Mumbai, a fost deschisă acum șase ani și este un succes răsunător. Iar Soho House este doar unul dintre numeroșii noi jucători, care vor să răspundă unei piețe în plină explozie.
Lansat la Londra la mijlocul anilor ’90 ca o alternativă la cluburile aristocratice de pe Pall Mall, Soho House a venit cu un concept fresh: un club relaxat pentru creatori, antreprenori și gânditori din industriile creative, acei oameni cu putere financiară care, totuși, nu se simțeau bineveniți în enclavele aristocrației vechi. Treizeci de ani mai târziu, economia indiană – impulsionată de tehnologie, start-upuri și industrii creative – a generat un nou val de îmbogățiți care reprezintă exact genul de public căutat de Soho House.
„În India, există o creștere puternică a avuției tinerilor, iar antreprenorii au nevoie de o platformă pentru a se lansa”, a declarat Kelly Wardingham, director regional pentru Asia al Soho House, citat de BBC. „Noua clasă de bogați are nevoi foarte diferite față de ceea ce oferă gymkhanele tradiționale”.
Spre deosebire de cluburile vechi, Soho House nu selectează membri pe baza pedigree-ului familial, pe baza statutului, averii sau a genului, spune Wardingham. Membrii folosesc spațiul ca pe un refugiu în agitația istovitoare a Mumbaiului. Se relaxează la piscină pe acoperiș, la sala de sport, în săli private de cinema și la o masă elegantă, într-o selecție rafinată de restaurante. Aceste platforme funcționează ca o metodă de conectare cu mentori, investitori sau pentru evenimente educaționale și seminarii, comentează BBC.
Foto: Unsplash
Reema Maya, o tânără regizoare, spune că apartenența la Soho House din Mumbai – un oraș „în care e greu să găsești un colț liniștit într-o cafenea aglomerată” – i-a oferit acces la oameni influenți din industria filmului, acces care altfel i-ar fi fost imposibil fără a avea unele atuuri necesare în societatea indiană, cum ar fi vestitul „privilegiul generațional”.
Timp de mulți ani, cluburile clasice au fost închise pentru lumea creativă. Celebrul actor bollywoodian Feroz Khan a cerut cândva să devină membru al unui gymkhana din Mumbai, dar a fost refuzat politicos – actorii nu erau acceptați. Se spune că, uimit de atitudinea snoabă, ar fi replicat: „Dacă mi-ați fi văzut filmele, ați fi știut că nu sunt chiar un mare actor”.
Popularitatea acestor cluburi nu ține doar de ethosul lor modern și democratic, ci și de lipsa acută a locurilor disponibile în gymkhanele tradiționale, care sunt în continuare foarte căutate. Listele de așteptare se întind adesea „pe mulți ani”, iar oferta nu ține pasul cu „valul de oameni de afaceri self-made, minți creative și executivi de top”, care au nevoie, la rândul lor, de întâlniri și expunere socială, explică Ankit Kansal, de la Axon Developers, companie care a publicat recent un raport despre creșterea numărului de cluburi exclusiviste în India.
Această nepotrivire între cerere și ofertă a dus la apariția a peste 20 de noi cluburi – printre care Quorum și BVLD, dar și locații susținute de lanțuri hoteliere internaționale, precum St. Regis sau Four Seasons. Alte cel puțin șase cluburi sunt în pregătire pentru următorii ani, potrivit Axon. Piața crește cu aproape 10% pe an, iar pandemia a accelerat fenomenul, pentru că mulți oameni înstăriți au început să evite spațiile publice în favoarea întâlnirilor în locuri controlate.
Foto: Freepick
Deși noile cluburi promovează politici de membru mai progresiste și susțin artele, literatura și muzica independentă, ele rămân totuși „sanctuare ale luxului modern”, notează raportul Axon. În aceste cluburi ai acces doar pe bază de invitație sau de recomandare, iar taxele sunt inaccesibile pentru majoritatea oamenilor care trăiesc în india.
La Soho House, de exemplu, abonamentul anual ajunge la 320.000 de rupii indiene (aproximativ 3.700 USD) – mult peste venitul mediu al unui cetățean obișnuit. Ceea ce s-a schimbat este faptul că apartenența se bazează pe merit personal și potențial viitor, nu pe moștenirea familială. O nouă elită self-made a înlocuit vechea aristocrație – dar accesul rămâne rezervat unei minorități privilegiate.
Această tendință reflectă, într-un fel, povestea mai amplă a Indiei post-liberalizare – deschiderea către lume, renunțarea la modelul socialist, o economie în galop. Însă beneficiarii principali ai creșterii au fost bogații, în timp ce inegalitățile s-au adâncit, iar majoritatea populației continuă să aibă acces doar la produse și servicii de bază. De aici și contrastul: piața luxului înflorește, în timp ce retailul de masă se confruntă cu o cerere slabă.