Prima pagină » Medicii deepfake: Cum răspândește inteligența artificială dezinformarea medicală pe rețelele sociale

Medicii deepfake: Cum răspândește inteligența artificială dezinformarea medicală pe rețelele sociale

Medicii deepfake: Cum răspândește inteligența artificială dezinformarea medicală pe rețelele sociale
Medicii deepfake: Cum răspândește inteligența artificială dezinformarea medicală. Foto: Freepik

Medicii deepfake, de fapt videoclipuri generate de inteligența artificială care mimează profesioniști în sănătate, apar tot mai des online.

Medicii deepfake, de la escrocherii minore la pericole pentru sănătate

Unii medici folosesc rețelele sociale pentru a oferi sfaturi de sănătate credibile și a discuta cercetări recente.Totuși, cei mai noi influenceri medicali nu sunt oameni reali. Acești medici fictivi promovează informații medicale false sau produse dubioase, precum uleiuri pentru căderea părului sau suplimente pentru tulburări endocrine.

Organizația non-profit Media Matters a identificat recent opt conturi TikTok care distribuiau videoclipuri suspectate a fi medici deepfake. O anchetă de anul trecut a descoperit deepfake-uri cu trei medici celebri din Marea Britanie, folosite pentru promovarea unor produse.

Institutul Baker Heart and Diabetes din Australia a avertizat că videoclipurile cu doctorii lor promovând un supliment pentru diabet nu erau reale.

Avatarurile pot fi copii fidele ale unor medici cunoscuți sau figuri fictive generate de roboți.

„Ceea ce mă impresionează este cât de convingători sunt acești medici sintetici, cu vizualuri combinate cu narațiuni captivante, dar potențial false”, a spus, pentru Medscape, Ash Hopkins, doctor și profesor asociat la Universitatea Flinders, Adelaide, Australia.

„Pot exista prejudicii serioase, pentru că, atunci când dezinformarea e prezentată astfel, poate fi greu de distins de un profesionist real”, a adăugat el.

De ce apar tot mai mulți medici deepfake

Fenomenul nu diferă prea mult de alte escrocherii care apar odată cu noile tehnologii, mai ales cele amplificate online.

„Creșterea recentă a deepfake-urilor reflectă progresele rapide în tehnologie, permițând aproape oricui să genereze conținut sintetic realist rapid”, a explicat Hopkins.

El mai precizează că acest lucru era inevitabil.

„Stuart Russell, în cartea sa din 2019, Human Compatible, a subliniat că dacă o tehnologie precum AI poate fi folosită în scopuri dăunătoare sau financiare, probabil că va fi”, a spus Hopkins.

Motivațiile celor care folosesc deepfake-uri medicale

Cei care distribuie dezinformare medicală pot urmări confuzie, frică, discriminare, respingerea tratamentelor bazate pe dovezi sau promovarea „leacurilor miraculoase” pentru profit. Medicii reprezintă „tapul ispititor”: prezentând un deepfake ca expert de încredere, se amplifică credibilitatea produselor promovate.

„Narațiunile lor sunt construite să pară convingătoare, prin logici fabricate, testimoniale false sau aliniere cu preocupări populare”, a spus Hopkins.
„Acest conținut poate fi deosebit de periculos pentru persoane cu alfabetizare medicală limitată sau pentru cei sceptici față de îngrijirea convențională”.

Creșterea conținutului AI în sănătate

Medicii deepfake fac parte dintr-un fenomen mai larg de conținut AI creat pentru a înșela consumatorii. Daniel S. Schiff, doctor și co-director al Governance and Responsible AI Lab, Purdue University, observă o creștere a reclamelor false care imită celebrități și figuri publice.

„Nu trebuie să fie foarte bune. Trebuie doar să fie suficient de convingătoare”, explică Schiff.

Cum funcționează deepfake-urile

Primele deepfake-uri au apărut în jurul anului 2018, create prin rețele generative antagoniste. Acestea implicau două rețele neurale: generatorul, care imita imaginea, și discriminatorul, care compara creația cu realitatea.

„La acel moment, imaginile erau deja destul de convingătoare”, a spus Schiff.

Apoi, apariția modelelor de difuzie precum DALL-E, Imagen, Midjourney și Stable Diffusion a revoluționat domeniul.
Modelele de difuzie pornesc de la o imagine, asociată cu un text descriptiv, și ajustează continuu zgomotul până obțin rezultatul dorit.

„Suntem în punctul în care rețelele neurale, antrenate pe seturi mari de imagini și videoclipuri, pot produce vizualuri extrem de realiste, inclusiv mimarea fețelor și expresiilor”, a spus Hopkins.

Modelele mari de limbaj generează text și vorbire coerentă, astfel rezultând avataruri AI care pot vorbi, emoționa și se mișca realist.

Avantajul pentru escroci și accesibilitatea tehnologiei

Aceste tehnologii necesită input minim pentru a crea videoclipuri convingătoare. Multe modele de difuzie sunt open-source și ușor de găsit. Nu mai e nevoie de expertiză tehnică sau computere costisitoare.

„Modelele s-au îmbunătățit și sunt mai eficiente, reducând nevoia de putere de calcul mare”, a spus Christopher Doss, profesor RAND Corporation.

Avataruri AI în îngrijirea medicală

Nu doar social media folosește avataruri cu asemănare uimitoare cu profesioniștii în sănătate.  Companii ca Hippocratic AI oferă furnizori virtuali pentru urmărirea pacienților și pregătirea procedurilor. Mediktor oferă asistenți medicali virtuali pentru evaluarea simptomelor. Acestea nu sunt deepfake-uri, pentru că pacienții sunt informați că interacționează cu AI.

„Unele instrumente pot fi utile, dar multe nu sunt bine evaluate și nu respectă gândirea etică atentă”, a spus Schiff.

Boții pot crește eficiența, dar nu garantează îmbunătățirea îngrijirii.

Cum să nu fii păcălit de medici deepfake

Nu presupune că ești prea inteligent pentru a fi păcălit.Un studiu din 2023 arăta că videoclipuri deepfake despre schimbările climatice au înșelat 27%-50% dintre oameni. Aceleași rezultate ar putea fi similare pentru subiecte medicale controversate.
Avatarurile mai în vârstă par mai credibile, potrivit unui studiu din iunie 2025.

Semnele subtile includ degete nefirești, mâini sau ochi neclari, simetrie exagerată, păr perfect sau bijuterii ciudate. Schiff nu recomandă să încerci să detectezi singur deepfake-urile.

„Cea mai bună apărare nu e ochiul, ci creierul. Practicați alfabetizarea media și digitală”, spune Doss.

Cel mai mare indiciu: „doctorii” nu există în altă parte online.

„Dacă nu găsești nimic despre acel doctor în afară de videoclip, probabil că nu există”, confirmă Schiff.

Medici deepfake și responsabilitatea companiilor

Hopkins subliniază nevoia de măsuri pentru a minimiza daunele și pentru a valorifica beneficiile AI emergente.

„Companiile care creează instrumente AI trebuie să asigure transparența și identificarea conținutului generat de AI”, spune Hopkins.

Platformele sociale ar putea lua măsuri proactive, dar, momentan, responsabilitatea revine utilizatorului.

„Companiile de social media se retrag de la etichetarea preventivă. Utilizatorii trebuie să se protejeze singuri”, explică Doss.

Alte articole importante
Google lansează versiunea extinsă a lui Gemini Deep Research
Companii
Google lansează versiunea extinsă a lui Gemini Deep Research
Google a anunțat lansarea unei versiuni extinse și „reimaginată” a agentului său de cercetare Gemini Deep Research. Aceasta este bazată pe modelul fundamental Gemini 3 Pro, considerat de gigantul tech cel mai avansat și factual model AI dezvoltat până acum. Google își actualizează platforma Gemini Deep Research cu funcții extinse Noua versiune Gemini Deep Research […]
China a dezvăluit un supercomputer gigantic distribuit pe 2.000 km
Tehnologie
China a dezvăluit un supercomputer gigantic distribuit pe 2.000 km
China a lansat un supercomputer uriaș, distribuit pe o distanță de 2.000 de kilometri, care a fost dezvoltat timp de zece ani. Această rețea masivă promite să revoluționeze calculul de înaltă performanță și să consolideze poziția țării în topul global al supercomputării. Supercomputer gigant în China: zece ani de construcție și 2.000 km de performanță China […]
Campania „Cumpărați produse europene” aprinde tensiunile în UE. Statele mici se revoltă, Bruxelles-ul amână decizia
Campania „Cumpărați produse europene” aprinde tensiunile în UE. Statele mici se revoltă, Bruxelles-ul amână decizia
Reacțiile negative față de agenda Comisiei Europene „Cumpărați produse europene” se intensifică, pe fondul unei diviziuni tot mai vizibile între marile puteri industriale ale Uniunii și statele cu economii mai mici, orientate spre comerț liber. Inițiativa, susținută de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, riscă să devină una dintre cele mai controversate teme ale […]
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
România dispune de avantaje solide în competiția regională și globală pentru atragerea investițiilor străine, însă valorificarea acestora depinde decisiv de predictibilitate, stabilitate și calitatea cadrului instituțional. Mesajul a fost transmis de prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Leonardo Badea, în discursul susținut la deschiderea conferinței „Descoperiți România. Care sunt atuurile României în competiția pentru atragerea investițiilor?”. […]
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]