Prima pagină » Meta va interzice publicitatea politică plătită pe Facebook și Instagram în Europa

Meta va interzice publicitatea politică plătită pe Facebook și Instagram în Europa

Meta va interzice publicitatea politică plătită pe Facebook și Instagram în Europa
Foto: Shutterstock

Meta, compania-mamă a platformelor Facebook și Instagram, a anunțat că va înceta difuzarea reclamelor politice plătite în Uniunea Europeană începând din luna octombrie, acuzând că noile cerințe impuse de legislația europeană privind transparența în campaniile digitale nu sunt „aplicabile în practică”.

Anunțul vine la puțin timp înainte de intrarea în vigoare, în totalitate, a Regulamentului european privind transparența și direcționarea publicității politice, care stabilește condiții clare în privința modului în care platformele online le pot livra conținut politic utilizatorilor. Într-un comunicat emis vineri, Meta a precizat că va interzice reclamele care vizează teme „politice, electorale și sociale” pe platformele sale, inclusiv pe Facebook și Instagram, scrie Financial Times.

Reglementarea evocată de Meta are ca scop, în viziunea UE, combaterea manipulării informaționale, a interferențelor externe în procesele electorale și a folosirii abuzive a datelor personale în scopuri politice — și face parte dintr-un efort mai amplu al Comisiei Europene de a proteja democrația și a limita dezinformarea online. Deși regulamentul este deja adoptat, cele mai multe dintre prevederile sale vor deveni aplicabile abia din octombrie 2025.

Mark Zuckerberg și foști șefi Meta, dați în judecată pentru 8 miliarde de dolari. De ce sunt acuzați?

„Provocări operaționale semnificative și incertitudini juridice”

Poziția Meta reflectă o atitudine tot mai combativă față de autoritățile europene. Compania se aliniază unei tendințe mai largi a giganților tech americani de a contesta regimul de reglementare digitală al UE — devenit un punct de fricțiune constant în discuțiile comerciale transatlantice și criticat frecvent de administrația Trump. Grupul susține că noile norme impun „provocări operaționale semnificative și incertitudini juridice”, motiv pentru care a decis să retragă complet publicitatea politică în UE. Totuși, această măsură se limitează la reclame plătite, astfel încât utilizatorii și candidații pot continua să posteze și să dezbată teme politice pe platformele Meta.

„Continuăm să credem că publicitatea politică online este esențială pentru politica modernă — le oferă cetățenilor acces la informații relevante despre reprezentanții lor și le asigură candidaților o modalitate eficientă de a-și atinge electoratul,” a transmis compania.

Meta urmează astfel exemplul Google, care încă din anul trecut a anunțat că va opri publicitatea politică înainte ca regulamentul să devină aplicabil.

„Vedem din nou cum regimul de reglementare din Europa elimină efectiv produse și servicii populare de pe piață, reducând astfel opțiunile și concurența”, a declarat Meta într-un mesaj oficial.

Între timp, Comisia Europeană derulează mai multe anchete pentru a determina dacă Meta respectă prevederile Actului pentru Piețe Digitale și ale Actului pentru Servicii Digitale, două dintre pilonii-cheie ai noii arhitecturi de reglementare digitală din blocul comunitar.

În această lună, Meta a refuzat, de asemenea, să semneze Codul de bune practici privind inteligența artificială, elaborat de UE pentru a ghida companiile în aplicarea normelor impuse de viitorul AI Act, ce va intra în vigoare la începutul lunii august. Compania a afirmat că acel cod creează incertitudini juridice și depășește mandatul real al legislației, spre deosebire de alte grupuri americane precum OpenAI și Anthropic, care au acceptat să adere la inițiativă.

Alte articole importante
Afaceri în familia prezidențială. Compania de drone legată de Trump Jr câștigă un contract major cu Pentagonul
Afaceri în familia prezidențială. Compania de drone legată de Trump Jr câștigă un contract major cu Pentagonul
Compania de drone Unusual Machines, susținută de Donald Trump Jr, a obținut cel mai mare contract de până acum cu Pentagonul. Guvernul american extinde achizițiile de drone produse intern. Compania din Florida, în care Trump Jr deține o participație de 4 milioane de dolari, va fabrica 3.500 de motoare pentru drone și alte componente. Armata […]
ANALIZĂ
Piața auto românească s-a contractat cu aproape 10% în 2025
Companii
Piața auto românească s-a contractat cu aproape 10% în 2025
Piața auto românească a scăzut semnificativ în 2025, în contextul reducerii bugetelor pentru programele de reînnoire a parcului auto național. Potrivit datelor Autovit, înmatriculările totale de autoturisme au scăzut cu aproape 10%, iar vânzările de vehicule electrice au înregistrat un declin de 32%, cel mai mare din ultimii ani. Piața auto românească, în declin: minus […]
Alibaba adaugă un chatbot AI în aplicația sa Quark
Companii
Alibaba adaugă un chatbot AI în aplicația sa Quark
Gigantul chinez Alibaba a lansat un nou chatbot bazat pe inteligență artificială, integrat direct în aplicația sa Quark. Noul asistent virtual promite să îmbunătățească semnificativ experiența utilizatorilor, oferind răspunsuri rapide, recomandări personalizate și funcții avansate de căutare bazate pe AI. Alibaba duce aplicația Quark la nivelul următor cu un chatbot AI inteligent Alibaba a prezentat […]
Rosneft și Lukoil pierd miliarde după sancțiunile impuse de Trump. Valoarea giganților ruși scade dramatic
Rosneft și Lukoil pierd miliarde după sancțiunile impuse de Trump. Valoarea giganților ruși scade dramatic
Acțiunile Rosneft și Lukoil au condus declinul printre titlurile de top la Bursa din Moscova. Sancțiunile americane au vizat cele mai mari două companii petroliere din Rusia. Între joi și vineri, capitalizarea combinată a scăzut cu 424 miliarde de ruble, echivalentul a 5,2 miliarde de dolari, potrivit datelor bursei. Evoluția acțiunilor Rosneft și Lukoil Acțiunile […]
Porsche înregistrează pierderi de aproape un miliard de euro în T3
Companii
Porsche înregistrează pierderi de aproape un miliard de euro în T3
Producătorul german de automobile sport Porsche a anunțat pierderi de 1,1 miliarde de dolari în al treilea trimestru al anului. Aceasta este una dintre cele mai dificile perioade financiare din istoria recentă a companiei din Stuttgart. Rezultatele financiare reflectă o presiune tot mai mare exercitată de tranziția către mobilitatea electrică și de încetinirea cererii globale […]
Rivian achită 250 milioane $ pentru a încheia un proces de fraudă
Companii
Rivian achită 250 milioane $ pentru a încheia un proces de fraudă
Rivian a anunțat că va plăti un sfert de miliard de dolari pentru a pune capăt unui proces legat de acuzații de fraudă. Decizia vine într-un context dificil pentru constructorul american de vehicule electrice, confruntat cu presiuni juridice și financiare crescânde și reprezintă un pas important în încercarea de a-și proteja reputația și stabilitatea financiară. […]