Prima pagină » Miliardarii care cuceresc spațiul. Cum au ajuns Elon Musk, Jeff Bezos sau Richard Branson de la vise studențești la imperii interplanetare

Miliardarii care cuceresc spațiul. Cum au ajuns Elon Musk, Jeff Bezos sau Richard Branson de la vise studențești la imperii interplanetare

Miliardarii care cuceresc spațiul. Cum au ajuns Elon Musk, Jeff Bezos sau Richard Branson de la vise studențești la imperii interplanetare
Elon Musk se retrage din politică

În prezent, când vorbim despre explorarea în spațiul cosmic, numele unor miliardari precum Elon Musk, Jeff Bezos sau Richard Branson domină peisajul public. Însă dincolo de marketing, rivalități spectaculoase și lansări transmise live pe internet, ceea ce se întâmplă în acest domeniu este rezultatul unor decenii de muncă, cercetare și idealism susținut.

Miliardarii fac pași decisivi către revoluția spațială, iar visele din studenție devin realitate într-o viziune care durează de decenii.

De la studenți visători la industriași spațiali

Puțini știu că bazele implicării mediului privat în cercetarea spațială au fost puse încă din anii 1980. Atunci, Peter Diamandis, un tânăr pasionat de cosmos, fonda în SUA organizația Students for the Exploration and Development of Space (SEDS). Scopul: promovarea explorării spațiale în rândul tinerilor cercetători.

Un detaliu revelator: una dintre filialele SEDS a fost coordonată, ani mai târziu, de un tânăr student ambițios pe nume Jeff Bezos — cel care avea să fondeze compania Blue Origin, cu scopul declarat de a „permite milioane de oameni să trăiască și să muncească în spațiu”.

Un premiu care a schimbat istoria zborurilor comerciale

Frustrat de stagnarea interesului public față de spațiu, Peter Diamandis a decis, la începutul anilor ’90, să creeze XPrize Foundation, un proiect menit să încurajeze inovația privată în domeniul zborurilor suborbitale. Așa a apărut Ansari XPrize, o competiție care oferea 10 milioane de dolari echipei capabile să dezvolte o navetă reutilizabilă ce putea efectua două zboruri suborbitale în decurs de două săptămâni.

Provocarea a fost acceptată de echipa Scaled Composites, condusă de inginerul Burt Rutan și finanțată de cofondatorul Microsoft, Paul Allen. În 2004, naveta SpaceShipOne, lansată cu ajutorul avionului White Knight, a devenit primul vehicul privat pentru explorare în spațiul cosmic care a atins altitudinea de 100 km, câștigând premiul și deschizând oficial ușa turismului spațial.

Preluarea ștafetei de către miliardari în cursa pentru spațiul cosmic

Tehnologia dezvoltată de Scaled Composites a fost licențiată rapid de Richard Branson, care a lansat Virgin Galactic, companie ce promitea zboruri turistice suborbitale pentru publicul larg. În paralel, Elon Musk a fondat în 2002 SpaceX, cu un obiectiv mult mai ambițios: colonizarea planetei Marte.

Chiar dacă abordările lor sunt diferite, toți trei au investit miliarde de dolari și au reușit să atragă atenția mass-media globale. Virgin Galactic a vândut deja peste 600 de bilete pentru zboruri suborbitale, la un preț de aproximativ 250.000 de dolari per pasager, cu obiectivul de a reduce costul la 40.000 de dolari pe măsură ce serviciul devine comercial. În același timp, Blue Origin și SpaceX vizează atât turismul spațial, cât și colaborările cu NASA pentru misiuni orbitale și interplanetare.

Image Credit: NASA/Don Pettit

Un element adesea ignorat în această cursă pentru spațiul cosmic este sprijinul guvernamental. Deși se pune accent pe inițiativa privată, este important de menționat că în 2010, NASA a lansat Programul Zborurilor Comerciale, menit să stimuleze parteneriatele cu firmele inovatoare din domeniul aerospațial. Companii precum SpaceX, Blue Origin sau Sierra Nevada Corporation au beneficiat de contracte și finanțare pentru a dezvolta vehicule spațiale capabile să transporte oameni și echipamente în orbita joasă a Pământului.

Ambițiile interplanetare ale miliardarilor

SpaceX a devenit rapid un pionier în domeniu, cu o serie de premiere notabile: primul zbor orbital al unei capsule private, prima rachetă reutilizabilă operațională (Falcon 9), dar și prima misiune comercială cu echipaj uman către Stația Spațială Internațională. Obiectivul final al lui Musk rămâne clar: trimiterea unei colonii umane pe Marte.

Jeff Bezos, deși mai discret, are o viziune la fel de îndrăzneață. Blue Origin urmărește dezvoltarea de infrastructură orbitală — fabrici, stații, habitat uman — care să permită, în viitor, un trai permanent în afara Terrei. Unul dintre proiectele majore este New Glenn, o rachetă orbitală reutilizabilă, în prezent în dezvoltare.

Investițiile în turismul spațial și tehnologia asociată nu sunt ieftine. Zborurile actuale sunt inaccesibile pentru publicul larg, însă tendința este clară: scăderea costurilor prin inovație și reutilizare. Dacă primele bilete se vând cu sute de mii de dolari, analiștii estimează că în următorul deceniu, prețurile ar putea deveni comparabile cu o croazieră de lux.

Pe termen lung, spațiul ar putea deveni nu doar o destinație de vacanță, ci și un nou teritoriu economic, cu industrii emergente în domeniul extragerii resurselor, al comunicațiilor și al energiei solare orbitale.

Alte articole importante
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Companii
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Directorul general al grupului Stellantis, Antonio Filosa, avertizează că noul pachet de măsuri pentru industria auto, prezentat recent de Comisia Europeană, riscă să descurajeze investiţiile majore ale producătorilor în Europa. Declaraţiile au fost făcute într-un interviu acordat publicaţiei Financial Times şi vin într-un moment de tensiune maximă pentru sectorul auto european, aflat la intersecţia dintre […]
ANALIZĂ
Giganții tech critică politicile de reglementare pentru AI promovate de „țarul cripto” de la Casa Albă
Giganții tech critică politicile de reglementare pentru AI promovate de „țarul cripto” de la Casa Albă
Efortul administrației Trump de a centraliza reglementarea inteligenței artificiale la nivel federal a declanșat o reacție neașteptată chiar în interiorul industriei tech pe care încearcă să o protejeze. Printr-un ordin executiv conceput pentru a bloca inițiativele statelor americane, Casa Albă riscă să transforme politica AI dintr-un exercițiu de coordonare economică într-un conflict politic deschis, scrie […]
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Averea lui Elon Musk a urcat spectaculos, până aproape de 750 de miliarde de dolari, după ce o instanță americană a restabilit pachetul său salarial uriaș de la Tesla. Decizia, combinată cu evaluările în creștere ale SpaceX și xAI, îl apropie pe Musk de un prag istoric. Ar putea deveni primul trilionar al lumii. Victorie […]
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Uniunea Europeană face pași concreți spre lansarea euro digital, moneda electronică emisă de Banca Centrală Europeană. Consiliul UE a stabilit recent modul de funcționare, iar primele teste ar putea începe din 2027. Lansarea efectivă depinde însă de o decizie politică sensibilă, legată de confidențialitate și control. Ce este euro digital Euro digital este o versiune […]
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Companii
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Un top realizat de o platformă de recrutare din România arată ce joburi au căutat românii în 2025. Piața muncii a avut un lider clar: jobul de șofer. Potrivit datelor centralizate de eJobs, această meserie a generat peste 1,35 milioane de căutări în acest an, mai mult decât orice altă poziție. Cu toate acestea, interesul […]
ANALIZĂ
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Impozitul pe dividende va crește la 16% începând de la 1 ianuarie 2026, iar investitorii români care tranzacționează pe piața de capital se vor confrunta cu un regim fiscal complex, în funcție de tipul de intermediar utilizat. Legea 239/2025, care introduce al doilea pachet de măsuri fiscale al guvernului Bolojan, a fost publicată în Monitorul […]