Prima pagină » Miliardarii care cuceresc spațiul. Cum au ajuns Elon Musk, Jeff Bezos sau Richard Branson de la vise studențești la imperii interplanetare

Miliardarii care cuceresc spațiul. Cum au ajuns Elon Musk, Jeff Bezos sau Richard Branson de la vise studențești la imperii interplanetare

Miliardarii care cuceresc spațiul. Cum au ajuns Elon Musk, Jeff Bezos sau Richard Branson de la vise studențești la imperii interplanetare
Elon Musk se retrage din politică

În prezent, când vorbim despre explorarea în spațiul cosmic, numele unor miliardari precum Elon Musk, Jeff Bezos sau Richard Branson domină peisajul public. Însă dincolo de marketing, rivalități spectaculoase și lansări transmise live pe internet, ceea ce se întâmplă în acest domeniu este rezultatul unor decenii de muncă, cercetare și idealism susținut.

Miliardarii fac pași decisivi către revoluția spațială, iar visele din studenție devin realitate într-o viziune care durează de decenii.

De la studenți visători la industriași spațiali

Puțini știu că bazele implicării mediului privat în cercetarea spațială au fost puse încă din anii 1980. Atunci, Peter Diamandis, un tânăr pasionat de cosmos, fonda în SUA organizația Students for the Exploration and Development of Space (SEDS). Scopul: promovarea explorării spațiale în rândul tinerilor cercetători.

Un detaliu revelator: una dintre filialele SEDS a fost coordonată, ani mai târziu, de un tânăr student ambițios pe nume Jeff Bezos — cel care avea să fondeze compania Blue Origin, cu scopul declarat de a „permite milioane de oameni să trăiască și să muncească în spațiu”.

Un premiu care a schimbat istoria zborurilor comerciale

Frustrat de stagnarea interesului public față de spațiu, Peter Diamandis a decis, la începutul anilor ’90, să creeze XPrize Foundation, un proiect menit să încurajeze inovația privată în domeniul zborurilor suborbitale. Așa a apărut Ansari XPrize, o competiție care oferea 10 milioane de dolari echipei capabile să dezvolte o navetă reutilizabilă ce putea efectua două zboruri suborbitale în decurs de două săptămâni.

Provocarea a fost acceptată de echipa Scaled Composites, condusă de inginerul Burt Rutan și finanțată de cofondatorul Microsoft, Paul Allen. În 2004, naveta SpaceShipOne, lansată cu ajutorul avionului White Knight, a devenit primul vehicul privat pentru explorare în spațiul cosmic care a atins altitudinea de 100 km, câștigând premiul și deschizând oficial ușa turismului spațial.

Preluarea ștafetei de către miliardari în cursa pentru spațiul cosmic

Tehnologia dezvoltată de Scaled Composites a fost licențiată rapid de Richard Branson, care a lansat Virgin Galactic, companie ce promitea zboruri turistice suborbitale pentru publicul larg. În paralel, Elon Musk a fondat în 2002 SpaceX, cu un obiectiv mult mai ambițios: colonizarea planetei Marte.

Chiar dacă abordările lor sunt diferite, toți trei au investit miliarde de dolari și au reușit să atragă atenția mass-media globale. Virgin Galactic a vândut deja peste 600 de bilete pentru zboruri suborbitale, la un preț de aproximativ 250.000 de dolari per pasager, cu obiectivul de a reduce costul la 40.000 de dolari pe măsură ce serviciul devine comercial. În același timp, Blue Origin și SpaceX vizează atât turismul spațial, cât și colaborările cu NASA pentru misiuni orbitale și interplanetare.

Image Credit: NASA/Don Pettit

Un element adesea ignorat în această cursă pentru spațiul cosmic este sprijinul guvernamental. Deși se pune accent pe inițiativa privată, este important de menționat că în 2010, NASA a lansat Programul Zborurilor Comerciale, menit să stimuleze parteneriatele cu firmele inovatoare din domeniul aerospațial. Companii precum SpaceX, Blue Origin sau Sierra Nevada Corporation au beneficiat de contracte și finanțare pentru a dezvolta vehicule spațiale capabile să transporte oameni și echipamente în orbita joasă a Pământului.

Ambițiile interplanetare ale miliardarilor

SpaceX a devenit rapid un pionier în domeniu, cu o serie de premiere notabile: primul zbor orbital al unei capsule private, prima rachetă reutilizabilă operațională (Falcon 9), dar și prima misiune comercială cu echipaj uman către Stația Spațială Internațională. Obiectivul final al lui Musk rămâne clar: trimiterea unei colonii umane pe Marte.

Jeff Bezos, deși mai discret, are o viziune la fel de îndrăzneață. Blue Origin urmărește dezvoltarea de infrastructură orbitală — fabrici, stații, habitat uman — care să permită, în viitor, un trai permanent în afara Terrei. Unul dintre proiectele majore este New Glenn, o rachetă orbitală reutilizabilă, în prezent în dezvoltare.

Investițiile în turismul spațial și tehnologia asociată nu sunt ieftine. Zborurile actuale sunt inaccesibile pentru publicul larg, însă tendința este clară: scăderea costurilor prin inovație și reutilizare. Dacă primele bilete se vând cu sute de mii de dolari, analiștii estimează că în următorul deceniu, prețurile ar putea deveni comparabile cu o croazieră de lux.

Pe termen lung, spațiul ar putea deveni nu doar o destinație de vacanță, ci și un nou teritoriu economic, cu industrii emergente în domeniul extragerii resurselor, al comunicațiilor și al energiei solare orbitale.

Alte articole importante
Noutate pe cerul României: Operatori internaționali intră în forță pe piață, zboruri directe spre Praga și Abu Dhabi
Companii
Noutate pe cerul României: Operatori internaționali intră în forță pe piață, zboruri directe spre Praga și Abu Dhabi
Piața aeriană din România se află în fața unei schimbări semnificative odată cu intrarea unor operatori internaționali de top. Aceștia aduc o nouă abordare a conectivității, oferind zboruri directe spre destinații precum Praga și Abu Dhabi, facilitând astfel mobilitatea atât pentru turiști, cât și pentru oameni de afaceri. Smartwings, operatorul ceh numărul unu, lansează în […]
Guvernul britanic extinde dreptul de vot. Tinerii vor putea vota de la 16 ani
Guvernul britanic extinde dreptul de vot. Tinerii vor putea vota de la 16 ani
Guvernul britanic a făcut un pas îndrăzneț spre o democrație mai incluzivă şi a anunțat că intenționează să reducă vârsta minimă de vot de la 18 la 16 ani pentru toate alegerile din Regatul Unit. Anunțul, făcut joi de vicepremiera Angela Rayner, a fost însoțit de un argument puternic – tinerii de 16 ani muncesc, […]
Fostul CEO al unei mari companii germane a dezvăluit public tentativa sa de suicid
Companii
Fostul CEO al unei mari companii germane a dezvăluit public tentativa sa de suicid
Într-un gest cu totul neobișnuit, Wolfgang Grupp, fostul CEO al companiei Trigema, a decis să facă publică încercarea sa de suicid. „Am 84 de ani și sufăr de ceea ce se numește depresie senilă. (…) Din această cauză am încercat să-mi pun capăt vieții”, a scris el într-o scrisoare adresată foștilor săi angajați, document obținut […]
Energie de lux la preț de chilipir: Amazon, O2 și Mercedes primesc electricitate ieftină din Marea Baltică, în timp ce consumatorii plătesc dublu
Energie de lux la preț de chilipir: Amazon, O2 și Mercedes primesc electricitate ieftină din Marea Baltică, în timp ce consumatorii plătesc dublu
În timp ce milioane de gospodării din Europa achită unele dintre cele mai mari tarife la energie electrică, marii coloși industriali profită din plin de puterea vântului. Printre aceștia se află Amazon, O2 sau Mercedes, dar nu sunt singurii. Pentru acești giganți din domeniul auto, telecomunicații sau retail online, energia de la turbinele eoliene offshore […]
Ungaria ar putea adopta moneda euro înaintea României. Ce spune cel mai puternic bancher al țării vecine
Ungaria ar putea adopta moneda euro înaintea României. Ce spune cel mai puternic bancher al țării vecine
Ungaria, o țară care nu are încă un plan oficial de aderare la moneda euro, ar putea totuși depăși România în cursa către zona euro. Declarația vine de la noul director general al celei mai mari bănci maghiare, OTP Bank. Peter Csanyi, numit în funcție în luna mai, a cerut public ca Ungaria să se […]
Netflix, profituri record și val de nemulțumiri după restricționarea partajării conturilor
Netflix, profituri record și val de nemulțumiri după restricționarea partajării conturilor
Netflix provoacă o undă de șoc în rândul utilizatorilor la nivel global, după ce a limitat drastic posibilitatea de a folosi același cont în mai multe locuințe. În timp ce compania raportează venituri record și mizează pe producții originale pentru a-și fideliza clienții, abonații reacționează vehement pe rețelele sociale, acuzând pierderea flexibilității și amenințând cu […]