Miliardarul Mike Repole spune că succesul în afaceri este mai rar decât pare, iar primii ani sunt un calvar.
Într-un interviu acordat canalului The School of Hard Knocks, Mike Repole a spulberat miturile despre antreprenoriat, promovate intens pe rețelele sociale. În viziunea lui, drumul către succes nu înseamnă lux și independență financiară imediată. Rezultatele vin după ani întregi de stres și incertitudine.
„Petrec mai mult timp încercând să conving oamenii să nu devină antreprenori. Primii cinci ani pentru un antreprenor sunt, de fapt, ani de supraviețuire. În fiecare zi, poți da faliment”, a declarat el.
Mesajul său vine ca un contraargument la poveștile motivaționale care prezintă antreprenoriatul drept un drum sigur către împlinire și bogăție. Repole avertizează că puțini reușesc să treacă peste obstacolele inițiale și că majoritatea startup-urilor se prăbușesc înainte să apuce să își atingă potențialul.
Repole, în vârstă de 56 de ani, s-a născut și a crescut în Queens, New York. Nu a moștenit averi, ci și-a construit cariera pas cu pas. Primul său mare succes a fost în 1999, când, împreună cu J. Darius Bikoff, a co-fondat Glaceau, compania din spatele brandurilor Smartwater și Vitaminwater.
Glaceau a început modest, cu vânzări de aproximativ 1 milion de dolari în primul an. În mai puțin de un deceniu, cifra de afaceri a ajuns la 1 miliard de dolari. În 2007, Coca-Cola a cumpărat compania pentru 4,1 miliarde de dolari, una dintre cele mai mari tranzacții din industria băuturilor.
Repole nu s-a oprit aici. În 2011, a lansat BodyArmor, o băutură energizantă care avea să devină rapid un concurent puternic pe piață. Investiția legendarului baschetbalist Kobe Bryant, care a cheltuit 5 milioane de dolari pentru 10% din companie, a atras atenția globală. În 2021, Coca-Cola a cumpărat restul de 85% din BodyArmor pentru 5,6 miliarde de dolari, marcând cea mai mare achiziție de brand din istoria companiei americane.
Astăzi, Forbes estimează averea lui Repole la 1,6 miliarde de dolari. Totuși, miliardarul insistă că banii nu spun întreaga poveste.
„Au fost zile în care eram convins că nu vom reuși”, a recunoscut el.
În drumul său, au existat și căderi. După succesul Glaceau, Repole a preluat compania de gustări Pirate’s Booty și a reușit să o crească cu 300%. În 2013, brandul a fost vândut către B&G Foods pentru 195 de milioane de dolari. Dar experiența i-a reamintit cât de fragilă este balanța dintre succes și eșec în afaceri.
Pentru el, fiecare pas a venit cu riscuri uriașe, nesiguranță și presiunea permanentă de a nu pierde totul. Acesta este motivul pentru care astăzi îi descurajează pe tinerii care cred că antreprenoriatul înseamnă doar independență și libertate financiară.