Săptămâna aceasta va aduce, cel mai probabil, scumpiri la pompă, în special la motorină, pe fondul importurilor și al dezechilibrelor de aprovizionare.
Tensiunile dintre Israel și Iran încep deja să aibă efecte directe asupra pieței energetice globale, inclusiv în România.
Pe fondul escaladării confruntărilor militare și a temerilor privind întreruperile în aprovizionarea cu petrol, prețurile internaționale la combustibili au crescut rapid, iar efectele se vor resimți în perioada următoare și în stațiile de alimentare din țara noastră.
Atacul israelian masiv asupra unor infrastructuri strategice iraniene, urmat de răspunsul Teheranului, a generat o volatilitate puternică pe piața petrolului. Imediat după primele lovituri, cotația petrolului Brent, de referință în Europa, a crescut brusc cu până la 13%, ajungând la 74 de dolari barilul, față de 68 de dolari anterior conflictului. Deși ulterior prețurile s-au mai temperat, incertitudinile legate de stabilitatea în regiunea Golfului Persic rămân ridicate.
Una dintre cele mai mari temeri este o eventuală blocare a Strâmtorii Hormuz, un punct strategic prin care trece circa 25% din petrolul transportat pe mare la nivel global. Deși blocada nu a fost pusă în aplicare, operatori de transport majori au început deja să evite zona. Compania norvegiană Frontline, unul dintre cei mai mari transportatori de petrol din lume, a anunțat suspendarea curselor în Golf și a început retragerea navelor din regiune sub escortă militară, informează e-nergia.ro.
În paralel, atacuri neconfirmate și unele lovituri confirmate asupra câmpului gazier Pars – cel mai mare din lume – și asupra rafinăriilor din Iran sporesc incertitudinea legată de aprovizionare. Analiștii avertizează că Israelul nu intenționează să oprească acțiunile militare, ceea ce alimentează temerile privind un conflict de durată cu efecte structurale asupra pieței energetice.
Pe plan global, motorina se află în centrul atenției. Cotațiile futures pentru motorină cu conținut foarte scăzut de sulf în SUA au urcat în week-end cu 8%, atingând cel mai înalt nivel din februarie. Motivul este acela că tensiunile afectează aprovizionarea cu țiței greu, esențial pentru producția de motorină. În plus, cererea regională de motorină și păcură pentru producerea de electricitate, mai ales în țări ca Egiptul, se află în creștere.
Potrivit companiei de analiză Kpler, exporturile de motorină, păcură și combustibil de aviație din Orientul Mijlociu au ajuns la aproape 1,8 milioane de barili pe zi în luna mai, echivalentul a 2% din consumul mondial. Iar stocurile de motorină din SUA sunt deja cu 15% sub media ultimilor cinci ani. În acest context, specialiștii estimează creșteri de 10 până la 30 de cenți pe galon în prețul motorinei la pompă în SUA, iar benzina ar putea urca și ea cu 5-15 cenți.
Având în vedere poziția de importator net de motorină, România va resimți impactul conflictului printr-o creștere a prețurilor, cel mai probabil chiar din această săptămână. Prețurile la motorină ar putea crește mai rapid decât cele la benzină, iar scumpirea ar putea fi amplificată și de factori sezonieri, în special de creșterea cererii în sezonul concediilor. Creşterea tarifelor la combustibili va duce la scumpiri în lanţ, de la alimente până la vacanţe. În plus, de la 1 iulie, ar putea creşte şi acciza la carburanţi.
„Ar trebui ca săptămâna viitoare să vedem majorări de preţuri ale carburanţilor. Din preţul combustibilului, jumătate sunt taxe şi mai puţin de jumătate este preţul efectiv al petrolului, am putea vedea undeva la până 5% creştere”, a explicat Adrian Codîrlaşu, preşedintele CFA, citat de ObservatorNews.ro.
Deocamdată, prețurile la carburanți în România au avut o evoluție relativ calmă. În luna iunie, rețeaua Petrom, liderul pieței, a operat doar trei ajustări: o ieftinire de trei bani, urmată de două scumpiri de câte patru bani pe litru, ultima modificare având loc miercuri, 11 iunie.