Piața auto din România dă semne de revigorare. Deși luna iulie a adus o creștere spectaculoasă a înmatriculărilor, tendințele generale din 2025 indică o piață în scădere, cu electricele în recul masiv și hibridele în plină ascensiune. Segmentul SUV acaparează peste jumătate din piață, iar Programul Rabla 2025 pare să fi creat mai mult haos decât sprijin.
Piața auto din România a înregistrat o explozie aparentă în luna iulie 2025. Potrivit datelor furnizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu +26,2% față de aceeași lună din 2024, ajungând la un total de 16.276 de unități.
Dan Vardie, președintele APIA, avertizează că acest vârf este o excepție temporară, nu un semnal clar de redresare.
„Creșterea înmatriculărilor de autoturisme noi cu peste +26% față de iulie 2024 este încurajatoare, dar, privită în contextul întregului an, piața rămâne în scădere accentuată – cu un recul de -15,3% după primele șapte luni. Cu alte cuvinte, iulie este doar o excepție într-o evoluție generală descendentă.
Mai mult, în pofida avansului segmentului electrificat – care a atins o cotă de 54% în iulie 2025 – înmatriculările de autoturisme 100% electrice sunt în scădere cu -17.8% în luna iulie si cu -41.3% în primele șapte luni ale anului față de aceeași perioada a anului trecut”, a declarat acesta.
Astfel, consumatorii ezită, dealerii așteaptă, iar producătorii se repliază. Blocajul creat de incertitudinile guvernamentale a afectat întregul lanț de achiziție și încrederea în sistem.
În ce privește preferințele românilor, SUV-urile au devenit lideri incontestabili ai pieței auto. Cu o cotă de 51,9%, acest segment a înregistrat o creștere spectaculoasă de +38,1% față de iulie 2024. Urmează clasa C, cu 27,9% cotă și +20,8% creștere, și clasa B, cu 15,8% cotă și +31,3% evoluție. Practic, peste jumătate din românii care își cumpără mașini noi în 2025 aleg SUV-uri.
Dar nu tot ce strălucește e electric. În ciuda discursului pro-electromobilitate, cifrele din teren spun altceva: înmatriculările de autoturisme 100% electrice (BEV) au scăzut cu -17,8% în iulie și cu un șocant -41,3% în primele 7 luni ale anului, comparativ cu perioada similară din 2024. Cotă de piață? Doar 3,2% în iulie, față de 4,9% anul trecut.
Paradoxal, segmentul „electrificat” per ansamblu (mild hybrid, full hybrid, PHEV și BEV) reușește totuși să dețină 54% din piață în luna iulie 2025. Această cifră este susținută în principal de modelele mild-hybrid și full-hybrid, care devin tot mai populare în rândul românilor, în detrimentul vehiculelor complet electrice.
Motorizările mild-hybrid au crescut cu +29%, ajungând la o pondere de 23,5% din totalul pieței. Din acestea, 90% sunt pe benzină, doar 10% pe motorină – semn că dieselul este pe un trend descendent ireversibil. Motorizările full-hybrid – care funcționează fără reîncărcare din surse externe – au înregistrat, de asemenea, o performanță solidă.
Top 3 full-hybrid 2025 (ianuarie – iulie):
Toyota Corolla – 2.288 unități (+6,7%)
Dacia Duster – 2.003 unități
Toyota Yaris Cross – 1.448 unități
Top 3 mild-hybrid 2025:
Dacia Duster – 4.128 unități
Hyundai Tucson – 1.138 unități
Suzuki S-Cross – 973 unități
În ceea ce privește segmentul plug-in hybrid, vânzările sunt în creștere, iar modelele cu priză prind tot mai mult teren:
Top 3 PHEV 2025:
Ford Kuga – 368 unități (+15%)
Toyota RAV4 – 296 unități
Volkswagen Tiguan – 274 unități
Pe partea electrică, însă, liderii sunt în scădere:
Top 3 electrice 2025:
Dacia Spring – 1.160 unități (–46,5%)
Tesla Model 3 – 221 unități
Tesla Model Y – 197 unități