România se află printre țările europene cu cele mai multe nereguli în piața auto second-hand. Kilometrajele falsificate, accidentele nedeclarate și reparațiile făcute „la negru” sunt practici extrem de comune. Acest lucru pune din ce în ce mai mult în pericol cumpărătorii și compromit siguranța rutieră.
Un studiu realizat de o platformă internațională de profil, citat de Digi24, arată că România se află pe locul 4 în Europa în ceea ce privește lipsa de transparență pe piața auto second-hand. Țara noastră este depășită doar de Ucraina, Letonia și Lituania, state unde fenomenul manipulării kilometrajului este la fel de răspândit.
Potrivit datelor, aproximativ 7,5% dintre autoturismele verificate în România aveau kilometrajul dat înapoi. Cu o diferență medie de peste 95.000 de kilometri față de rulajul real. În multe cazuri, reducerea kilometrilor este folosită pentru a „cosmetiza” mașinile vechi și pentru a justifica prețuri mai mari decât valoarea reală.
În plus, peste jumătate dintre mașinile second-hand aflate pe piață au fost implicate în cel puțin un accident, multe dintre ele fiind reparate ulterior fără respectarea standardelor tehnice.
Fenomenul manipulării istoricului auto este susținut și de lipsa unui sistem unitar de verificare a datelor între instituțiile românești. De cele mai multe ori, istoricul real al unui vehicul este greu de urmărit. Astfel, cumpărătorii se bazează exclusiv pe declarațiile vânzătorului.
„Este într-adevăr un pericol foarte mare pentru viitorii proprietari sau pentru cumpărătorii de vehicule, pentru că nu cunosc istoricul vehiculelor. Acest lucru s-ar putea rezolva extraordinar de ușor prin interconectare între bazele de date de la BAR, RAR și Poliție și atunci lucrurile ar intra în normalitate”, declară Dan Barbu, președinte Patronatul Operatorilor de Service Auto din România
Studiul mai arată că peste 60% dintre reparațiile auto din România se fac în service-uri nefiscalizate. Aici, lucrările nu sunt raportate oficial și, prin urmare, nu apar în istoricul mașinii.
Aceste reparații „la negru” permit proprietarilor să ascundă accidentele anterioare. O caroserie refăcută prost, o structură de rezistență compromisă sau sisteme de siguranță defecte pot transforma o mașină aparent bună într-un real pericol pe șosea.
Specialiștii avertizează că, în lipsa unei legislații ferme și a unui control riguros, piața auto second-hand rămâne vulnerabilă la fraude masive, iar cumpărătorii sunt adesea neprotejați.
Raportul platformei arată o imagine îngrijorătoare a pieței auto românești.
7,5% dintre mașinile second-hand verificate au kilometrajul manipulat.
Peste 50% au fost implicate în cel puțin un accident rutier.
În medie, kilometrajul a fost redus cu 95.100 km, ceea ce înseamnă că o mașină care a rulat 250.000 km este vândută ca având sub 160.000 km.
60% dintre mașini au fost reparate în ateliere neautorizate, fără respectarea normelor tehnice.
În lipsa unui sistem public de verificare, mulți cumpărători se bazează pe anunțurile online sau pe promisiunile vânzătorilor. Doar o mică parte dintre clienți apelează la servicii specializate pentru verificarea istoricului real.
De asemenea, este recomandat ca orice achiziție de mașină second-hand să fie însoțită de o verificare tehnică amănunțită. Aceasta trebuie să includă analiza sistemelor electronice, verificarea caroseriei, dar și scanarea completă a unității de control pentru a identifica eventuale discrepanțe între kilometraj și uzura componentelor.