Uniunea Europeană este pe punctul de a renunța la legile stricte impuse de pe piața auto. Scopul este aplanarea conflictului economic cu administrația Trump, care amenință să distrugă industria auto europeană. În fața tarifelor punitive impuse de SUA și a riscului unui război comercial prelungit, Bruxelles-ul pare dispus să facă concesii istorice.
Uniunea Europeană face o întoarcere spectaculoasă în politica sa față de mașinile autonome electrice, propunând renunțarea la standardele riguroase impuse până acum. Aceste reguli, dezvoltate sub coordonarea ONU, implică aprobări individuale și verificări amănunțite de către autorități pentru fiecare vehicul, ceea ce a încetinit drastic progresul tehnologic pe continent.
În contrast, sistemul american este mult mai flexibil: constructorii auto pot declara pe propria răspundere că respectă normele de siguranță, fără intervenții prealabile din partea statului. În contextul actual, Bruxelles-ul ia în considerare adoptarea unui model asemănător celui american, într-un gest de reconciliere menit să reducă tensiunile comerciale cu Washingtonul.
Această relaxare legislativă este văzută ca un „cadou” oferit administrației Trump, în speranța că SUA vor renunța la tarifele de 25% aplicate mașinilor și pieselor auto europene. Pentru mulți analiști, este un moment istoric: UE renunță la principii fundamentale în schimbul unei stabilități economice fragile.
Cea mai afectată de politicile protecționiste ale administrației Trump este, fără îndoială, Germania. Exportator de top de vehicule în Statele Unite, Germania a livrat în 2024 nu mai puțin de 73% din totalul autovehiculelor europene către piața americană, potrivit JATO Dynamics. Tarifele impuse de SUA au creat un adevărat dezastru economic pentru giganți precum BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen, care și-au văzut marjele de profit prăbușite.
În încercarea de a limita dezastrul, oficialii germani au intrat într-o ofensivă diplomatică. Cancelarul Friedrich Merz a zburat deja la Washington, iar ministrul Economiei, împreună cu comisarul european pentru comerț, s-au întâlnit cu liderii industriei auto pentru a găsi un plan de salvare. Soluția propusă: o cedare pe tema reglementărilor, în schimbul unui armistițiu comercial.
Dar nu toată lumea este convinsă că această mișcare va da roade. Trump, cunoscut pentru abordarea sa tranzacțională și dură în negocieri, ar putea cere mai mult decât o simplă relaxare a normelor tehnice, poate chiar și deschiderea altor piețe sau schimbări fiscale favorabile companiilor americane.
Deși Bruxelles-ul face un pas înapoi în speranța unei detensionări, analiștii avertizează că SUA nu vor opri presiunea atât de ușor. O sursă apropiată negocierilor a declarat pentru Politico că Washingtonul consideră sectorul auto o miză strategică și că e puțin probabil să accepte o soluție parțială fără noi concesii din partea Europei.
În plus, abandonarea standardelor stricte poate avea și efecte pe termen lung asupra siguranței și competitivității industriei auto europene. Renunțarea la o abordare centrată pe rigurozitate ar putea afecta imaginea de lider tehnologic pe care Europa și-a construit-o cu greu în ultimele decenii.
Pentru moment, însă, Bruxelles-ul mizează pe această repoziționare ca pe un colac de salvare. Însă riscurile sunt mari: dacă SUA nu cedează, iar Europa rămâne fără garanții comerciale, ar putea pierde nu doar economic, ci și din punct de vedere al influenței globale.