Piața auto din România traversează un început de an 2025 extrem de dificil, cu o scădere abruptă a înmatriculărilor de autoturisme noi.
Potrivit datelor publicate de APIA, interesul pentru mașinile electrice a scăzut semnificativ, iar întreaga industrie resimte efectele unui context economic incert și ale suspendării programului Rabla.
Piața auto din România trece printr-o perioadă de corecție severă în acest an, după boom-ul înmatriculărilor din anii precedenți. Potrivit celor mai noi date publicate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de autoturisme noi au ajuns, în primele șase luni ale anului, la 64.339 de unități, în scădere cu 21,8% față de aceeași perioadă din 2024.
Datele APIA, bazate pe statistici oficiale furnizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), indică o cădere abruptă a pieței în luna iunie, când s-au înmatriculat doar 10.522 de mașini noi. Asta înseamnă un declin de 50,1% față de iunie 2024, o prăbușire ce semnalează dificultăți majore în sector, atât din punctul de vedere al cererii, cât și al ofertei.
Unul dintre cele mai afectate segmente este cel a vehiculelor 100% electrice, care în iunie au înregistrat o scădere de 54,3% comparativ cu aceeași lună a anului trecut. Cota lor de piață s-a redus la doar 4,1%, semn că ritmul de electrificare a mobilității în România încetinește vizibil, în pofida obiectivelor asumate la nivel european.
Foto: Dacia
Această contracție vine pe fondul suspendării programului guvernamental Rabla de stimulare a achiziției de autovehicule verzi, în special Rabla Plus, care în 2025 a beneficiat de cel mai mare buget din istorie, dar și de condiții mai stricte de eligibilitate. În plus, inflația persistentă, dobânzile bancare ridicate și scăderea încrederii consumatorilor contribuie la temperarea cererii.
În ciuda unui recul general, Dacia rămâne marca preferată a românilor. Astfel, constructorul de la Mioveni a vândut în cea de-a șasea lună acestui an 2.744 de mașini. Pe pozițiile următoare s-au clasat Toyota (969 de unități), Skoda (938), Volkswagen (721) și Renault (580). Top 10 este completat de Hyundai (544), Ford (472), Mercedes-Benz (467), BMW (368) și Peugeot (309).
Clasamentul pe modele este dominat tot de Dacia, care are cinci modele în top 10. Trei dintre acestea, Duster (1.178 unități), Logan (656) și Sandero (410) ocupă în această ordine primele trei locuri. Celelalte două, Jogger (250) și Bigster (207), se află pe locurile 9 și, respectiv 10.
De la începutul anului, topul celor mai bine vândute mărci auto arată astfel:
Pe fondul acestor evoluții, analiștii din industria auto estimează că 2025 va încheia cu un volum total de înmatriculări sub cel din 2024, dacă nu vor apărea măsuri noi de stimulare fiscală sau impulsuri de consum.
În același timp, decalajul dintre segmentul electric și cel al motoarelor termice pare să se adâncească, cel puțin temporar, în contextul costurilor încă mari și al rețelelor de încărcare insuficient dezvoltate în afara marilor orașe.