Tot mai mulți producători alimentari reduc proporția ingredientelor de calitate superioară în produsele lor, înlocuindu-le cu arome artificiale sau ingrediente mai ieftine, pentru a economisi costuri. Pentru cumpărători, aceste modificări sunt greu de observat și de înțeles. De exemplu, în loc de unt sau carne, unele produse conțin apă sau arome sintetice.
În magazine, modificările din compoziția produselor favorite trec adesea neobservate. Asociația pentru protecția consumatorilor din Hamburg consideră această practică un truc menit să păcălească clienții.
„Consumatorii cumpără aparent același produs, dar primesc mai puțină calitate pentru banii lor”, explică, pentru der Spiegel, Armin Valet, expert în domeniul alimentației din cadrul asociației. Această practică, numită „skimpflation”, este legală, atâta timp cât schimbările sunt indicate corect pe ambalaj. Pentru producători, modificările sunt o metodă de a reduce costurile de producție în condițiile în care prețurile materiilor prime cresc, menținând însă prețul de vânzare neschimbat.
Recent, asociația a publicat o listă cu produse la care s-au făcut astfel de modificări. Printre ele se numără crema de ciocolată cu alune „Lieblings Nuss-Nougat-Creme” de la Netto, unde procentul de alune a scăzut de la 20% la 13%. Până în prezent, lanțul de magazine nu a oferit un răspuns oficial la această situație.
În cazul ketchup-ului mărcii proprii Kaufland, KClassic, s-a înlocuit pasta de tomate dublu concentrată (73%) cu una simplu concentrată (72%). Reprezentanții Kaufland au explicat că rețeta este ajustată periodic, iar la începutul anului a fost schimbat furnizorul. Testele senzoriale au confirmat că produsul corespunde așteptărilor clienților.
Un alt caz este sosul „Feinschmecker Zitronen Butter Sauce” de la Knorr, unde conținutul de unt a fost redus de la 25% la 10%, consumatorii fiind sfătuiți să adauge ei înșiși câte cinci grame de unt. Compania Unilever nu a răspuns solicitărilor de clarificare.
Și la brânza topită „Milkana cremig leicht” s-a redus cantitatea de brânză de la 65% la 42%. Producătorul Savencia susține că modificarea a îmbunătățit calitatea, întrucât acum produsul conține unt, iar procentul de grăsime este mai mare decât înainte. Pe ambalaj apare mențiunea „Acum și mai gustos”, potrivit unei purtătoare de cuvânt.
Reprezentanții industriei susțin că aceste ajustări sunt necesare pentru a face față creșterii costurilor materiilor prime și pentru a menține prețurile accesibile pentru consumatori.
Practicile de reducere a cantității ingredientelor de calitate în favoarea unor substituenți mai ieftini sunt greu de observat pentru consumatori, care astfel plătesc la fel, dar primesc produse cu calitate redusă. Asociațiile pentru protecția consumatorilor atrag atenția asupra acestei situații și cer mai multă transparență din partea producătorilor.