După un an cu provocări majore și profituri în scădere, Ryanair anunță o revenire în forță. Cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa preconizează o creștere semnificativă a tarifelor, pe fondul cererii robuste din partea pasagerilor care încep să își revină după impactul dobânzilor ridicate.
Ryanair, compania aeriană irlandeză care domină piața europeană a zborurilor low-cost, a raportat o cerere ridicată în întreaga rețea de rute și estimează o revenire consistentă a tarifelor, după o scădere semnificativă suferită anul trecut. Într-un interviu acordat Reuters, directorul financiar Neil Sorahan a declarat că interesul pasagerilor pentru vacanțele de vară este în creștere în toate cele 37 de țări în care operează Ryanair. Această evoluție pozitivă vine într-un moment în care consumatorii încep să se redreseze după impactul economic al ratelor ridicate ale dobânzilor.
În ciuda unei scăderi de 16% a profitului anual, determinată de cererea mai slabă și disputele cu agențiile de turism online, compania estimează că va recupera aproape toată scăderea de 7% a tarifelor din perioada precedentă. O revenire considerabilă, mai ales în contextul în care prognoza inițială era de o creștere de 4–6%. Acum, media tarifelor este în urcare cu aproape 7%, un semnal clar că Ryanair a trecut peste cele mai dificile luni ale anului fiscal anterior.
Aceste vești bune s-au reflectat rapid și în valoarea acțiunilor Ryanair. Luni dimineață, titlurile companiei au urcat cu 3,4%, atingând prețul de 23,17 euro pe acțiune. Dacă această valoare se menține peste pragul de 21 de euro timp de 28 de zile consecutive, CEO-ul Michael O’Leary ar putea încasa un bonus fabulos de aproape 100 de milioane de euro, scrie Reuters.
În paralel, compania a estimat că în trimestrul care se încheie în iunie, prețurile biletelor vor crește cu un procent „cuprins între mijloc și finalul intervalului adolescentin”, adică între 15–19%. De asemenea, rezervările de vară sunt cu aproximativ 1% peste nivelul din aceeași perioadă a anului trecut, un alt indiciu că piața își revine.
Profitul net pe anul financiar care s-a încheiat la 31 martie 2024 a fost de 1,61 miliarde de euro, în conformitate cu estimările analiștilor. Iar perspectivele pentru anul următor sunt optimiste: Ryanair estimează că va transporta 206 milioane de pasageri până în martie 2026, o creștere de la cele 200 de milioane înregistrați în ultimele 12 luni.
Chiar dacă au existat întârzieri în livrările de aeronave Boeing, motiv pentru care ținta inițială de 205 milioane de pasageri a fost ajustată, Sorahan afirmă că Ryanair „este în formă bună” pe partea de flotă. În plus, compania continuă să beneficieze de avantajele negocierilor anterioare privind prețurile aeronavelor, iar dacă Uniunea Europeană va impune tarife suplimentare, Ryanair își rezervă dreptul de a amâna sau anula comenzile.
În ceea ce privește costurile, compania anticipează o inflație modestă a costurilor unitare, gestionată printr-o combinație de noi aeronave, strategii de hedging pentru combustibil și măsuri stricte de control financiar. Singurele presiuni notabile vin din partea taxelor de mediu și a costurilor de control al traficului aerian.