Ryanair dă lovitura chiar înainte de vacanța de vară. Compania aeriană low-cost anunță o creștere cu 20% a dimensiunii permise pentru bagajul de mână gratuit, într-un moment în care și ceilalți operatori încep să se conformeze noilor standarde impuse la nivelul Uniunii Europene, relatează The Guardian.
Ryanair, una dintre cele mai populare companii aeriene low-cost din Europa, a decis să facă o mutare surprinzătoare: dimensiunea bagajului de mână gratuit va fi majorată cu 20%, începând din această vară. Astfel, noua limită permisă fără costuri suplimentare va fi de 40 cm x 30 cm x 20 cm, depășind standardul minim recent stabilit de Uniunea Europeană.
Modificarea este bine-venită pentru pasagerii care călătoresc doar cu un bagaj mic, dar vine la pachet cu responsabilități clare. Dacă la poarta de îmbarcare bagajul tău este mai mare decât cele menționate, amenda ajunge la 70 de euro. Dispozitivele de verificare din aeroporturi urmează să fie ajustate în următoarele săptămâni, iar Ryanair subliniază că schimbarea va fi implementată progresiv.
Pentru cei care au nevoie de mai mult spațiu, Ryanair permite adăugarea unui bagaj de cabină mai mare contra cost, între 6 și 36 lire sterline, prin achiziționarea opțiunii „prioritate la îmbarcare”. Cu toate acestea, taxele pentru bagaje rămân un subiect tensionat la nivel european.
Problema bagajelor de mână a devenit una aprinsă la nivelul Uniunii Europene. Grupurile de protecție a consumatorilor, reunite sub umbrela BEUC, au cerut Comisiei Europene să investigheze companiile aeriene low-cost, printre care Ryanair, Wizz Air și easyJet. Acest motiv ar „exploata pasagerii” prin perceperea de taxe pentru bagajele de mână, în ciuda unei hotărâri a Curții de Justiție a UE din 2014 care interzicea taxele suplimentare pentru gențile de dimensiuni rezonabile.
În Spania, autoritățile de protecție a consumatorilor au reacționat dur: cinci companii, inclusiv Ryanair, au fost amendate cu 179 milioane de euro pentru aceste practici. Cu toate acestea, Ryanair și-a apărat poziția, iar CEO-ul Michael O’Leary a ironizat autoritățile spaniole, declarând că „un ministru nebun crede că oamenii pot aduce câte bagaje vor pentru că așa scria o lege din epoca Franco”.
Până la clarificarea legală, instanțele au suspendat temporar o parte dintre amenzile aplicate companiilor aeriene, dar tensiunea rămâne. În același timp, Parlamentul European a votat în favoarea unei noi legi care ar garanta un bagaj de mână gratuit de până la 7 kg, împreună cu un bagaj personal, fără costuri adiționale.
În paralel cu scandalul taxelor, Uniunea Europeană lucrează la o armonizare în ceea ce privește dimensiunile bagajelor acceptate gratuit în zboruri. În urma unui acord recent al miniștrilor transporturilor, dimensiunile minime standard au fost fixate la 40 cm x 30 cm x 15 cm, o schimbare care obligă companiile aeriene să se alinieze, pentru a oferi claritate pasagerilor.
Asociația Airlines for Europe (A4E), care reunește 28 de transportatori, a anunțat că toți membrii săi vor respecta această regulă până la sfârșitul sezonului estival 2025. Mai mult, unii operatori – precum easyJet sau Wizz Air – aplică deja reguli mai flexibile, oferind pasagerilor opțiuni mai generoase.