Legea care prevede majorarea taxelor locale începând cu 1 ianuarie 2026 rămâne în vigoare, generând dezbateri intense la nivel național.
În ciuda presiunilor din partea mediului de afaceri și a unor autorități locale, actul normativ își urmează calendarul stabilit.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/10/Masini-pe-strazi-freepik-Puterea-financiara.jpg)
Foto: Freepik
Curtea Constituțională a respins contestația depusă de Partidul AUR împotriva legii care prevede majorarea semnificativă a taxelor locale din 2026, inclusiv a impozitelor pentru mașini, informează Economedia. Astfel, actul normativ pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea rămâne în vigoare, măsurile fiscale fiind considerate esențiale pentru reducerea deficitului bugetar în 2026.
Modificarea cu cel mai mare impact asupra proprietarilor de autovehicule este dublarea impozitului auto în numeroase situații. Conform calculelor Asociației Municipiilor, o mașină cu motorizare de mică cilindree, dar cu normă de poluare Euro 4, va plăti un impozit de două ori mai mare decât în prezent.
Noile cote de impozitare vor ține cont de capacitatea cilindrică și de norma de poluare. Asta înseamnă că vehiculele vechi sau cele cu emisii ridicate vor fi cel mai afectate.
Formula de calcul a impozitului auto va fi calculat în funcție de două criterii principale, și anume:
Fiecărei categorii de cilindree îi va fi atribuită o valoare de bază în lei/200 cm³. Aceasta va fi ajustată apoi cu un coeficient stabilit în funcție de norma de poluare.
Coeficienții sunt cuprinși între 1,3 și 0,95. Astfel, vehiculele vechi (Euro 0-3) vor primi coeficienți mai mari, deci impozite mai ridicate. În schimb, mașinile Euro 5, Euro 6 sau cele hibride vor beneficia de coeficienți mai mici. Structura preia modelul folosit în Bulgaria, acolo unde impozitarea ține cont de puterea motorului, norma de poluare și vechime. Impozitarea este, însă, adaptată situației economice din România.
Noile valori ale impozitului auto indică majorări clare pentru autovehiculele cu norme de poluare mai vechi și reduceri pentru cele moderne, inclusiv pentru cele cu motoare mari. Spre exemplu, pentru un motor de 1,6 litri și până la 2,0 litri, impozitele vor fi după cum urmează:
Chiar dacă toate valorile sunt mai mari comparativ cu cele din 2025, diferențele dintre un autovehicul vechi și unul modern devin evidente, în ciuda cilindreei identice. Vehiculele electrice rămân cele mai avantajoase din punct de vedere fiscal. Acestea au un impozit fix de 40 lei pe an, indiferent de puterea motorului. Pentru mașinile hibride cu emisii ≤50 g CO2/km, autoritățile locale pot acorda reduceri de până la 30%.
Mai mult, fiecare unitate administrativ-teritorială își păstrează dreptul de a majora sau diminua nivelul impozitului auto. Astfel, suma finală datorată de proprietari poate varia considerabil în funcție de deciziile consiliului local.