Prima pagină » Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată

Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată

Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Foto: Freepik

Legea care prevede majorarea taxelor locale începând cu 1 ianuarie 2026 rămâne în vigoare, generând dezbateri intense la nivel național.

În ciuda presiunilor din partea mediului de afaceri și a unor autorități locale, actul normativ își urmează calendarul stabilit.

Legea prin care taxele locale vor crește de la 1 ianuarie 2026 rămâne neschimbată

Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată

Foto: Freepik

Curtea Constituțională a respins contestația depusă de Partidul AUR împotriva legii care prevede majorarea semnificativă a taxelor locale din 2026, inclusiv a impozitelor pentru mașini, informează Economedia. Astfel, actul normativ pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea rămâne în vigoare, măsurile fiscale fiind considerate esențiale pentru reducerea deficitului bugetar în 2026.

Modificarea cu cel mai mare impact asupra proprietarilor de autovehicule este dublarea impozitului auto în numeroase situații. Conform calculelor Asociației Municipiilor, o mașină cu motorizare de mică cilindree, dar cu normă de poluare Euro 4, va plăti un impozit de două ori mai mare decât în prezent.

Noile cote de impozitare vor ține cont de capacitatea cilindrică și de norma de poluare. Asta înseamnă că vehiculele vechi sau cele cu emisii ridicate vor fi cel mai afectate.

Cum va fi calculat impozitul auto de la 1 ianuarie 2026

Formula de calcul a impozitului auto va fi calculat în funcție de două criterii principale, și anume:

  • Capacitatea cilindrică, organizată în intervale de câte 200 cm³, similar cu sistemul actual;
  • Norma de poluare, de la Non-Euro până la Euro 6 și hibride cu emisii scăzute.

Fiecărei categorii de cilindree îi va fi atribuită o valoare de bază în lei/200 cm³. Aceasta va fi ajustată apoi cu un coeficient stabilit în funcție de norma de poluare.

Coeficienții sunt cuprinși între 1,3 și 0,95. Astfel, vehiculele vechi (Euro 0-3) vor primi  coeficienți mai mari, deci impozite mai ridicate. În schimb, mașinile Euro 5, Euro 6 sau cele hibride vor beneficia de coeficienți mai mici. Structura preia modelul folosit în Bulgaria, acolo unde impozitarea ține cont de puterea motorului, norma de poluare și vechime. Impozitarea este, însă, adaptată situației economice din România.

Ce taxe vor plăti șoferii în 2026

Noile valori ale impozitului auto indică majorări clare pentru autovehiculele cu norme de poluare mai vechi și reduceri pentru cele moderne, inclusiv pentru cele cu motoare mari. Spre exemplu, pentru un motor de 1,6 litri și până la 2,0 litri, impozitele vor fi după cum urmează:

  • 238-297 lei pentru vehiculele Euro 0-3;
  • 213-267 lei pentru vehiculele Euro 5.

Chiar dacă toate valorile sunt mai mari comparativ cu cele din 2025, diferențele dintre un autovehicul vechi și unul modern devin evidente, în ciuda cilindreei identice. Vehiculele electrice rămân cele mai avantajoase din punct de vedere fiscal. Acestea au un impozit fix de 40 lei pe an, indiferent de puterea motorului. Pentru mașinile hibride cu emisii ≤50 g CO2/km, autoritățile locale pot acorda reduceri de până la 30%.

Mai mult, fiecare unitate administrativ-teritorială își păstrează dreptul de a majora sau diminua nivelul impozitului auto. Astfel, suma finală datorată de proprietari poate varia considerabil în funcție de deciziile consiliului local.

Alte articole importante
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Companii
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Guvernul României a obținut o creștere de 40% a redevențelor datorate de OMV Petrom, moment care marchează prima renegociere substanțială a termenilor acordurilor încheiate la privatizarea Petrom, în urmă cu două decenii. Executivul susține că noul cadru va întări independența energetică a României și va aduce venituri suplimentare la buget. Creșterea procentuală este semnificativă, însă […]
Mercedes-Benz lansează primul serviciu de robotaxi-uri de lux
Companii
Mercedes-Benz lansează primul serviciu de robotaxi-uri de lux
Mercedes-Benz și compania chineză Momenta au anunțat lansarea unui serviciu de robotaxi-uri de lux, care va folosi limuzine S-Class. Inițiativa marchează un pas important în evoluția mobilității autonome premium, combinând tehnologia avansată cu confortul specific brandului german. Mercedes-Benz și chinezii de la Momenta duc robotaxi-urile la un nou nivel de lux Mercedes-Benz, împreună cu compania […]
Rivian dezvoltă propriul asistent AI pentru viitoarele mașini electrice
Companii
Rivian dezvoltă propriul asistent AI pentru viitoarele mașini electrice
Producătorul auto american Rivian face un pas important în direcția mobilității inteligente, dezvoltând propriul asistent AI. Prin acest proiect, compania urmărește să ofere șoferilor o experiență mai intuitivă, mai sigură și perfect adaptată vehiculelor sale electrice. Rivian anunță dezvoltarea unui asistent AI inovator pentru viitoarele sale vehicule electrice Rivian, companie specializată în vehiculele electrice, a […]
Țara unde trei din zece adolescenți folosesc zilnic chatboți AI
Tehnologie
Țara unde trei din zece adolescenți folosesc zilnic chatboți AI
Trei din zece adolescenți folosesc în fiecare zi chatboți AI, potrivit unui studiu realizat de Pew Research Center. Acest fenomen are loc în Statele Unite, unde utilizarea inteligenței artificiale în rândul tinerilor a devenit parte din rutina zilnică. Un studiu arată că trei adolescenți din zece folosesc zilnic chatboți AI în Statele Unite Siguranța adolescenților […]
Giganții tech americani, luați în vizor de Bruxelles. Investigație amplă împotriva Google
Tehnologie
Giganții tech americani, luați în vizor de Bruxelles. Investigație amplă împotriva Google
Comisia Europeană a deschis marți o investigație amplă împotriva Google, suspectând compania că ar utiliza conținutul publisherilor și materialele de pe YouTube pentru antrenarea modelelor sale de inteligență artificială fără acord și fără compensare adecvată. Bruxelles susține că vizează protejarea concurenței și a creatorilor de conținut într-o piață dominată de Big Tech. Bruxelles-ul consideră necesar […]
Dacia a deschis comenzile la Sandero și Sandero Stepway facelift
Companii
Dacia a deschis comenzile la Sandero și Sandero Stepway facelift
Dacia a anunțat oficial deschiderea listelor de comenzi pentru noile modele Sandero și Sandero Stepway cu facelift. Prețurile noilor versiuni ale subcompactei de la Mioveni încep de la 15.750 de euro cu TVA inclus pentru versiunea de bază. Vârful de gamă pornește de la 16.000 de euro cu tot cu TVA. Noile Dacia Sandero și Sandero Stepway […]