Starbucks a anunțat că vinde cea mai mare parte a operațiunilor sale din China, pentru 4 miliarde de dolari.
Mișcarea marchează o restructurare strategică a prezenței companiei în cea mai mare piață de cafele din lume, concentrându-se pe parteneriate locale și creșterea afacerilor în această regiune.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/06/Starbucks-scaled.jpg)
Foto: Shutterstock
Starbucks își vinde majoritatea operațiunilor din China și înființează o societate mixtă cu Boyu Capital, într-o tranzacție evaluată la 4 miliarde de dolari. Această mișcare vizează consolidarea prezenței companiei pe această piață și sprijinirea extinderii rețelei de cafenele în întreaga țară, transmite CNN.
Aceasta este una dintre cele mai mari tranzacții recente efectuate de o companie de consum în China, a doua economie mondială. Printre fondatorii Boyu Capital se numără și nepotul fostului președinte chinez Jiang Zemin. Conform acordului, Boyu va deține 60% din societatea mixtă, iar Starbucks va păstra 40%. Compania americană va continua să dețină licența mărcii și drepturile de proprietate intelectuală.
Fondurile aduse de partenerul local vor susține dezvoltarea Starbucks în China. Concurenții locali, precum Luckin și Cotti, vând cafea cu lapte la un preț de 9,9 yuani (1,4 dolari), adică sub o treime din prețurile Starbucks.
„Ne dorim să oferim experiența Starbucks cât mai multor clienți, în cât mai multe orașe din China. Obiectivul nostru este să extindem rețeaua de la 8.000 de cafenele în prezent, la peste 20.000”, a declarat CEO-ul Brian Niccol.
De la intrarea pe piața chineză, în 1999, Starbucks a contribuit la dezvoltarea culturii cafelei în țară. Cu toate acestea, cota sa de piață a scăzut anul trecut la 14%, de la 34% în 2019, conform datelor Euromonitor International.
Parteneriatul cu Boyu va permite Starbucks să deschidă cafenele în orașe mai mici și să crească eficiența magazinelor existente, au declarat pentru Reuters surse care au dorit să rămână anonime. Concret, acordul va ajuta gigantul din Seattle să-și atingă obiectivul de a ajunge la 20.000 de magazine în China.
China este a doua cea mai mare piață Starbucks din afara Statelor Unite, cu 8.000 de locații. În ultimii doi ani fiscali, însă, gigantul din Seattle s-a confruntat cu o scădere a vânzărilor. Recent, a lansat inițiativa „săli de lectură” gratuite în unele cafenele. Aceasta este o măsură menită să atragă mai mulți consumatori și să stimuleze vânzările. Și asta, pe fondul concurenței tot mai puternice din partea lanțurilor locale mai ieftine și a ceainăriilor tradiționale.
Alte companii internaționale au adoptat strategii similare în China. Spre exemplu, în 2017, McDonald’s a vândut 80% din operațiunile sale din China și Hong Kong pentru 2,1 miliarde de dolari.