Starbucks anunță cel mai drastic plan de reorganizare din ultimii ani. Aproape 500 de cafenele vor fi închise și costurile de restructurare sunt estimate la 1 miliard de dolari.
Starbucks a anunțat joi un plan de restructurare de proporții, evaluat la 1 miliard de dolari, menit să readucă pe linia de plutire compania afectată de scăderi consecutive ale vânzărilor. Decizia vine în cadrul strategiei „Back to Starbucks”, inițiată de CEO-ul Brian Niccol.
Concret, numărul cafenelelor operate direct de companie în America de Nord va scădea cu aproximativ 1% în anul fiscal 2025. Estimările TD Cowen arată că acest procent înseamnă aproape 500 de închideri brute de locații. În paralel, Starbucks a confirmat că 900 de angajați non-retail vor fi concediați începând de vineri.
Potrivit documentelor depuse la Securities and Exchange Commission, 90% din costurile restructurării vor afecta direct operațiunile din America de Nord. Din totalul de 1 miliard de dolari, aproximativ 150 de milioane vor reprezenta costuri cu separarea angajaților, iar restul de 850 de milioane vor fi generate de închiderile de locații și de alte măsuri structurale.
Chiar și după aceste tăieri, compania intenționează să încheie anul fiscal cu aproape 18.300 de locații în America de Nord, incluzând atât unități operate direct, cât și licențiate.
Decizia vine după ce Starbucks a înregistrat șase trimestre consecutive de scădere a vânzărilor comparabile. Compania dă vina pe competiția intensă din piață și pe consumatorii tot mai atenți la prețuri.
Pentru Brian Niccol, acesta este al doilea val de concedieri din mandatul său. În 2024, peste 1.100 de angajați corporativi au fost deja disponibilizați. În prezent, Starbucks mai are în jur de 16.000 de angajați non-retail, adică personal care nu lucrează în cafenele.
În scrisoarea trimisă angajaților, Niccol a încercat să explice măsurile dure.
„Aceste pași sunt necesari pentru a întări ceea ce funcționează deja și pentru a prioritiza resursele. Cred că sunt esențiali pentru a construi un Starbucks mai puternic și mai rezilient, capabil să creeze mai multe oportunități pentru parteneri, furnizori și comunitățile pe care le deservim.”
Niccol a mai precizat că unele cafenele vor fi închise deoarece nu pot oferi „mediul fizic” așteptat de clienți și angajați sau pentru că nu există o perspectivă de performanță financiară sustenabilă.
Chiar dacă restructurarea presupune închideri și concedieri, Starbucks anunță și investiții majore în „Green Apron Service”. Acesta este un program ce presupune alocarea a peste 500 de milioane de dolari în ore de muncă suplimentare pentru cafenelele deținute direct de companie.
Planul include și modernizarea a peste 1.000 de locații în următoarele 12 luni, pentru a crea spații mai prietenoase, cu design mai cald și un mediu care să atragă clienții să petreacă mai mult timp în cafenele.
Într-un interviu acordat CNBC, Niccol a declarat că obiectivul său este transformarea Starbucks în „cea mai mare companie de servicii centrate pe client din lume”.
Analistul Andrew Charles de la TD Cowen a subliniat însă că numărul anunțat al închiderilor este „mai mare decât se anticipa”. Acest lucru indică dimensiunea reală a problemelor cu care se confruntă rețeaua.
Organizația Starbucks Workers United, care reprezintă peste 12.000 de barista din 650 de cafenele, a transmis un comunicat. Prin acest comunicat se cere companiei să înceapă negocieri oficiale pentru fiecare unitate afectată. Sindicatul solicită ca angajații să poată fi relocați în alte cafenele, în funcție de preferințe.
Brian Niccol a anunțat că angajații din cafenelele care urmează să fie închise vor fi transferați acolo unde este posibil. Cei care nu pot fi relocați imediat vor primi pachete de compensații și beneficii extinse.
Chiar și așa, anunțul a generat neliniște și nemulțumire în rândul angajaților, mai ales după ce compania a trecut deja printr-un val similar de restructurări în 2024.