Grupul auto Stellantis estimează pierderi de circa 1,2 miliarde de euro în a doua jumătate a anului pe fondul noilor tarife vamale impuse de SUA, dar și a tensiunilor comerciale tot mai mari.
Compania se confruntă cu un climat economic dificil, marcat de scăderea cererii și costuri suplimentare în lanțul de aprovizionare.
Fotografii: Stellantis
Gigantul auto multinațional cu sediul central la Amsterdam a anunțat că se așteaptă să înregistreze pierderi de aproximativ 1,2 miliarde de euro în cea de-a doua jumătate a acestui an, ca urmare a noii taxe vamale de 15% impusă de președintele american Donald Trump pentru exporturile auto din Uniunea Europeană către Statele Unite.
Această măsură, care va intra oficial în vigoare la data de 1 august, va afecta considerabil activitatea economică a grupului, relatează publicația Automotive News.
Stellantis, care deține 14 branduri precum Citroen, Peugeot, Opel, Alfa Romeo, Jeep și altele, se confruntă și cu alte dificultăți din cauza unui tarif vamal de 25% aplicat vehiculelor produse în Canada și în Mexic, care vor fi destinate pieței americane. În 2024, peste 40% din totalul vânzărilor grupului în SUA au provenit din mașini fabricate în aceste două țări, ceea ce evidențiază impactul major al noilor bariere comerciale.
În Europa, grupul auto a raportat o scădere de 7% a livrărilor în primele șase luni, ceea ce a dus la un declin de 2% al veniturilor nete. Situația a fost și mai gravă în America de Nord, unde vânzările s-au diminuat cu 23% comparativ cu anul precedent, iar venitul net s-a redus cu 26%.
Singurele regiuni unde Stellantis a performat au fost America de Sud, Africa și Orientul Mijlociu. În aceste regiuni au fost raportate majorări ale vânzărilor de până la 20% și un avans al profitului de până la 15,5%. Aceste piețe au devenit, în actualul context internațional, surse esențiale de stabilitate financiară pentru companie.
Noul director executiv, Antonio Filosa, reacționează la schimbările de pe piața auto, precum și la greșelile companiei, potrivit Bloomberg. Mișcările comerciale ale președintelui Donald Trump cresc cheltuielile și zdruncină lanțurile de aprovizionare globale, în timp ce producătorii chinezi, conduși de BYD Co., se năpustesc asupra pieței auto stagnante din Europa.
Acțiunile Stellantis au scăzut cu până la 4,1% la bursa din Milano, în timp ce valoarea a scăzut cu aproximativ 37% anul acesta.