Prima pagină » Scandal uriaș pe cea mai mare piață auto: mărci acuzate că și-au falsificat cifrele de vânzări

Scandal uriaș pe cea mai mare piață auto: mărci acuzate că și-au falsificat cifrele de vânzări

Scandal uriaș pe cea mai mare piață auto: mărci acuzate că și-au falsificat cifrele de vânzări
Foto: NetaAuto

China, care este cea mai mare piață auto din lume, este zguduită de un imens scandal legat de cifrele de vânzări.

Doi producători sunt acuzați că și-au umflat în mod artificial cifrele de vânzări pentru a crea aparența unei cereri mai mari decât în realitate.

Scandal pe cea mai mare piață auto: vânzări umflate artificial de Neta și Zeekr

Scandal uriaș pe cea mai mare piață auto: mărci acuzate că și-au falsificat cifrele de vânzări

Foto: Zeekr

Mărcile chinezești Neta și Zeekr sunt implicate într-o schemă de manipulare a datelor de vânzări, potrivit unor documente obținute de Reuters și interviurilor realizate cu dealeri și clienți. Cele două companii ar fi emis polițe de asigurare pe numele unor vehicule noi înainte ca acestea să fie vândute efectiv, pentru a înregistra artificial livrări și a-și atinge obiectivele comerciale lunare sau trimestriale.

Neta, care face parte din portofoliul grupului Zhejiang Hozon New Energy (aflat în insolvență), ar fi raportat anticipat vânzări pentru cel puțin 64.719 de vehicule între ianuarie 2023 și martie 2024. Totalul reprezintă mai bine de jumătate dintre cele 117.000 de unități declarate în acea perioadă.

De asemenea, Zeekr, marca premium a grupului Geely, ar fi folosit o metodă similară în orașul Xiamen, în colaborare cu dealerul său principal, Xiamen C&D Automobile. În decembrie anul trecut, Zeekr a raportat 2.737 de vânzări în acest oraș, o cifră de 14 ori mai mare decât media lunară, deși doar 271 de automobile au fost efectiv înmatriculate, potrivit autorităților locale.

Practica așa-numitelor „mașini second-hand cu zero kilometri” este răspândită în contextul unei piețe auto chinezești extrem de competitivă, afectată de supraproducție și un război prelungit al prețurilor.

Presiuni oficiale și reacții din industrie

În urma acestor dezvăluiri, presa de stat din China, inclusiv China Securities Journal, a publicat articole critice, în care menționează direct numele Zeekr și relatează cazuri în care clienții au descoperit polițe de asigurare deja active înainte de achiziția mașinilor. În plus, mulți dintre aceștia nu au fost informați și nici nu au fost despăgubiți pentru perioada pierdută de acoperire.

Sâmbătă, publicația Auto Review a Asociației Producătorilor Auto din China a confirmat că Ministerul Industriei are în vedere interzicerea revânzării mașinilor noi în primele șase luni de la înmatriculare, ca măsură împotriva acestor practici, conform Economic Times.

Totodată, Asociația Dealerilor Auto din China a semnalat faptul că unii producători își obligă partenerii să falsifice cifrele de vânzări, iar un editorial recent din People’s Daily, care este organul oficial al Partidului Comunist Chinez, a condamnat dur fenomenul.

Grupul Geely a respins acuzațiile apărute în China Securities Journal, dar a refuzat să comenteze informațiile oferite de Reuters. În schimb, Neta și Xiamen C&D nu au transmis nici o reacție oficială. Un dealer Neta a declarat sub anonimat că firmei i s-a transmis că vehiculele cu asigurări deja încheiate trebuie raportate drept vândute, chiar dacă nu au ajuns la clienți: „Ni s-a spus doar atât: «Faceți-o, toți ceilalți o fac»”.

Conform datelor Asociației Producătorilor Auto din China, Neta a înregistrat un declin accentuat în 2024, cu doar 1.215 de vehicule vândute în primul trimestru din 2025, pe fondul problemelor financiare.

În China, performanța în vânzările auto este măsurată pe baza a două seturi de date: livrările către dealeri și înmatriculările în sistemul de asigurări. Discrepanțele tot mai mari între aceste cifre semnalează un dezechilibru major și riscă să submineze încrederea în raportările oficiale.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Pensionarii au devenit adevărații dependenți de ecrane: de la televizor, la TikTok
Pensionarii au devenit adevărații dependenți de ecrane: de la televizor, la TikTok
Deși analizele și dezbaterea publică vizează mai ales modul în care tinerii înțeleg să-și petreacă viața pe ecrane, adevărata dependență digitală se înregistrează, de fapt, în segmentul seniorilor. Generația vârstnicilor își trăiește bătrânețea online, transformând ecranele în companioni zilnici și în instrumente care ar putea îmbogăți viața. Cel mai adesea singuri, sedentari și nu de […]
ANALIZĂ
Cât timp mai poate Rusia să-și finanțeze războiul
Cât timp mai poate Rusia să-și finanțeze războiul
Deși economia Rusiei se clatină sub povara sancțiunilor și a inflației ridicate, experții avertizează că Moscova are resurse și mecanisme suficiente pentru a finanța războiul din Ucraina pentru o perioadă lungă. Printarea de ruble, veniturile din taxe interne și fondul suveran mențin stabilitatea aparentă a Kremlinului. sursă foto: CNN Economia rusă între stagnare și recesiune […]
Cum ar putea economisi Europa 250 miliarde € pe an până în 2040
Cum ar putea economisi Europa 250 miliarde € pe an până în 2040
Europa ar putea economisi până la 250 miliarde de euro anual dacă va accelera procesul de electrificare în transport, industrie și locuințe. Această tranziție nu doar că ar reduce semnificativ costurile energetice, dar ar contribui și la atingerea obiectivelor climatice și la consolidarea independenței energetice a continentului. Europa poate economisi 250 miliarde € pe an […]
Pastilele ieftine pentru slăbit aduc o revoluție medicală globală
Companii
Pastilele ieftine pentru slăbit aduc o revoluție medicală globală
Tratamentele anti-obezitate sunt prezentate, mai nou, ca soluții miraculoase pentru viață în general, fiind eficiente în tratarea afecțiunilor cardio-vasculare, pentru diabet, boli renale, Alzheimer și chiar un panaceu miraculos pentru longevitate. Accesul la aceste tratamente le era, până de curând, rezervat doar persoanelor cu bani, din țările bogate. Cererea uriașă schimbă, însă, regulile jocului. Companiile […]
CEO-ul Bloomsbury spune că AI „stimulează creativitatea” și ajută scriitorii să depășească blocajele
CEO-ul Bloomsbury spune că AI „stimulează creativitatea” și ajută scriitorii să depășească blocajele
Nigel Newton, CEO-ul editurii Bloomsbury, susține că inteligența artificială nu va înlocui marile nume din literatură, ci va fi un instrument pentru a-i sprijini pe scriitori, de la debutanți până la autori consacrați. AI poate combate blocajul creativ, poate genera primele capitole și poate deschide noi drumuri în toate artele. AI-ul – sprijin pentru creativitate, […]
Angajații din Generația Z au nevoie de inteligență artificială pentru a comunica cu colegii, arată un studiu
Angajații din Generația Z au nevoie de inteligență artificială pentru a comunica cu colegii, arată un studiu
Cercetările recente arată că aproape jumătate dintre angajații Gen Z se simt prea timizi pentru a discuta cu colegii fără ajutorul inteligenței artificiale. Tinerii britanici cu vârste între 16 și 28 de ani spun că se simt mai confortabil vorbind cu chatboți decât cu colegii lor. Ei recurg la sisteme precum ChatGPT sau Google Gemini […]