China, care este cea mai mare piață auto din lume, este zguduită de un imens scandal legat de cifrele de vânzări.
Doi producători sunt acuzați că și-au umflat în mod artificial cifrele de vânzări pentru a crea aparența unei cereri mai mari decât în realitate.
Foto: Zeekr
Mărcile chinezești Neta și Zeekr sunt implicate într-o schemă de manipulare a datelor de vânzări, potrivit unor documente obținute de Reuters și interviurilor realizate cu dealeri și clienți. Cele două companii ar fi emis polițe de asigurare pe numele unor vehicule noi înainte ca acestea să fie vândute efectiv, pentru a înregistra artificial livrări și a-și atinge obiectivele comerciale lunare sau trimestriale.
Neta, care face parte din portofoliul grupului Zhejiang Hozon New Energy (aflat în insolvență), ar fi raportat anticipat vânzări pentru cel puțin 64.719 de vehicule între ianuarie 2023 și martie 2024. Totalul reprezintă mai bine de jumătate dintre cele 117.000 de unități declarate în acea perioadă.
De asemenea, Zeekr, marca premium a grupului Geely, ar fi folosit o metodă similară în orașul Xiamen, în colaborare cu dealerul său principal, Xiamen C&D Automobile. În decembrie anul trecut, Zeekr a raportat 2.737 de vânzări în acest oraș, o cifră de 14 ori mai mare decât media lunară, deși doar 271 de automobile au fost efectiv înmatriculate, potrivit autorităților locale.
Practica așa-numitelor „mașini second-hand cu zero kilometri” este răspândită în contextul unei piețe auto chinezești extrem de competitivă, afectată de supraproducție și un război prelungit al prețurilor.
În urma acestor dezvăluiri, presa de stat din China, inclusiv China Securities Journal, a publicat articole critice, în care menționează direct numele Zeekr și relatează cazuri în care clienții au descoperit polițe de asigurare deja active înainte de achiziția mașinilor. În plus, mulți dintre aceștia nu au fost informați și nici nu au fost despăgubiți pentru perioada pierdută de acoperire.
Sâmbătă, publicația Auto Review a Asociației Producătorilor Auto din China a confirmat că Ministerul Industriei are în vedere interzicerea revânzării mașinilor noi în primele șase luni de la înmatriculare, ca măsură împotriva acestor practici, conform Economic Times.
Totodată, Asociația Dealerilor Auto din China a semnalat faptul că unii producători își obligă partenerii să falsifice cifrele de vânzări, iar un editorial recent din People’s Daily, care este organul oficial al Partidului Comunist Chinez, a condamnat dur fenomenul.
Grupul Geely a respins acuzațiile apărute în China Securities Journal, dar a refuzat să comenteze informațiile oferite de Reuters. În schimb, Neta și Xiamen C&D nu au transmis nici o reacție oficială. Un dealer Neta a declarat sub anonimat că firmei i s-a transmis că vehiculele cu asigurări deja încheiate trebuie raportate drept vândute, chiar dacă nu au ajuns la clienți: „Ni s-a spus doar atât: «Faceți-o, toți ceilalți o fac»”.
Conform datelor Asociației Producătorilor Auto din China, Neta a înregistrat un declin accentuat în 2024, cu doar 1.215 de vehicule vândute în primul trimestru din 2025, pe fondul problemelor financiare.
În China, performanța în vânzările auto este măsurată pe baza a două seturi de date: livrările către dealeri și înmatriculările în sistemul de asigurări. Discrepanțele tot mai mari între aceste cifre semnalează un dezechilibru major și riscă să submineze încrederea în raportările oficiale.