Prima pagină » STUDIU Deloitte: Forţa de muncă şi costurile de construire preocupă cel mai mult dezvoltatorii imobiliari

STUDIU Deloitte: Forţa de muncă şi costurile de construire preocupă cel mai mult dezvoltatorii imobiliari

STUDIU Deloitte: Forţa de muncă şi costurile de construire preocupă cel mai mult dezvoltatorii imobiliari

Forţa de muncă şi costurile de construire preocupă cel mai mult dezvoltatorii imobiliari din Europa Centrală, inclusiv România. Aproape 60% dintre participanţi se aşteaptă la o creştere a valorii tranzacţiilor imobiliare în acest an.

Disponibilitatea şi costul forţei de muncă reprezintă cea mai mare preocupare a dezvoltatorilor imobiliari din Europa Centrală în 2025 (26%), depăşind aspectele legate de finanţarea proiectelor, care au dominat topul preocupărilor în ultimii ani, iar pe locurile următoare se află costurile de construire (20%) şi cele care implică achiziţia de terenuri pentru dezvoltări viitoare (18%), potrivit unui studiu Deloitte, realizat în mai multe ţări din regiune, inclusiv România. Potrivit studiului, aproape 60% dintre participanţi se aşteaptă la o creştere a valorii tranzacţiilor imobiliare în 2025. Nivelul de optimism variază între 64%, în Cehia, şi 24%, în România.

”Disponibilitatea şi costul forţei de muncă reprezintă cea mai mare preocupare a dezvoltatorilor imobiliari din Europa Centrală în 2025 (26%), depăşind aspectele legate de finanţarea proiectelor, care au dominat topul preocupărilor în ultimii ani, iar pe locurile următoare se află costurile de construcţie (20%) şi cele care implică achiziţia de terenuri pentru dezvoltări viitoare (18%)”, potrivit studiului Deloitte Real Estate Confidence Survey for Central Europe 2025, realizat în mai multe ţări din regiune, inclusiv România. Pe de altă parte, aproape 60% dintre participanţii la studiu se aşteaptă la o creştere a valorii tranzacţiilor imobiliare în următoarea perioadă, nivelul de optimism variind între 64%, în Cehia, şi 24%, în România.

Studiul subliniază faptul că sectorul imobiliar din Europa Centrală dă dovadă de rezilienţă şi adaptabilitate în faţa incertitudinilor globale, a tensiunilor geopolitice şi a volatilităţii economice.

Mai mult de 50% din participanţi anticipează o îmbunătăţire a activităţii pe piaţă în acest an, faţă de 40% cu un an în urmă, iar proporţia celor care prevăd o scădere s-a redus la 14%, de la 16% în 2024. Însă, în timp ce în ţări precum Polonia şi Cehia percepţia este în linie cu media regională, în România 41% dintre participanţi se aşteaptă la o deteriorare a activităţii şi doar 18% mizează pe creştere.

Şi percepţia cu privire la climatul economic s-a îmbunătăţit în regiune în ultimul an – 36% dintre participanţi se aşteaptă la o evoluţie pozitivă (faţă de 29% în urmă cu un an) şi doar 19% anticipează o deteriorare. România iese în evidenţă şi la acest capitol, cu 57% dintre participanţi estimând o înrăutăţire a climatului economic şi doar 14%, o evoluţie favorabilă. În schimb, Cehia şi Polonia depăşesc media din regiune, cu 45%, respectiv 40% dintre participanţi încrezători în evoluţia de ansamblu a economiei.

Cadrul fiscal va rămâne stabil în perioada următoare în regiune, consideră 71% dintre participanţi, însă majoritatea celor din România (70%) se aşteaptă la o înăsprire a sistemului de taxe.

În privinţa sectoarelor care sunt percepute ca fiind cele mai dinamice în următorii cinci ani, infrastructura pentru energie verde conduce în regiune (67%), dar şi în ţările analizate individual, respectiv în România (78%), Cehia (75%) şi Polonia (68%). Pe locurile următoare se află centrele de date (55%) şi proiectele destinate sectorului medical (36%).

„Rezultatele studiului indică faptul că piaţa evoluează şi, în ciuda provocărilor, jucătorii se adaptează la noile realităţi şi se orientează către domeniile cu cel mai mare potenţial de dezvoltare în următorii ani – tranziţia verde, tehnologie şi sănătate. Particularităţile României sunt legate mai degrabă de evoluţia de ansamblu a economiei şi de perspectivele de reglare a dezechilibrelor macroeconomice pentru că, dacă ne uităm la aşteptările privind disponibilitatea activelor imobiliare în perioada următoare, vedem că jucătorii din ţara noastră se aşteaptă la o creştere (58%), peste media regiunii (54%). În plus, în România există şi provocări legate de schimbarea legislaţiei în domeniu – noul Cod al Amenajării Teritoriului, Urbanismului şi Construcţiilor vine cu numeroase schimbări şi cu legislaţie secundară complexă care necesită timp pentru elaborare şi implementare şi efort de conformare din partea jucătorilor din piaţă”, a declarat Irina Dimitriu, partener Reff & Asociaţii | Deloitte Legal, lider al serviciilor de consultanţă pentru sectorul imobiliar în cadrul Deloitte România.

O noutate în studiul din acest an este menţionarea criteriilor ESG (de mediu, sociale şi de guvernanţă) ca o provocare distinctă pentru companiile din domeniu (12%). Şi, deşi piaţa imobiliară este încă într-o fază de adaptare la aceste cerinţe, majoritatea participanţilor se aşteaptă ca proprietăţile conforme cu criteriile ESG să fie mai scumpe decât cele neconforme cu până la 15% în perioada următoare.

Deloitte efectuează acest studiu începând din 2019 pentru a afla percepţia profesioniştilor din domeniu cu privire la evoluţia pieţei în regiune. La studiu participă trei categorii de respondenţi, respectiv dezvoltatori, investitori şi consultanţi specializaţi în domeniul imobiliar. La ediţia din acest an au participat, în principal, jucători din Cehia (32%), România (19%) Polonia (13%), Ungaria (4%), iar 32% dintre participanţi operează pe mai multe pieţe din Europa Centrală.

 

 

Alte articole importante
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Tehnologie
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Inteligența artificială a învățat să mintă, iar acest lucru nu mai este o speculație, ci o realitate documentată de cercetători. Pe măsură ce modelele de inteligență artificială devin mai avansate, cresc și capacitățile lor de a păcăli oamenii. Noi cercetări ale echipei Apollo Research au arătat că modelele lingvistice de mari dimensiuni (LLM) devin tot […]
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Companii
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Într-o piață outdoor tot mai competitivă, unde fiecare secundă de atenție contează, designul vizual poate face diferența între o campanie memorabilă și una trecută cu vederea. Puterea Financiară a aflat de la Carina Vasile, unul dintre designerii creativi ai Focus Media Outdoor, ce înseamnă să construiești mesaje vizuale puternice pentru spațiul public. De la principii […]
Cum au ajuns videoclipurile cu pisici să aibă încasări de milioane de dolari și să spargă box office-ul
Analize
Cum au ajuns videoclipurile cu pisici să aibă încasări de milioane de dolari și să spargă box office-ul
Într-o industrie cinematografică dominată de supereroi, francize și efecte speciale, nimeni nu se aștepta ca niște pisici năzdrăvane să concureze serios la box office. Și totuși, asta a reușit să facă CatVideoFest, un lungmetraj compus integral din videoclipurile cu pisici de pe internet, selectate cu migală de Will Braden, un editor pasionat care, începând cu […]
Spotify înregistrează pierderi uriașe: 86 de milioane de euro pierduți în doar trei luni, din cauza scăderii veniturilor din publicitate
Spotify înregistrează pierderi uriașe: 86 de milioane de euro pierduți în doar trei luni, din cauza scăderii veniturilor din publicitate
Gigantul global al streamingului muzical, Spotify, a raportat o pierderi uriașe de 86 milioane de euro în al doilea trimestru din 2025, înregistrând o scădere semnificativă a veniturilor din publicitate și o reacție negativă din partea pieței, care a dus la o prăbușire cu 11% a acțiunilor companiei. Spotify se confruntă cu pierderi uriașe care […]
China își accelerează ofensiva în AI: noul model lansat este mai ieftin și mai competitiv decât DeepSeek
Tehnologie
China își accelerează ofensiva în AI: noul model lansat este mai ieftin și mai competitiv decât DeepSeek
China accelerează în cursa globală pentru supremația în AI și lansează GLM-4.5, un model revoluționar dezvoltat de startup-ul Z.ai (fost Zhipu). Noua tehnologie este de două ori mai compactă decât DeepSeek, consumă mai puține resurse și este semnificativ mai ieftină, punând presiune pe competiția internațională și pe liderii tradiționali ai industriei. China accelerează în cursa […]
Waymo își lansează propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026
Companii
Waymo își lansează propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026
Waymo, divizia de conducere autonomă a grupului Alphabet, a anunțat că își va lansa propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026, primul oraș fiind Dallas. Decizia marchează o etapă majoră în extinderea transportului autonom comercial în Statele Unite și vine într-un moment în care competiția în acest sector devine tot mai acerbă. După Tesla, și Waymo […]