Potrivit celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, o treime dintre români nu au completat niciodată formularul pentru redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit, astfel acești bani riscă să ajungă direct în buzunarul statului. Cu termenul limită de 25 mai care bate la ușă, ONG-urile trag un semnal de alarmă: zeci de milioane de euro ar putea fi pierdute din lipsă de informare sau interes.
Conform cercetării Reveal Marketing Research, 33% dintre români nu au redirecționat niciodată cei 3,5% din impozitul pe venit către o cauză non-profit. Deși mecanismul este simplu și accesibil, lipsa de informare sau implicare rămâne o barieră majoră. Cei mai activi în acest demers sunt persoanele din mediul urban, cu vârste între 35-44 de ani, unde 80% au declarat că au redirecționat cel puțin o dată.
Redirecționarea se face cel mai des online, prin completarea Formularului 230 (43%), sau direct la sediul ONG-urilor sau parohiilor (39%). În ciuda eforturilor de digitalizare, relațiile personale rămân decisive: 6 din 10 români au fost rugați de cineva cunoscut să redirecționeze impozitul. Astfel, cauzele care beneficiază cel mai mult sunt cele dedicate copiilor și educației (39%), cazurilor medicale (37%) și instituțiilor religioase (18%).
Majoritatea românilor (90%) consideră mecanismul util și eficient pentru sprijinirea societății civile, iar 82% au încredere că banii ajung la destinația aleasă. Totuși, doar 43% dintre cei care au redirecționat au transformat gestul într-un obicei anual, restul făcând-o ocazional. Din rândul celor care nu au completat niciodată formularul, mulți invocă procesul complicat (40%) și lipsa informațiilor relevante (40%) drept principale obstacole.
Studiul arată și diferențe importante între segmentele socio-demografice: ONG-urile care sprijină copiii sunt preferate de persoanele cu copii (44%), în timp ce organizațiile pentru protecția animalelor sunt alese preponderent de tineri (18-24 ani) și cei fără copii. Pentru seniorii peste 55 de ani, cunoașterea directă a cauzei este factorul principal care i-ar motiva să redirecționeze (63%).
Pe lângă familiarizarea cu mecanismul, românii consideră că o promovare mai eficientă în mass-media (31%) și un proces mai simplificat de completare (37%) ar crește implicarea. Tinerii între 25-34 de ani (36%) se arată receptivi la campanii de promovare, în timp ce persoanele cu venituri mai mari (peste 5.000 lei) sunt cel mai des influențate de apeluri directe din partea cunoscuților (79%).
Studiul a fost realizat online în perioada 9-15 mai 2025, pe un eșantion reprezentativ de 1.008 respondenți cu vârste de peste 18 ani din mediul urban, utilizatori de internet. Marja de eroare este de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.