Compania Tesla a semnat primul său acord pentru construirea unei facilități de stocare a energiei electrice la scară industrială în China.
Acordul vine într-un context geopolitic delicat, în care relațiile comerciale dintre SUA și China rămân tensionate, dar în care ambele părți încearcă să stabilizeze legăturile economice.
Această mișcare strategică majoră reprezintă un pas important în efortul producătorului american de a-și extinde activitățile dincolo de segmentul auto și de a consolida poziția pe piața energetică globală.
Proiectul vine într-o perioadă marcată de relații comerciale tensionate între SUA și China, care s-au înrăutățit după introducerea unor tarife vamale extinse de către președintele Donald Trump, măsuri în prezent suspendate. Cele două mari economii ale lumii se află acum în negocieri pentru relaxarea tensiunilor și restabilirea unui cadru economic stabil.
Proiectul, evaluat la patru miliarde de yuani (aproximativ 556 de milioane de dolari), a fost raportat inițial de publicația chineză Yicai și confirmat ulterior de Tesla prin intermediul platformei chineze de socializare Weibo. Conform agenției Reuters, acesta este dezvoltat împreună cu administrația municipală din Shanghai și compania China Kangfu International Leasing.
Acordul prevede construirea celei mai mari instalații de stocare de energie de tip „grid-side” (conectată la rețea) din China, fiind echipată cu sistemele de baterii Megapack produse de Tesla, destinate aplicațiilor industriale. Fiecare Megapack poate furniza până la un 1 MW de energie timp de patru ore și are un preț de aproximativ un milion de dolari pe piața americană.
Într-o postare pe Weibo, Tesla a explicat că această facilitate va funcționa ca un „regulator inteligent” al rețelei electrice urbane, contribuind la stabilizarea alimentării cu electricitate și la gestionarea cererii energetice în zonele urbane dens populate. Potrivit companiei, proiectul ar urma să reducă presiunea pe infrastructura energetică urbană și să contribuie la un consum mai sigur și eficient de electricitate.
Uzina Tesla din Shanghai a produs deja peste o sută de unități Megapack în primul trimestru din 2025, exportând o parte dintre acestea către piețele din Europa și Asia.
În acest fel, compania condusă de Elon Musk își întărește poziția pe piața chineză în materie de stocare energetică și intră în competiție directă cu giganți locali precum CATL și BYD, care domină lanțul global de aprovizionare cu baterii. Doar CATL deține în prezent o cotă de piață de aproximativ 40% și, potrivit informațiilor din industrie, furnizează celule pentru sistemele Megapack ale Tesla.
Cererea pentru proiecte de stocare a energiei la scară mare este în plină expansiune în China. Beijingul și-a majorat recent obiectivul pentru capacitatea de stocare pe bază de baterii la 40 de gigawați în 2025. În urmă cu doi ani, capacitatea globală de stocare a energiei a crescut cu 42 de gigawați, aproape dublu față de 2022, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), transmite Interesting Engineering.
În luna mai, China a inaugurat prima stație hibridă de stocare a energiei litiu-sodiu din lume, în provincia Yunnan, o facilitate de 400 MWh care combină resursele abundente de sodiu cu tehnologia litiului. Sistemul sprijină alimentarea a peste 30 de parcuri solare și eoliene, reflectând eforturile Chinei de a stabiliza rețeaua electrică în contextul unei tranziții accelerate către energie regenerabilă.