După o perioadă de încetinire, Tesla revine pe creștere în Europa, unde vânzările sale au înregistrat salturi semnificative.
Pe anumite piețe, compania lui Elon Musk a raportat majorări de până la 21%, semn că cererea pentru mașinile electrice ale producătorului american rămâne solidă pe Bătrânul Continent.
Foto: Tesla
După luni dificile, vânzările producătorului american dau semne de redresare pe piața europeană. Spre exemplu, în Franța și în Danemarca, producătorul de vehicule electrice (EV) a înregistrat primele creșteri din acest an, potrivit Reuters.
Pe piața daneză, SUV-ul Model Y cu facelift a fost cel mai bine vândut vehicul din gamă și a urcat direct pe primul loc în topul înmatriculărilor. Totodată, Tesla continuă să raporteze rezultate pozitive și în Norvegia și Spania. În schimb, situația continuă să fie complicată în Suedia, acolo unde vânzările au scăzut pentru a noua lună la rând.
Trebuie spus că Tesla s-a confruntat în 2024 și 2025 cu o concurență foarte puternică. Cifrele de vânzări au fost cele mai mici din ultimii ani, iar principala cauză a fost că gama actuală este considerată învechită. Astfel, în lipsa unui nou model de masă după lansarea lui Model Y în 2020, presiunea venită din partea rivalilor europeni și asiatici s-a amplificat. Rivalii direcți au lansat pe piață EV-uri mai accesibile și mai variate, luând fața mărcii de peste Ocean.
Dificultățile de care s-au lovit cei de la Tesla au fost accentuate și de controversa din jurul CEO-ului Elon Musk. Sprijinul financiar oferit campaniei lui Donald Trump pentru un nou mandat la Casa Albă și poziționarea pro-partide de extremă dreapta în Europa au generat reacții negative din partea unor consumatori. Iar, asta a afectat indirect imaginea brandului.
Compania mizează, însă, pe facelift-ul adus în acest an lui Model Y. Mașina este comercializată pe mai multe piețe europene începând cu luna iunie, transmite Automotive News. Oficialii Tesla speră că această actualizare va contribui la recâștigarea cotei de piață în Europa. Totuși, datele arată că, în perioada ianuarie-august, vânzările au scăzut cu 42,9% la nivelul Uniunii Europene. Totodată, livrările s-au diminuat cu 32,6% în Europa per ansamblu comparativ cu anul precedent.
În septembrie s-au văzut primele semne de revenire. Tesla a raportat o creștere anuală de 2,74% în Franța, 20,5% în Danemarca și 3,4% în Spania. Pe piața iberică, noul Model Y a impulsionat piața cu un salt de 60%. În Norvegia, înmatriculările Tesla au urcat cu 14,7%, iar Model Y și Model 3 s-au situat pe primele două poziții în topul vânzărilor.
Suedia a fost piața cu cea mai slabă performanță a companiei din Europa în primele opt luni ale anului. Acolo, înmatriculările au scăzut cu 64%, până la 1.726 de mașini, deși această cifră a reprezentat o creștere bruscă față de cele 210 mașini înmatriculate în august.
Între timp, rivalul chinez BYD a depășit Tesla în vânzările din Uniunea Europeană în august pentru a doua oară în acest an. Și asta, chiar dacă, la nivel european, marca americană se situează încă înaintea competitorului principal. Situația demonstrează, însă, că poziția companiei americane nu mai este la fel de sigură.
„Tesla este încă un jucător important, dar piața este acum plină de competitori serioși. Fără o reînnoire a gamei, compania riscă să piardă în continuare cotă de piață”, a declarat Andy Palmer, președintele organizației Electric Vehicles UK.