Mărcile chineze de vehicule electrice au intrat într-o nouă etapă, în care investesc mai mult în străinătate decât pe piața locală.
Această schimbare marchează o transformare majoră a strategiei companiilor chineze, care caută profituri mai mari și acces direct la piețele globale.
Foto: BYD
Un raport publicat de firma de cercetare Rhodium Group arată că, în 2024, companiile chineze au direcționat în afara țării investiții de aproximativ 16 miliarde de dolari în lanțul de aprovizionare al industriei de automobile electrice, în special în sectorul bateriilor. Suma o depășește cu un miliard de dolari pe cea alocată Chinei, marcând astfel o „schimbare istorică”, după mulți ani în care aproximativ 80% din capital fusese investit pe piața internă, subliniază analiștii, citați de Bloomberg.
Extinderea peste hotare vine pe fondul supracapacităților de producție și al războiului prețurilor din China, factori care au redus considerabil marjele de profit. În același timp, companiile chineze încearcă să evite taxele vamale ridicate impuse de Europa și de SUA și să răspundă în acest fel cerințelor clienților de pe piețele externe pentru o producție localizată.
„Faptul că investițiile externe le depășesc acum pe cele interne arată cât de saturată este piața din China și cât de atractivă devine expansiunea globală pentru obținerea unor câștiguri mai mari”, a declarat Armand Meyer, analist-șef la Rhodium Group.
Potrivit studiului, circa trei sferturi dintre investițiile realizate în afara țării provin de la producătorii chinezi de baterii, denotă consumul masiv de capital în acest sector. Giganți precum CATL, Envision Group și Gotion High-Tech Co. își urmează partenerii internaționali, precum Tesla sau BMW, în încercarea de a reduce costurile de transport și de a răspunde cererii pentru aprovizionare locală.
CATL, lider mondial în producția de baterii pentru vehicule electrice, a anunțat în iunie că internaționalizarea devine „prioritatea numărul unu”, într-un context în care competiția acerbă de pe piața chineză pune presiune asupra întregului sector.
La rândul său, BYD, care este cel mai mare producător chinez de automobile electrice, operează deja fabrici în Brazilia și în Thailanda și are planuri de extindere în Turcia și în Indonezia. De asemenea, Chery Automobile Co. a promis investiții de un miliard de dolari pentru construirea unei uzine de asamblare a vehiculelor electrice în Turcia.
Cu toate acestea, analiștii avertizează că proiectele din străinătate presupun costuri mai ridicate, perioade de construcție mai lungi și expunere la riscuri politice și de reglementare. Până în prezent, doar 25% dintre investițiile în unități de producție de automobile electrice dincolo de hotarele Chinei au fost finalizate, comparativ cu o rată de finalizare de 45% în cazul proiectelor dezvoltate pe plan local.
Pe termen lung, expansiunea internațională a producătorilor chinezi și a furnizorilor lor va depinde de dinamica inegală a cererii globale pentru automobile electrice și de reacțiile critice ale unor piețe, precum Uniunea Europeană. În paralel, companiile chineze trebuie să țină cont de reticențele autorităților de la Beijing, preocupate de riscul transferului de tehnologie și de pierderea locurilor de muncă, ceea ce ar putea duce la înăsprirea controalelor asupra investițiilor externe.
În 2025, cota de piață a mărcilor străine în China a scăzut la doar 31%, față de 35% în 2024 și o scădere dramatică de la 64% în 2020. De asemenea, se preconizează că vânzările de EV-uri vor depăși pentru prima dată în istorie automobilele termice în China. În același timp, la nivel global, este de așteptat ca 12 mărci chineze de vehicule electrice, multe fiind deja active în Europa, să fie lansate numai în Regatul Unit, inclusiv Nio, XPeng și Lynk & Co, notează M&G Investment.