Prima pagină » Mărcile chineze de EV-uri investesc mai mult peste hotare decât pe piața internă

Mărcile chineze de EV-uri investesc mai mult peste hotare decât pe piața internă

Mărcile chineze de EV-uri investesc mai mult peste hotare decât pe piața internă

Mărcile chineze de vehicule electrice au intrat într-o nouă etapă, în care investesc mai mult în străinătate decât pe piața locală.

Această schimbare marchează o transformare majoră a strategiei companiilor chineze, care caută profituri mai mari și acces direct la piețele globale.

Pentru mărcile chineze, investițiile în EV-uri în străinătate devin prioritare

Mărcile chineze de EV-uri investesc mai mult peste hotare decât pe piața internă

Foto: BYD

Un raport publicat de firma de cercetare Rhodium Group arată că, în 2024, companiile chineze au direcționat în afara țării investiții de aproximativ 16 miliarde de dolari în lanțul de aprovizionare al industriei de automobile electrice, în special în sectorul bateriilor. Suma o depășește cu un miliard de dolari pe cea alocată Chinei, marcând astfel o „schimbare istorică”, după mulți ani în care aproximativ 80% din capital fusese investit pe piața internă, subliniază analiștii, citați de Bloomberg.

Extinderea peste hotare vine pe fondul supracapacităților de producție și al războiului prețurilor din China, factori care au redus considerabil marjele de profit. În același timp, companiile chineze încearcă să evite taxele vamale ridicate impuse de Europa și de SUA și să răspundă în acest fel cerințelor clienților de pe piețele externe pentru o producție localizată.

„Faptul că investițiile externe le depășesc acum pe cele interne arată cât de saturată este piața din China și cât de atractivă devine expansiunea globală pentru obținerea unor câștiguri mai mari”, a declarat Armand Meyer, analist-șef la Rhodium Group.

Potrivit studiului, circa trei sferturi dintre investițiile realizate în afara țării provin de la producătorii chinezi de baterii, denotă consumul masiv de capital în acest sector. Giganți precum CATL, Envision Group și Gotion High-Tech Co. își urmează partenerii internaționali, precum Tesla sau BMW, în încercarea de a reduce costurile de transport și de a răspunde cererii pentru aprovizionare locală.

Avertismentul analiștilor vizavi de proiectele din străinătate

CATL, lider mondial în producția de baterii pentru vehicule electrice, a anunțat în iunie că internaționalizarea devine „prioritatea numărul unu”, într-un context în care competiția acerbă de pe piața chineză pune presiune asupra întregului sector.

La rândul său, BYD, care este cel mai mare producător chinez de automobile electrice, operează deja fabrici în Brazilia și în Thailanda și are planuri de extindere în Turcia și în Indonezia. De asemenea, Chery Automobile Co. a promis investiții de un miliard de dolari pentru construirea unei uzine de asamblare a vehiculelor electrice în Turcia.

Cu toate acestea, analiștii avertizează că proiectele din străinătate presupun costuri mai ridicate, perioade de construcție mai lungi și expunere la riscuri politice și de reglementare. Până în prezent, doar 25% dintre investițiile în unități de producție de automobile electrice dincolo de hotarele Chinei au fost finalizate, comparativ cu o rată de finalizare de 45% în cazul proiectelor dezvoltate pe plan local.

Pe termen lung, expansiunea internațională a producătorilor chinezi și a furnizorilor lor va depinde de dinamica inegală a cererii globale pentru automobile electrice și de reacțiile critice ale unor piețe, precum Uniunea Europeană. În paralel, companiile chineze trebuie să țină cont de reticențele autorităților de la Beijing, preocupate de riscul transferului de tehnologie și de pierderea locurilor de muncă, ceea ce ar putea duce la înăsprirea controalelor asupra investițiilor externe.

În 2025, cota de piață a mărcilor străine în China a scăzut la doar 31%, față de 35% în 2024 și o scădere dramatică de la 64% în 2020. De asemenea, se preconizează că vânzările de EV-uri vor depăși pentru prima dată în istorie automobilele termice în China. În același timp, la nivel global, este de așteptat ca 12 mărci chineze de vehicule electrice, multe fiind deja active în Europa, să fie lansate numai în Regatul Unit, inclusiv Nio, XPeng și Lynk & Co, notează M&G Investment.

Alte articole importante
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Companii
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Guvernul României a obținut o creștere de 40% a redevențelor datorate de OMV Petrom, moment care marchează prima renegociere substanțială a termenilor acordurilor încheiate la privatizarea Petrom, în urmă cu două decenii. Executivul susține că noul cadru va întări independența energetică a României și va aduce venituri suplimentare la buget. Creșterea procentuală este semnificativă, însă […]
Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Legea care prevede majorarea taxelor locale începând cu 1 ianuarie 2026 rămâne în vigoare, generând dezbateri intense la nivel național. În ciuda presiunilor din partea mediului de afaceri și a unor autorități locale, actul normativ își urmează calendarul stabilit. Legea prin care taxele locale vor crește de la 1 ianuarie 2026 rămâne neschimbată Curtea Constituțională […]
Mercedes-Benz lansează primul serviciu de robotaxi-uri de lux
Companii
Mercedes-Benz lansează primul serviciu de robotaxi-uri de lux
Mercedes-Benz și compania chineză Momenta au anunțat lansarea unui serviciu de robotaxi-uri de lux, care va folosi limuzine S-Class. Inițiativa marchează un pas important în evoluția mobilității autonome premium, combinând tehnologia avansată cu confortul specific brandului german. Mercedes-Benz și chinezii de la Momenta duc robotaxi-urile la un nou nivel de lux Mercedes-Benz, împreună cu compania […]
Rivian dezvoltă propriul asistent AI pentru viitoarele mașini electrice
Companii
Rivian dezvoltă propriul asistent AI pentru viitoarele mașini electrice
Producătorul auto american Rivian face un pas important în direcția mobilității inteligente, dezvoltând propriul asistent AI. Prin acest proiect, compania urmărește să ofere șoferilor o experiență mai intuitivă, mai sigură și perfect adaptată vehiculelor sale electrice. Rivian anunță dezvoltarea unui asistent AI inovator pentru viitoarele sale vehicule electrice Rivian, companie specializată în vehiculele electrice, a […]
Țara unde trei din zece adolescenți folosesc zilnic chatboți AI
Tehnologie
Țara unde trei din zece adolescenți folosesc zilnic chatboți AI
Trei din zece adolescenți folosesc în fiecare zi chatboți AI, potrivit unui studiu realizat de Pew Research Center. Acest fenomen are loc în Statele Unite, unde utilizarea inteligenței artificiale în rândul tinerilor a devenit parte din rutina zilnică. Un studiu arată că trei adolescenți din zece folosesc zilnic chatboți AI în Statele Unite Siguranța adolescenților […]
Giganții tech americani, luați în vizor de Bruxelles. Investigație amplă împotriva Google
Tehnologie
Giganții tech americani, luați în vizor de Bruxelles. Investigație amplă împotriva Google
Comisia Europeană a deschis marți o investigație amplă împotriva Google, suspectând compania că ar utiliza conținutul publisherilor și materialele de pe YouTube pentru antrenarea modelelor sale de inteligență artificială fără acord și fără compensare adecvată. Bruxelles susține că vizează protejarea concurenței și a creatorilor de conținut într-o piață dominată de Big Tech. Bruxelles-ul consideră necesar […]