Un judecător federal din SUA a blocat temporar eforturile administrației Trump de a anula programul de taxare a traficului din Manhattan și a deschis un nou capitol în lupta dintre autoritățile locale și guvernul federal pentru controlul străzilor orașului.
Marți, cu doar o zi înainte ca Departamentul de Transport al SUA să înceapă reținerea fondurilor pentru proiectele din New York, judecătorul Lewis Liman a emis un ordin provizoriu care împiedică administrația Trump să blocheze programul de „congestion pricing” din Manhattan. Această decizie a venit în urma avertismentului lansat anterior de secretarul Transporturilor, Sean Duffy, care anunțase retragerea aprobării federale pentru acest program, o mișcare ce amenința să lase orașul fără finanțare crucială pentru modernizarea infrastructurii sale de transport public.
Potrivit Reuters, programul de taxare impune o taxă de 9 dolari vehiculelor care intră în Manhattan, la sud de strada 60, în timpul orelor de vârf. Măsura a fost creată nu doar pentru a reduce traficul, ci și pentru a finanța modernizarea rețelei de metrou și autobuze, un pas vital pentru un oraș sufocat de aglomerație. Însă Trump și administrația sa au considerat că programul fură bani de la șoferii obișnuiți și încalcă principiul accesului gratuit la autostrăzi.
Reacția autorităților locale din New York nu a întârziat. Imediat după retragerea aprobării federale, orașul, statul New York și Autoritatea Metropolitană de Transport au dat în judecată administrația Trump, susținând că decizia a fost pur politică și motivată de promisiunile de campanie ale fostului președinte. „Rezultatele sondajului reflectă un nivel ridicat de îngrijorare în rândul mediului de afaceri, în special în ceea ce privește situația politică pe care peste jumătate dintre respondenți o consideră un factor care le afectează direct activitatea”, au subliniat autorii sondajului privind impactul acestei măsuri.
Judecătorul Liman a decis că administrația Trump nu poate lua nicio măsură de sancțiune împotriva New York-ului până la clarificarea litigiului, iar decizia sa este în vigoare cel puțin până pe 9 iunie. „Judecătorul a transmis clar că nu mai vrea amenințări din partea administrației Trump și dorește un calendar rapid pentru soluționarea procesului”, a declarat Janno Lieber, directorul MTA.
În același timp, secretarul Duffy a recunoscut că, deocamdată, acțiunile de sancționare au fost doar în discuție și că guvernul federal va respecta ordinul judecătorului. „Așteptăm cu nerăbdare să ne prezentăm argumentele în instanță”, a spus un purtător de cuvânt al USDOT.
Programul de „congestion pricing”, implementat pentru prima dată în SUA, a început la New York în luna ianuarie. Datele oficiale arată deja un efect clar: traficul în Manhattan a scăzut cu 12% în aprilie, iar timpul de traversare a orașului s-a îmbunătățit semnificativ. Între ianuarie și martie, aproape 5,8 milioane de mașini au dispărut din zonele aglomerate, un impact care nu poate fi ignorat.
„Acest program a redus poluarea și a stimulat economia locală – hotelurile, magazinele și restaurantele au înregistrat creșteri semnificative”, a spus guvernatoarea New York-ului, Kathy Hochul, care a numit decizia judecătorului o victorie uriașă pentru navetiștii din New York și pentru dreptul nostru de a ne controla propriile străzi.
Mai mult, fondurile obținute din taxare, estimate la 15 miliarde de dolari, sunt esențiale pentru modernizarea metroului și a autobuzelor. Acest sprijin financiar a fost aprobat inițial de administrația Biden, însă retragerea sprijinului federal de către administrația Trump a pus în pericol planurile de viitor ale orașului.