Prima pagină » Un judecător american blochează temporar decizia lui Trump de a tăia fonduri din cauza programului de taxare a traficului din New York

Un judecător american blochează temporar decizia lui Trump de a tăia fonduri din cauza programului de taxare a traficului din New York

Un judecător american blochează temporar decizia lui Trump de a tăia fonduri din cauza programului de taxare a traficului din New York
Curtea Federală de Comerț blochează tarifele impuse de Trump: președintele nu are „autoritate nelimitată”

Un judecător federal din SUA a blocat temporar eforturile administrației Trump de a anula programul de taxare a traficului din Manhattan și a deschis un nou capitol în lupta dintre autoritățile locale și guvernul federal pentru controlul străzilor orașului.

Marți, cu doar o zi înainte ca Departamentul de Transport al SUA să înceapă reținerea fondurilor pentru proiectele din New York, judecătorul Lewis Liman a emis un ordin provizoriu care împiedică administrația Trump să blocheze programul de „congestion pricing” din Manhattan. Această decizie a venit în urma avertismentului lansat anterior de secretarul Transporturilor, Sean Duffy, care anunțase retragerea aprobării federale pentru acest program, o mișcare ce amenința să lase orașul fără finanțare crucială pentru modernizarea infrastructurii sale de transport public.

Potrivit Reuters, programul de taxare impune o taxă de 9 dolari vehiculelor care intră în Manhattan, la sud de strada 60, în timpul orelor de vârf. Măsura a fost creată nu doar pentru a reduce traficul, ci și pentru a finanța modernizarea rețelei de metrou și autobuze, un pas vital pentru un oraș sufocat de aglomerație. Însă Trump și administrația sa au considerat că programul fură bani de la șoferii obișnuiți și încalcă principiul accesului gratuit la autostrăzi.

Statul New York și Autoritatea Metropolitană de Transport au dat în judecată administrația Trump

Reacția autorităților locale din New York nu a întârziat. Imediat după retragerea aprobării federale, orașul, statul New York și Autoritatea Metropolitană de Transport au dat în judecată administrația Trump, susținând că decizia a fost pur politică și motivată de promisiunile de campanie ale fostului președinte. „Rezultatele sondajului reflectă un nivel ridicat de îngrijorare în rândul mediului de afaceri, în special în ceea ce privește situația politică pe care peste jumătate dintre respondenți o consideră un factor care le afectează direct activitatea”, au subliniat autorii sondajului privind impactul acestei măsuri.

Judecătorul Liman a decis că administrația Trump nu poate lua nicio măsură de sancțiune împotriva New York-ului până la clarificarea litigiului, iar decizia sa este în vigoare cel puțin până pe 9 iunie. „Judecătorul a transmis clar că nu mai vrea amenințări din partea administrației Trump și dorește un calendar rapid pentru soluționarea procesului”, a declarat Janno Lieber, directorul MTA.

În același timp, secretarul Duffy a recunoscut că, deocamdată, acțiunile de sancționare au fost doar în discuție și că guvernul federal va respecta ordinul judecătorului. „Așteptăm cu nerăbdare să ne prezentăm argumentele în instanță”, a spus un purtător de cuvânt al USDOT.

Impactul „congestion pricing”: mai puține mașini, mai mult aer curat

Programul de „congestion pricing”, implementat pentru prima dată în SUA, a început la New York în luna ianuarie. Datele oficiale arată deja un efect clar: traficul în Manhattan a scăzut cu 12% în aprilie, iar timpul de traversare a orașului s-a îmbunătățit semnificativ. Între ianuarie și martie, aproape 5,8 milioane de mașini au dispărut din zonele aglomerate, un impact care nu poate fi ignorat.

Acest program a redus poluarea și a stimulat economia locală – hotelurile, magazinele și restaurantele au înregistrat creșteri semnificative”, a spus guvernatoarea New York-ului, Kathy Hochul, care a numit decizia judecătorului o victorie uriașă pentru navetiștii din New York și pentru dreptul nostru de a ne controla propriile străzi.

Mai mult, fondurile obținute din taxare, estimate la 15 miliarde de dolari, sunt esențiale pentru modernizarea metroului și a autobuzelor. Acest sprijin financiar a fost aprobat inițial de administrația Biden, însă retragerea sprijinului federal de către administrația Trump a pus în pericol planurile de viitor ale orașului.

Alte articole importante
Google are în România cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive wearables din EMEA
Companii
Google are în România cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive wearables din EMEA
România devine un pol strategic pe harta globală a Google. Compania americană a anunțat că biroul său din București este, în prezent, cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive „wearables” din regiunea EMEA. Peste 400 de angajați dezvoltă la București inovațiile care vor domina viitorul tech. România, liderul regional al inovației Google La 15 […]
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Italia se pregătește de o explozie turistică în februarie 2026, când Milano și Cortina vor găzdui Jocurile Olimpice de Iarnă. Este unul dintre cele mai așteptate evenimente sportive ale deceniului. Cu mai puțin de 100 de zile rămase până la deschidere, biletele s-au vândut deja într-o proporție impresionantă. Mii de turiști străini au început să-și […]
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Companii
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Marile companii tehnologice Alphabet, Meta, Microsoft și Amazon au transmis un mesaj comun la finalul sezonului de raportări financiare. Potrivit acestora, cheltuielile în domeniul inteligenței artificiale vor continua să crească semnificativ și anunță că, în 2025, totalul investițiilor combinate în acest sector vor depăși 380 de miliarde de dolari. Companiile tehnologice pompează peste 380 miliarde […]
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Companii
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Compania olandeză Nexperia a anunțat suspendarea livrărilor unui material esențial pentru producția de cipuri. Decizia ar putea afecta lanțurile de aprovizionare din industria semiconductorilor și ridică semne de întrebare privind stabilitatea pieței globale, deja marcată de tensiuni geopolitice și deficit de materii prime critice. Agitație pe piața cipurilor: Nexperia suspendă livrările unui material esențial pentru cipuri […]
ANALIZĂ
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
În următoarele decenii, țările europene, ca și alte state dezvoltate, vor deveni economii AI, motiv pentru care specialiștii propun noțiunea capitalului universal. Tehnologia se va răspândi în toate domeniile, de la contabilitate la supermarketuri și fabrici. Creșterea productivității și acumularea de avere vor fi rapide, însă legătura cu locurile de muncă și veniturile va slăbi. […]
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
După trei zile în care clienții First Bank nu au avut acces la fonduri, Intesa Sanpaolo Bank România a venit cu clarificări privind procesul de migrare. Banca italiană a anunțat finalizarea integrării prin absorbția completă a First Bank, consolidându-și astfel poziția pe piața financiar-bancară din România. Fuziunea s-a desfășurat conform calendarului, iar toate datele și […]