Prima pagină » Valuri de concedieri, dar fără strategie: companiile pierd controlul asupra restructurărilor. Lipsă de transparență și empatie față de angajați

Valuri de concedieri, dar fără strategie: companiile pierd controlul asupra restructurărilor. Lipsă de transparență și empatie față de angajați

Valuri de concedieri, dar fără strategie: companiile pierd controlul asupra restructurărilor. Lipsă de transparență și empatie față de angajați

Valul de concedieri din 2025 continuă să lovească dur, dar ceea ce șochează nu este doar numărul de angajați dați afară, ci felul lipsit de empatie în care sunt tratați. Firmele din topul S&P 500 și giganții tech par să fi uitat lecțiile pandemiei, iar „leadershipul empatic” a fost înlocuit de mesaje reci și justificări robotizate.

Val de concedieri record: peste 745.000 de angajați au fost dați afară

Deși datele publicate recent pot da impresia că numărul concedierilor s-a redus în luna mai, realitatea este mult mai sumbră. În primele șase luni din 2025, angajatorii din SUA au concediat aproape 745.000 de persoane, potrivit firmei de consultanță Challenger, Gray & Christmas.

Este al doilea cel mai mare val de concedieri pentru această perioadă din 2009 încoace, depășit doar de primul semestru din 2020, când pandemia a paralizat economia mondială.

Analiza Wall Street Journal arată că 20% dintre companiile din indicele S&P 500 au astăzi mai puțini angajați decât în urmă cu un deceniu. Cu toate acestea, experiența acumulată în tăierea de posturi nu a dus la proceduri mai umane. Din contră, concedierile au devenit aproape mecanice, fără nicio urmă de compasiune.

Lipsă de empatie: de la „calmați-vă” la algoritmi care dau afară

Exemplele recente ilustrează o lipsă totală a empatiei în marile corporații ale lumii. La Bumble, celebra aplicație de dating, CEO-ul Whitney Wolfe Herd a anunțat printr-un apel video că 30% dintre angajați (240 de persoane) vor fi concediați. Când reacțiile colegilor au fost negative, șefa companiei a răspuns sec:

Calmați-vă! Suntem adulți, trebuie să ne comportăm ca atare.

Nici Microsoft nu a gestionat mai bine situația. După ce a concediat 6.000 de persoane în luna mai, gigantul tech a mai anunțat un val de 9.000 de concedieri. Decizia sugerează o lipsă de coerență și planificare, lăsând restul angajaților într-o stare constantă de nesiguranță.

Mai mult, Microsoft a fost criticată după ce un producător executiv de la divizia Xbox a publicat pe LinkedIn prompturi AI pentru procesarea concedierii. Mesajul sugera folosirea inteligenței artificiale pentru a reduce impactul emoțional al pierderii unui loc de muncă. Postarea a fost ștearsă rapid, dar a alimentat și mai mult percepția că empatia a fost externalizată de algoritmi.

De la „ne pare rău” la „nu ne mai cerem scuze”

În 2022, CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg, își cerea public scuze după ce a dat afară 11.000 de angajați, asumându-și greșelile manageriale. Însă în ianuarie 2025, când a concediat din nou 5% din personal, tonul a fost complet diferit: a dat vina pe angajații „slab performanți” și a declarat că nu mai are de gând să își ceară scuze.

Conform profesoarei Sandra Sucher de la Harvard Business School, acest comportament reflectă „dezangajare morală” la nivelul conducerii. CEO-ii s-au îndepărtat atât de mult de realitățile angajaților obișnuiți, încât nu mai înțeleg ce înseamnă, cu adevărat, să pierzi locul de muncă. În multe cazuri, concedierile nu mai conțin niciun semn de recunoaștere a suferinței provocate.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]