Compania aeriană low-cost Ryanair ia în calcul majorarea bonusului acordat personalului său pentru identificarea și interceptarea pasagerilor care încearcă să transporte bagaje mai mari decât dimensiunile admise la bord. Directorul general al companiei, Michael O’Leary, a dezvăluit recent detalii referitoare la acest stimulent.
În prezent, angajații Ryanair primesc un bonus de aproximativ 1,50 euro (1,30 lire sterline) pentru fiecare bagaj supradimensionat reținut. Conform publicației Sunday Times, bonusul este plafonat la 80 de euro lunar pentru fiecare angajat, informație reieșind din fișele de salarii ale unor angajați anteriori, care indicau suma sub denumirea „gate bag bonus/bonus pentru bagajul la îmbarcare”.
Pasagerii care aduc bagaje cu dimensiuni peste cele permise sunt taxați cu până la 75 de euro, o metodă prin care compania încearcă să regleze cantitatea și dimensiunea bagajelor de mână.
Michael O’Leary a explicat că peste 99,9% dintre pasageri respectă regulile privind bagajele și că, în aeroporturi, există puncte special amenajate cu instrumente de măsurat dimensiunile genților. O’Leary a subliniat că această politică de a motiva angajații pentru a opri bagajele excesive are scopul de a scădea numărul celor care încalcă regulile și, astfel, a ușura procesul de embarcare și organizarea zborurilor.
„Bonusul este de aproximativ 1,50 euro pe bagaj și ne gândim să-l majorăm pentru a elimina complet astfel de încălcări,” a declarat CEO-ul Ryanair, citat de TheGuardian.
Fiecare bilet Ryanair include posibilitatea transportării unui bagaj mic de mână, limitat la dimensiuni de 40x20x25 cm și 10 kg greutate. Pentru bagajele mai mari sau mai multe genți, pasagerii trebuie să plătească o taxă suplimentară.
Recent, s-a aflat că angajații companiei Swissport, care operează porțile de îmbarcare la multe aeroporturi, primesc în cadrul programului „easyJet gate bag revenue incentive/stimulare financiară pentru bagajele easyJet interceptate la poartă” 1,20 lire sterline pentru fiecare bagaj reținut.
În Parlamentul European există o presiune pentru ca companiile aeriene să permită gratuit transportul a cel puțin unui mic obiect personal și a unui bagaj de mână, însă O’Leary se declară sceptic că o astfel de reglementare va deveni lege, invocând lipsa spațiului în aeronave.
„Zburăm cu o ocupare aproape completă și aproximativ jumătate dintre pasageri pot aduce două genți, iar cealaltă jumătate doar una – pentru că atât încape în avion,” a spus O’Leary în cadrul emisiunii Morning Ireland de la RTÉ. „Ne descurcăm cu greu cu această cantitate de bagaje, iar acesta este unul dintre motivele pentru care adoptăm o poziție fermă împotriva celor care aduc bagaje excesive.”
Pe lângă politica privind bagajele, Ryanair se confruntă cu provocări comerciale importante legate de posibilele taxe vamale americane asupra industriei aeriene din Europa. Compania a declarat că speră ca aeronavele comerciale să fie exceptate de la aceste tarife într-un acord civil din 1979 dintre UE și SUA.
Neil Sorahan, directorul financiar al Ryanair, a menționat că în ultima perioadă a crescut încrederea că această scutire va rămâne valabilă, până când, săptămâna trecută, a apărut amenințarea aplicării unor tarife de 30%. „Cred însă că decizia Europei de a nu riposta imediat a fost corectă,” a adăugat Sorahan.
Negocierile dintre UE și SUA continuă și sunt menite să se încheie înainte de 1 august, data până la care președintele Trump a amenințat cu aplicarea unor taxe vamale de 30% la exporturile europene.
Mai multe companii aeriene au semnalat că nu pot suporta aceste costuri. Delta Air Lines, transportator american ce a primit anul trecut 47 de aeronave Airbus produse în Canada, Germania și Franța, a avertizat că livrările de aparate de zbor externe s-ar putea opri.
Ryanair este cel mai mare client Boeing din Europa și ar putea fi afectată de aceste taxe, însă Sorahan a afirmat că orice impact financiar al tarifelor va fi suportat în mare parte de fabricantul american. „Este o problemă a Boeing, nu a Ryanair,” a subliniat directorul financiar, adăugând că sunt dispuși să colaboreze cu Boeing pentru a atenua aceste costuri, dacă va fi cazul.
Ryanair, companie cu sediul central în Swords, Dublin, a raportat că profitul său net după impozitare s-a dublat, ajungând la 820 milioane de euro (710 milioane lire sterline) în primele trei luni ale anului, datorită unei perioade bune de Paște.
Tariful mediu pe bilet a crescut cu 21% față de anul trecut, până la 51 de euro. Anul precedent a înregistrat o scădere de 7%, reflectând presiunile legate de costul vieții care au determinat consumatorii să fie mai prudenți cu cheltuielile.
Totuși, Ryanair se confruntă cu o încetinire a creșterii numărului de pasageri, cauzată de întârzierea livrărilor de aeronave noi. Directorul financiar Sorahan a precizat că se așteaptă la o creștere modestă, de aproximativ 3%, cu un total de 206 milioane de pasageri pentru întreg anul curent.