Prima pagină » Vrei un salariu mai mare? Nu schimba locul de muncă!

Vrei un salariu mai mare? Nu schimba locul de muncă!

Vrei un salariu mai mare? Nu schimba locul de muncă!
Vrei un salariu mai mare? Nu schimba locul de muncă! / Foto: Unsplash

După un deceniu în care așa numitul „job-hopping” – practica schimbării rapide a locurilor de muncă – a fost cel mai sigur drum către un salariu mai mare, piața muncii pare să-și fi schimbat regulile. Datele recente ale Federal Reserve Bank of Atlanta arată că, pentru prima dată în ultimii 15 ani (cu excepția unor scurte episoade în 2012 și 2018), creșterea salarială este mai accelerată pentru angajații care rămân la același angajator decât pentru cei care își schimbă frecvent jobul, se arată într-un comentariu The Economist.

Este o inversare semnificativă de trend, într-o economie care, post-pandemie, a încurajat mobilitatea profesională. Influenceri de carieră își etalau pe TikTok parcursul salarial ca pe un fel de sport competitiv, în care au câștigat nenumărate trofee, iar pe forumuri, precum Reddit, erau frecvent dezbătute teme care acum par insolite, începând cu „cât de puțin poți sta într-un post fără să pară că ești neserios”.

Job-hopping este un termen consacrat pentru practica de a schimba frecvent locul de muncă, de regulă la intervale de unu până la doi ani, în scopul obținerii unui salariu mai mare, a unor beneficii mai bune sau a unei evoluții profesionale accelerate. Spre deosebire de traseele profesionale tradiționale, în care angajații rămâneau ani buni în aceeași companie, job-hopperii caută în mod activ noi oportunități și folosesc mobilitatea ca strategie de avansare în carieră.

Acest fenomen a fost încurajat în ultimul deceniu de creșterea sectorului tech și a culturii startup-urilor, care recompensau flexibilitatea, precum și de proliferarea platformelor de recrutare online, care au facilitat accesul rapid la noi oferte de muncă. De asemenea, normalizarea muncii remote sau hibride a eliminat barierele geografice, iar rețelele sociale au promovat adesea job-hopping-ul ca semn de ambiție și succes.

Valuri de concedieri, dar fără strategie: companiile pierd controlul asupra modului în care își reduc personalul printr-o lipsă de transparență și empatie față de angajați

Loialitatea începe să fie plătită

Printre principalele avantaje ale Job-hopping-ului se numără posibilitatea unor creșteri salariale mai rapide decât cele obținute prin promovări interne, expunerea la medii de lucru variate și acumularea de abilități diverse, precum și construirea unei rețele profesionale extinse. Totuși, există și dezavantaje: schimbările frecvente pot crea o percepție de instabilitate sau lipsă de loialitate în ochii angajatorilor, iar accesul la roluri de conducere poate fi mai dificil, deoarece acestea presupun angajament pe termen lung. În plus, tranzițiile dese pot duce la epuizare profesională, mai ales în lipsa unor perioade de stabilitate.

În prezent, în contextul unei piețe a muncii aflate în răcire și al scăderii cererii pentru forță de muncă, job-hopping-ul devine o strategie tot mai riscantă. Angajatorii încep să aprecieze mai mult stabilitatea și continuitatea, iar fidelitatea față de un angajator poate redeveni un atu în evaluarea profesională. În plus, și mesajul organizațiilor pare a fi diferit: loialitatea începe să fie plătită.

Absolvenții ajung direct în șomaj

Schimbarea reflectă o tendință mai amplă: o încetinire vizibilă a dinamicii pieței muncii. The Economist, care se referă în mod special la piața americană, subliniază mai ales faptul că rata șomajului în rândul proaspeților absolvenți este în creștere, iar angajările în sectorul privat încep să dea semne de oboseală. În iunie, deși economia americană a adăugat 147.000 de locuri de muncă — o cifră peste așteptări — jumătate au fost în sectorul public, în special în educație. Angajările în mediul privat, un barometru mai fidel al stării economice, au fost modeste.

Un alt semnal de „răcire a pieței” vine din raportul dintre locurile de muncă disponibile și numărul șomerilor: acesta a scăzut recent la 1, adică există aproximativ tot atâția candidați cât posturi libere — un nivel care nu mai indică o piață favorabilă angajaților. De asemenea, sondajele arată că tot mai puțini antreprenori mici plănuiesc să facă angajări sau să crească salariile — cel mai scăzut nivel de la pandemie încoace.

Pentru cei care cochetează cu ideea unei noi provocări profesionale, momentul s-ar putea să nu fie ideal. Rezervele de intervenție ale Rezervei Federale ar putea fi activate, dar doar după ce temerile privind o nouă inflație, alimentată de tarife comerciale, se vor fi estompat. Până atunci, cei mai bine plasați s-ar putea dovedi angajații care își consolidează poziția actuală. Poate e momentul să-ți redecorezi biroul și să investești într-un scaun mai confortabil — după toate semnele, s-ar putea să mai stai acolo o vreme!

Alte articole importante
ANALIZĂ
Prețuri la schi tot mai greu de suportat. Cât au ajuns să coste vacanțele de iarnă în Europa
Prețuri la schi tot mai greu de suportat. Cât au ajuns să coste vacanțele de iarnă în Europa
Prețuri la schi fără precedent transformă iarna în cel mai scump sezon pentru iubitorii sporturilor montane. Costul unui sejur la schi în Europa a crescut vertiginos în ultimii ani. Potrivit unui studiu recent, tarifele pentru accesul la pârtii au urcat cu 34,8% peste rata inflației din 2015 până în prezent. Cele mai afectate sunt stațiunile […]
ANALIZĂ
Publicitatea digitală, motorul ascuns al profitului Big Tech
Tehnologie
Publicitatea digitală, motorul ascuns al profitului Big Tech
În timp ce Big Tech își triplează investițiile în inteligență artificială, publicitatea digitală devine o altă sursă considerabilă de profit. creșterea spectaculoasă. Noile rapoarte financiare arată că Meta, Google, Amazon și Microsoft au înregistrat venituri record din reclame online, dovedind că piața digitală rezistă în fața turbulențelor economice globale. Big Tech, în extaz financiar: publicitatea […]
Nvidia își extinde parteneriatele AI în Coreea de Sud, cu Hyundai, Samsung, SK și Naver
Companii
Nvidia își extinde parteneriatele AI în Coreea de Sud, cu Hyundai, Samsung, SK și Naver
Jensen Huang, fondatorul și CEO-ul Nvidia, a revenit în Coreea de Sud și vrea să transforme țara într-unul dintre cele mai puternice centre mondiale de dezvoltare a inteligenței artificiale. În cadrul Summitului APEC 2025, Huang a anunțat o serie de colaborări strategice cu giganții Hyundai Motor, Samsung, SK Group și Naver. Nvidia și Coreea de […]
Viktor Orban vrea ca Ungaria să fie exclusă de pe lista țărilor vizate de sancțiunile SUA privind petrolul rusesc
Viktor Orban vrea ca Ungaria să fie exclusă de pe lista țărilor vizate de sancțiunile SUA privind petrolul rusesc
Premierul ungar Viktor Orban se pregătește de o întâlnire tensionată cu președintele american Donald Trump. Liderul de la Budapesta vrea ca Ungaria să fie exclusă de pe lista țărilor vizate de sancțiunile SUA privind petrolul rusesc. Motivația sa vine din dependența aproape totală a economiei maghiare de conductele energetice care aduc țiței din Rusia. Orban […]
Microsoft devine acționar major la OpenAI, cu 27% din companie, după un acord istoric de 135 miliarde de dolari
Companii
Microsoft devine acționar major la OpenAI, cu 27% din companie, după un acord istoric de 135 miliarde de dolari
După aproape un an de negocieri intense, OpenAI face trecerea completă la un model de companie cu profit. În centrul tranzacției se află Microsoft, care primește o participație de 27% în valoare de 135 miliarde de dolari. Microsoft intră adânc în structura OpenAI: un parteneriat de 135 miliarde de dolari OpenAI, compania care a schimbat […]
ANALIZĂ
Populația lumii, împărțită pe generații. Ce grupă de vârstă domină acum planeta
Populația lumii, împărțită pe generații. Ce grupă de vârstă domină acum planeta
Populația lumii a ajuns, în decembrie 2024, la 8,2 miliarde de oameni. Pentru prima dată în istorie, aproape jumătate dintre toți locuitorii planetei fac parte din Generația Z și Generația Alfa, ambele crescute în era digitală.  Distribuția generațiilor arată o schimbare radicală a structurii demografice globale. Această schimbare este indicată de datele furnizate de We […]