Prima pagină » Vrei un salariu mai mare? Nu schimba locul de muncă!

Vrei un salariu mai mare? Nu schimba locul de muncă!

Vrei un salariu mai mare? Nu schimba locul de muncă!
Vrei un salariu mai mare? Nu schimba locul de muncă! / Foto: Unsplash

După un deceniu în care așa numitul „job-hopping” – practica schimbării rapide a locurilor de muncă – a fost cel mai sigur drum către un salariu mai mare, piața muncii pare să-și fi schimbat regulile. Datele recente ale Federal Reserve Bank of Atlanta arată că, pentru prima dată în ultimii 15 ani (cu excepția unor scurte episoade în 2012 și 2018), creșterea salarială este mai accelerată pentru angajații care rămân la același angajator decât pentru cei care își schimbă frecvent jobul, se arată într-un comentariu The Economist.

Este o inversare semnificativă de trend, într-o economie care, post-pandemie, a încurajat mobilitatea profesională. Influenceri de carieră își etalau pe TikTok parcursul salarial ca pe un fel de sport competitiv, în care au câștigat nenumărate trofee, iar pe forumuri, precum Reddit, erau frecvent dezbătute teme care acum par insolite, începând cu „cât de puțin poți sta într-un post fără să pară că ești neserios”.

Job-hopping este un termen consacrat pentru practica de a schimba frecvent locul de muncă, de regulă la intervale de unu până la doi ani, în scopul obținerii unui salariu mai mare, a unor beneficii mai bune sau a unei evoluții profesionale accelerate. Spre deosebire de traseele profesionale tradiționale, în care angajații rămâneau ani buni în aceeași companie, job-hopperii caută în mod activ noi oportunități și folosesc mobilitatea ca strategie de avansare în carieră.

Acest fenomen a fost încurajat în ultimul deceniu de creșterea sectorului tech și a culturii startup-urilor, care recompensau flexibilitatea, precum și de proliferarea platformelor de recrutare online, care au facilitat accesul rapid la noi oferte de muncă. De asemenea, normalizarea muncii remote sau hibride a eliminat barierele geografice, iar rețelele sociale au promovat adesea job-hopping-ul ca semn de ambiție și succes.

Valuri de concedieri, dar fără strategie: companiile pierd controlul asupra modului în care își reduc personalul printr-o lipsă de transparență și empatie față de angajați

Loialitatea începe să fie plătită

Printre principalele avantaje ale Job-hopping-ului se numără posibilitatea unor creșteri salariale mai rapide decât cele obținute prin promovări interne, expunerea la medii de lucru variate și acumularea de abilități diverse, precum și construirea unei rețele profesionale extinse. Totuși, există și dezavantaje: schimbările frecvente pot crea o percepție de instabilitate sau lipsă de loialitate în ochii angajatorilor, iar accesul la roluri de conducere poate fi mai dificil, deoarece acestea presupun angajament pe termen lung. În plus, tranzițiile dese pot duce la epuizare profesională, mai ales în lipsa unor perioade de stabilitate.

În prezent, în contextul unei piețe a muncii aflate în răcire și al scăderii cererii pentru forță de muncă, job-hopping-ul devine o strategie tot mai riscantă. Angajatorii încep să aprecieze mai mult stabilitatea și continuitatea, iar fidelitatea față de un angajator poate redeveni un atu în evaluarea profesională. În plus, și mesajul organizațiilor pare a fi diferit: loialitatea începe să fie plătită.

Absolvenții ajung direct în șomaj

Schimbarea reflectă o tendință mai amplă: o încetinire vizibilă a dinamicii pieței muncii. The Economist, care se referă în mod special la piața americană, subliniază mai ales faptul că rata șomajului în rândul proaspeților absolvenți este în creștere, iar angajările în sectorul privat încep să dea semne de oboseală. În iunie, deși economia americană a adăugat 147.000 de locuri de muncă — o cifră peste așteptări — jumătate au fost în sectorul public, în special în educație. Angajările în mediul privat, un barometru mai fidel al stării economice, au fost modeste.

Un alt semnal de „răcire a pieței” vine din raportul dintre locurile de muncă disponibile și numărul șomerilor: acesta a scăzut recent la 1, adică există aproximativ tot atâția candidați cât posturi libere — un nivel care nu mai indică o piață favorabilă angajaților. De asemenea, sondajele arată că tot mai puțini antreprenori mici plănuiesc să facă angajări sau să crească salariile — cel mai scăzut nivel de la pandemie încoace.

Pentru cei care cochetează cu ideea unei noi provocări profesionale, momentul s-ar putea să nu fie ideal. Rezervele de intervenție ale Rezervei Federale ar putea fi activate, dar doar după ce temerile privind o nouă inflație, alimentată de tarife comerciale, se vor fi estompat. Până atunci, cei mai bine plasați s-ar putea dovedi angajații care își consolidează poziția actuală. Poate e momentul să-ți redecorezi biroul și să investești într-un scaun mai confortabil — după toate semnele, s-ar putea să mai stai acolo o vreme!

Alte articole importante
Comisia Europeană aprobă un pachet de finanțare de 403 milioane € pentru viitorul medicinei digitale
Comisia Europeană aprobă un pachet de finanțare de 403 milioane € pentru viitorul medicinei digitale
Comisia Europeană a aprobat un pachet de finanțare impresionant, în valoare de 403 milioane de euro, dedicat celor mai inovatoare companii din domeniul tehnologiei medicale. Vizate sunt, în special, startup-urile și IMM-urile care dezvoltă dispozitive medicale inteligente, bazate pe digitalizare și inteligență artificială. Investiția promite să genereze un nou val de locuri de muncă și […]
Comerțul cu autovehicule, creștere de 1,6% în primele cinci luni din 2025
Companii
Comerțul cu autovehicule, creștere de 1,6% în primele cinci luni din 2025
Afacerile din comerțul cu autovehicule au înregistrat o creștere de 1,6% în primele cinci luni ale anului, potrivit celor mai recente date oficiale. Evoluția pozitivă reflectă un interes constant al consumatorilor pentru achiziția de vehicule, în ciuda provocărilor economice persistente. Creștere modestă în comerțul cu autovehicule: plus 1,6% până la 31 mai Volumul cifrei de […]
Extinderea Vifor Buzău accelerată, cu investiții de 331 milioane € în energia regenerabilă. Capacitatea totală urcă la 461 MW
Companii
Extinderea Vifor Buzău accelerată, cu investiții de 331 milioane € în energia regenerabilă. Capacitatea totală urcă la 461 MW
România atrage o nouă rundă de investiții colosale în energia regenerabilă. Compania Rezolv Energy, susținută de fondul global Actis, a anunțat debutul fazei a doua a parcului eolian VIFOR din județul Buzău. Noua etapă, evaluată la peste 330 de milioane de euro, va duce capacitatea totală la 461 MW şi va transforma VIFOR în cel […]
Inflația mușcă din buzunare, dar românii nu renunță la micile plăceri: restaurantele, saloanele și ieșirile sunt mai populare ca oricând
Analize
Inflația mușcă din buzunare, dar românii nu renunță la micile plăceri: restaurantele, saloanele și ieșirile sunt mai populare ca oricând
Chiar dacă inflația, dobânzile mari și incertitudinea economică continuă să erodeze bugetele familiilor, românii nu sunt dispuși să renunțe la micile plăceri care aduc confort și stare de bine. Datele publicate recent de Institutul Național de Statistică (INS) arată că, în luna mai 2025, serviciile de piață destinate populației au înregistrat creșteri semnificative, mai ales […]
Cea mai mare baterie energetică din România promite dublarea capacității naționale de stocare a curentului
Cea mai mare baterie energetică din România promite dublarea capacității naționale de stocare a curentului
România se pregătește să facă un salt major în tranziția spre energie curată. La Florești, în județul Cluj, urmează să fie construită cea mai mare baterie energetică din România, un proiect colosal care va dubla capacitatea națională de stocare a electricității. Un proiect strategic cu impact național: cea mai mare baterie energetică din România, gata […]
Prețurile mai mari la bilete propulsează Ryanair la un profit de 820 milioane de euro în T1
Prețurile mai mari la bilete propulsează Ryanair la un profit de 820 milioane de euro în T1
Gigantul low-cost Ryanair marchează o performanță financiară și marchează un profit net de 820 de milioane de euro în doar trei luni, în principal datorită scumpirii biletelor și creșterii traficului în perioada Paștelui. Deși costurile operaționale au urcat și ele, strategia de acoperire a prețurilor la combustibil a ținut compania pe linia de plutire. Ryanair, […]