Cercetătorii chinezi au creat un tip de beton ultraușor, supranumit „betonul bezea”, capabil să oprească în siguranță avioane de sute de tone în timpul aterizărilor de urgență.
O echipă de cercetători din China a adus o schimbare radicală în ceea ce privește siguranța pistelor de aterizare printr-un beton spumos cu densitate extrem de mică, care funcționează ca o pernă de aer la contactul cu un avion în plină viteză. Dezvoltat de Academia de Materiale de Construcție din China (CBMA), în parteneriat cu Academia Chineză de Știință și Tehnologie a Aviației Civile, acest beton are o greutate de doar 200 kg/m³ – adică de zece ori mai ușor decât betonul clasic.
Principiul din spatele acestui sistem este acela al unei „bariere moi”, un strat de material care pare solid, dar se prăbușește controlat sub presiune, reducând astfel viteza unui avion prin absorbția treptată a energiei cinetice. În cazurile de aterizare forțată, acest tip de oprire poate salva vieți și totodată poate reduce daunele semnificative asupra aeronavelor.
Spre deosebire de tehnologiile internaționale, care folosesc cimenturi scumpe și greu de procesat, cercetătorii chinezi au creat o formulă bazată pe ciment obișnuit, dar îmbunătățită cu agenți speciali de spumare. Unul dintre secretele acestui beton este un agent de antrenare a aerului cu maleat de colofoniu, care formează o „armură” microscopică în jurul bulelor de aer din interiorul amestecului, prevenind colapsul acestora.
Mai mult decât atât, materialul este programat să-și mențină rezistența în timp, printr-un mecanism de eliberare controlată care îl ajută să reziste la intemperii, radiații solare sau schimbări bruște de temperatură. Acest control dublu al performanței mecanice face betonul „bezea” o opțiune extrem de atractivă pentru aeroporturile din întreaga lume.
Costurile scăzute de producție și întreținere, combinate cu eficiența în absorbția impactului, îl fac ideal chiar și pentru aeroporturile regionale sau cele care operează curse low-cost, acolo unde bugetele pentru modernizare sunt restrânse.
Sistemul de siguranță a fost deja implementat în 14 aeroporturi din China. La unul dintre acestea, situat în orașul Nyingchi (regiunea autonomă Xizang), monitorizarea efectuată timp de un an a arătat că fluctuațiile de performanță ale betonului au fost sub 3% – adică de peste trei ori mai stabile decât pragul de toleranță proiectat.