Contrabanda cu petrol rusesc a transformat Albania într-un nod esențial al comerțului ilegal de produse petroliere. Țara balcanică a fost desemnată noul punct de tranzit al combustibililor proveniți din Rusia, potrivit rețelei Balkan Investigative Reporting Network (BIRN).
Fenomenul s-a amplificat în ultimii doi ani, pe fondul sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană și Statele Unite.
Industria petrolieră rusească rămâne principala sursă de venituri pentru bugetul Kremlinului. Aceasta generează aproape 40% din fondurile utilizate de Vladimir Putin pentru finanțarea războiului și întreținerea structurilor de securitate care îi asigură controlul asupra regimului. În lipsa accesului direct la piețele europene, Rusia recurge la metode ocolite: folosește rute alternative prin țări precum Libia și acum, Albania. În Libia, Moscova a stabilit contacte cu cel mai influent general care se opune guvernului recunoscut internațional, scrie MoscowTimes.
Pe coasta Adriaticii, portul privat Porto Romano din orașul Durrës a devenit centrul principal al contrabandei rusești. În ianuarie, autoritățile albaneze au reținut nava Aya Zanoubya. Aceasta susținea că a acostat din cauza unei defecțiuni electrice. Conform documentului de încărcătură, vasul transporta ciment. Dar investigațiile au arătat că la bord se aflau 600.000 de litri de motorină.
Nu a fost prima dată când un transport nedeclarat a ajuns în acest port. Informațiile obținute de BIRN indică faptul că Porto Romano primește frecvent produse petroliere din state aflate sub sancțiuni ONU, UE și SUA. Acestea provin în special din Rusia și Libia. Aceeași navă, Aya Zanoubya, acosta în port cu doar trei săptămâni înainte, invocând tot o problemă tehnică și declarând un transport de ciment.
„Rusia este principala țară de origine pentru produsele ilegale”, a explicat Lorenzo Bagnoli, coordonatorul proiectului italian de investigații IRPI, care urmărește transporturile ilegale de petrol din Marea Mediterană încă din 2016. El a adăugat că
„Libia este a doua sursă, dar aproximativ o treime din tot petrolul de contrabandă provine din Rusia”.
Potrivit unui ofițer de poliție din portul Durrës, metoda cea mai des utilizată în contrabanda cu petrol este folosirea declarațiilor false privind încărcătura. În plus, traficanții aleg porturi unde reglementările de inspecție sunt mai permisive. Același ofițer a precizat că, în cazul de față, nu există indicii clare privind mituirea oficialilor.
În decembrie 2022, statele Uniunii Europene au interzis importurile maritime de țiței rusesc. Din februarie 2023, restricțiile s-au extins și la produsele petroliere rafinate. Cu toate acestea, Rusia a continuat să livreze combustibili prin intermediul unor scheme sofisticate. Printre acestea se numără exporturile către Turcia. Turcia ulterior a vândut produsele către țările UE, pretinzând că provin din propriile rafinării. Deși multe dintre aceste porturi nu au capacitate reală de rafinare.
O parte dintre aceste produse petroliere au ajuns până la o rafinărie din Grecia. Aceasta furnizează combustibil pentru nave și avioane militare americane aflate în bazele europene. Proximitatea Albaniei de Grecia și de țărmurile Croației și Italiei facilitează extinderea acestor rețele. Regiunea devine astfel un coridor perfect pentru transporturile ilegale.
Libia joacă, la rândul său, un rol central în contrabanda cu petrol rusesc. Multe transporturi pleacă din portul Benghazi, aflat sub controlul generalului Khalifa Haftar. Acesta este liderul forțelor care se opun guvernului libian recunoscut internațional. Rusia, prin intermediul Corpului African — structura care a înlocuit gruparea Wagner pe continentul african — a consolidat legăturile cu Haftar și cu rețeaua sa militară.
„Deși Libia este un mare producător de petrol, capacitatea sa de rafinare este limitată, ceea ce oferă Rusiei oportunități de a exploata relațiile cu gruparea lui Haftar”, a declarat Bagnoli.
Aceste colaborări oferă Moscovei o rută suplimentară pentru livrările ilegale, mascate sub etichete false și documente manipulate.
O comisie a Organizației Națiunilor Unite a identificat nu mai puțin de 185 de călătorii suspecte efectuate de diferite petroliere. Acestea au plecat din Benghazi între martie 2022 și octombrie 2024. Cifrele confirmă că fenomenul a atins un nivel regional. Acesta implică porturi din Africa de Nord, Balcani și Marea Mediterană.
Contrabanda cu petrol rusesc se dovedește a fi una dintre cele mai profitabile și bine organizate activități ilicite din Europa contemporană. Albania, devenită fără voia sa o verigă esențială în acest lanț, se confruntă acum cu o provocare majoră. Aceasta trebuie să demonstreze că poate controla fluxurile maritime și de a-și proteja reputația în fața partenerilor europeni.