În condiții de incertitudine economică, într-o perioadă profund marcată de expansiunea tehnologică și de schimbări de mentalitate, în special în relație cu munca, liderii se orientează către eficiență, management inspirațional și cooptarea angajaților în procesul de decizie. Severin Hacker, cofondatorul și CTO-ul Duolingo, declară că activitățile zilnice ar putea fi copleșitoare pentru un manager dintr-o companie contemporană, angrenată în multiple direcții de dezvoltare. Prin urmare, are o strategie de leadership în trei pași, care-i permite să gestioneze eficient tranziția de la mentalitatea de fondator al acestui business, la cea de manager în ceea ce a devenit o companie mare, cu ascensiune accelereată, transmite Business Insider.
Hacker a fondat Duolingo în 2011, alături de Luis von Ahn, fostul său coordonator de doctorat la Carnegie Mellon. Astăzi, aplicația de învățare a limbilor străine este listată la bursă și are aproximativ 800 de angajați. În ultimul an, Duolingo a integrat AI în toate funcționalitățile platformei, de la generarea lecțiilor, până la procesele de recrutare și evaluare. Luna trecută, CEO-ul Luis von Ahn a detaliat planurile de retehnologizare AI în companie. Rezultatul? Aplicația a depășit 46 de milioane de utilizatori activi zilnic, iar acțiunile companiei au crescut cu 191% în ultimul an. Duolingo și-a extins, de asemenea, și gama de cursuri: de la aproximativ 40 de limbi în oferta educațională, serviciile s-au extins către domenii precum matematică, muzică și, cel mai recent, șah.
„Unul dintre principiile mele este: fă reduceri, automatizează, delegă”, a spus Hacker, într-un episod recent al podcastului „20VC”.
Primul pas din filosofia managerială prezentată de Hacker implică o analiză regulată, cu frecvență lunară sau trimestrială, pentru a identifica ce sarcini sunt cu adevărat necesare în companie. Vulnerabilitățile identificate sunt apoi analizate printr-o ecuație simplă:
„Dacă pur și simplu încetezi să menții acest rol, ce se întâmplă, o fi chiar sfârșitul lumii?” întreabă Hacker.
Dacă răspunsul este „nu”, elementul analizat poate fi eliminat fără probleme. Dacă răspunsul este „da”, urmează întrebarea: poate fi automatizat?
După prima etapă de analiză, uneori ai mai puține decizii de luat, pentru că se obține o schemă simplificată, fie ea de personal, fie în operațiunile necesare în procesul muncii. Pentru ce rămâne, Hacker caută modalități de automatizare, cum ar fi utilizarea ChatGPT pentru redactarea unor rapoarte sau pentru răspunsuri rapide.
În cele din urmă, tot ceea ce nu poate fi automatizat, se deleagă. Hacker spune că a predat majoritatea responsabilităților sale zilnice, mai ales cele din zona de inginerie, către șeful tehnic al companiei.
„Acum sunt ceva mai departe de munca de detaliu”, spune el. În prezent, se concentrează aproape exclusiv pe impactul soluțiilor AI asupra Duolingo.
„Probabil petrec 80% din timp gândindu-mă și acționând în legătură cu întrebarea asta legată de AI”, a declarat el.
Hacker afirmă că și-a adaptat stilul de leadership în fiecare an, pe măsură ce compania s-a extins.
„La un anumit nivel, ai nevoie de manageri și ierarhii”, spune el. „Până la urmă, cea mai veche organizație din lume, Biserica Catolică, care încă există, este foarte ierarhică și cred că există un motiv serios pentru asta”.
Luis von Ahn a exprimat idei similare într-un discurs ținut recent la Universitatea Stanford, afirmând că nu se mai implică în toate detaliile zilnice și asta nu din lipsă de motivație, ci pentru că volumul activităților este atât de mare, încât devine imposibil de gestionat.
„Acum, rolul meu este mai degrabă de vector pentru cultura organizațională, un fel de mascotă. Preiau și rolul de decident în chestiuni filosofice dificile”, a spus el.