Toate cele 19 avioane B-2 operaționale ale Forțelor Aeriene ale SUA se află la Baza Aeriană Whiteman, din Missouri, unde accesul este strict limitat. Singurul loc în lume unde un B-2 este expus publicului în mod permanent este Muzeul Național al Forțelor Aeriene ale SUA din Dayton, Ohio. Muzeul găzduiește singura expoziție publică din lume a unui B-2, un avion folosit în cele mai recente operațiuni contra Iranului, cunoscut pentru tehnologia stealth, pentru raza lungă de zbor și pentru capacitatea nucleară. Considerat unul dintre cele mai puternice avioane de luptă din lume, B-2 are o anvergură a aripilor de 52 de metri și a aparținut faimoasei divizii 509, bombardierii care care au aruncat primele bombe atomice asupra Japoniei. Avionul expus la muzeu prezintă urme ale testelor la sol la care a fost supus, comentează Business Insider.
Aceste avioane de război avansate, care costă aproximativ 2 miliarde de dolari fiecare, pot evita detectarea radarului și pot lansa zeci de mii de kilograme de arme nucleare sau convenționale. Au fost desfășurate, cel mai recent, în cadrul Operațiunii „Midnight Hammer” din iunie, când au aruncat bombe anti-buncăr de 30.000 de livre asupra facilităților nucleare ale Iranului.
Northrop Grumman B-2 Spirit a intrat în dezvoltare în timpul Războiului Rece, iar primul avion a devenit operațional în 1993. B-2 au fost folosite în Operațiunea Allied Force din Serbia, în 1999, precum și în Afganistan și Irak, în cadrul Operațiunilor Enduring Freedom și Iraqi Freedom, la începutul anilor 2000.
Cu tehnologii stealth avansate, care îl fac extrem de greu de detectat de radar, capacitatea de a lansa arme nucleare și convenționale și abilitatea de a realimenta în aer pentru durate de zbor ce pot depăși 30 de ore, B-2 este unul dintre cele mai puternice avioane de luptă din lume și are o rază de acțiune impresionantă. Nicio altă țară nu operează ceva comparabil cu puterea și capabilitățile de luptă ale bombardierului B-2.
Foto: Unsplash
Avionul a fost transportat la muzeu în bucăți, în șapte transporturi separate. Asamblarea a durat trei ani pentru echipa de restaurare. La ceremonia de inaugurare, din 2003, atunci-directorul muzeului, Charles D. Metcalf, a numit aparatul expus drept „unul dintre cele mai mari puzzle-uri din lume”. Cu o anvergură a aripilor de 52 de metri, este una dintre cele mai impunătoare piese din galeria dedicată Războiului Rece.
Northrop Grumman a construit două avioane de testare cu exact aceleași specificații ca B-2-urile operaționale, dar fără motoare sau instrumente. Un voluntar al muzeului le explică vizitatorilor fiecare dintre peticele metalice de pe aeronavă, folosite pentru a repara una dintre aripi după ce aceasta s-a rupt în timpul testelor de uzură. Testele de uzură utilizează plăci hidraulice pentru a simula condițiile de zbor, testând, astfel, durabilitatea aeronavei.
„Indiferent care este sarcina maximă, avionul trebuie să suporte 150% din aceasta pentru a trece testul”, a spus el. „Acesta a trecut, de fapt, la 161%, dar poți vedea unde a cedat”, spune ghidul, citat de Business Insider.
Foto: Unsplash
Tehnicienii au realizat peste 1.000 de ore de teste de temperatură la Laboratorul Climatic McKinley de la Baza Aeriană Eglin din Florida și au constatat că B-2 poate rezista la temperaturi cuprinse între -54°C și +49°C. Pentru a-și celebra munca, aceștia au pictat un autocolant decorativ „Fire & Ice” pe panoul trenului de aterizare din față și și-au semnat numele.
Arta găzduită pe nasul avionului a fost populară în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, când piloții și echipajele își personalizau adesea avioanele cu desene animate, pin-up-uri sau diverse cifre semnificative, cum ar fi numărătoarea misiunilor. Astăzi, acest obicei este mult mai rar pe bombardierele aflate în serviciu activ.
Air Combat Command pregătește și echipează unitățile Forțelor Aeriene pentru a furniza putere de luptă, informații, operațiuni cibernetice și sprijin pentru misiuni de luptă în întreaga lume. Emblema, în formă de scut, prezintă o sabie orientată în jos, cu aripi desfăcute de o parte și de alta. Pe una dintre ușile trenului de aterizare e scris numele avionului: „Spirit of Freedom”. Mențiunile „509th” și „Follow us” fac referire la originile actualei divizii 509, de bombardament, care operează avioane B-2.
În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Grupul 509 a fost responsabil pentru lansarea armelor nucleare. Bombardierele B-29 Superfortress, care au aruncat primele bombe atomice asupra Japoniei, făceau parte din această unitate. Deviza lor era „Follow Us, Follow Us, as we usher in the Nuclear Age” („Urmați-ne, urmați-ne, în timp ce deschidem Era Nucleară”), potrivit site-ului oficial al Forțelor Aeriene ale SUA. Divizia 509 a fost esențială în formarea Strategic Air Command și continuă să susțină descurajarea nucleară a SUA.
Muzeul Național al Forțelor Aeriene ale SUA găzduiește aproximativ 350 de avioane și rachete, pe o suprafață de 19 acri — printre care un Air Force One folosit de opt președinți americani, rachetele intercontinentale Titan și Minuteman și B-29-ul care a aruncat bomba atomică asupra orașului Nagasaki.