Prima pagină » Bombardierul invizibil B-2 poate fi văzut de oricine

Bombardierul invizibil B-2 poate fi văzut de oricine

Bombardierul invizibil B-2 poate fi văzut de oricine
Când bombardierul invizibil B-2 poate fi văzut de oricine / Foto: Unsplash

Toate cele 19 avioane B-2 operaționale ale Forțelor Aeriene ale SUA se află la Baza Aeriană Whiteman, din Missouri, unde accesul este strict limitat. Singurul loc în lume unde un B-2 este expus publicului în mod permanent este Muzeul Național al Forțelor Aeriene ale SUA din Dayton, Ohio. Muzeul găzduiește singura expoziție publică din lume a unui B-2, un avion folosit în cele mai recente operațiuni contra Iranului, cunoscut pentru tehnologia stealth, pentru raza lungă de zbor și pentru capacitatea nucleară. Considerat unul dintre cele mai puternice avioane de luptă din lume, B-2 are o anvergură a aripilor de 52 de metri și a aparținut faimoasei divizii 509, bombardierii care care au aruncat primele bombe atomice asupra Japoniei. Avionul expus la muzeu prezintă urme ale testelor la sol la care a fost supus, comentează Business Insider.

Aceste avioane de război avansate, care costă aproximativ 2 miliarde de dolari fiecare, pot evita detectarea radarului și pot lansa zeci de mii de kilograme de arme nucleare sau convenționale. Au fost desfășurate, cel mai recent, în cadrul Operațiunii „Midnight Hammer” din iunie, când au aruncat bombe anti-buncăr de 30.000 de livre asupra facilităților nucleare ale Iranului.

Bombardierul invizibil B-2 Spirit este unul dintre cele mai de temut avioane de război din lume.

Northrop Grumman B-2 Spirit a intrat în dezvoltare în timpul Războiului Rece, iar primul avion a devenit operațional în 1993. B-2 au fost folosite în Operațiunea Allied Force din Serbia, în 1999, precum și în Afganistan și Irak, în cadrul Operațiunilor Enduring Freedom și Iraqi Freedom, la începutul anilor 2000.

Cu tehnologii stealth avansate, care îl fac extrem de greu de detectat de radar, capacitatea de a lansa arme nucleare și convenționale și abilitatea de a realimenta în aer pentru durate de zbor ce pot depăși 30 de ore, B-2 este unul dintre cele mai puternice avioane de luptă din lume și are o rază de acțiune impresionantă. Nicio altă țară nu operează ceva comparabil cu puterea și capabilitățile de luptă ale bombardierului B-2.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Muzeul Național al Forțelor Aeriene ale SUA a adăugat un B-2 în colecția sa în 2003.

Avionul a fost transportat la muzeu în bucăți, în șapte transporturi separate. Asamblarea a durat trei ani pentru echipa de restaurare. La ceremonia de inaugurare, din 2003, atunci-directorul muzeului, Charles D. Metcalf, a numit aparatul expus drept „unul dintre cele mai mari puzzle-uri din lume”. Cu o anvergură a aripilor de 52 de metri, este una dintre cele mai impunătoare piese din galeria dedicată Războiului Rece.

B-2-ul expus la muzeu nu a zburat niciodată — a fost unul dintre cele două aparate construite de Northrop Grumman pentru testare la sol.

Northrop Grumman a construit două avioane de testare cu exact aceleași specificații ca B-2-urile operaționale, dar fără motoare sau instrumente. Un voluntar al muzeului le explică vizitatorilor fiecare dintre peticele metalice de pe aeronavă, folosite pentru a repara una dintre aripi după ce aceasta s-a rupt în timpul testelor de uzură. Testele de uzură utilizează plăci hidraulice pentru a simula condițiile de zbor, testând, astfel, durabilitatea aeronavei.

„Indiferent care este sarcina maximă, avionul trebuie să suporte 150% din aceasta pentru a trece testul”, a spus el. „Acesta a trecut, de fapt, la 161%, dar poți vedea unde a cedat”, spune ghidul, citat de Business Insider.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

O panou al trenului de aterizare din față prezenta artă realizată de membrii echipei care au efectuat testele de temperatură.

Tehnicienii au realizat peste 1.000 de ore de teste de temperatură la Laboratorul Climatic McKinley de la Baza Aeriană Eglin din Florida și au constatat că B-2 poate rezista la temperaturi cuprinse între -54°C și +49°C. Pentru a-și celebra munca, aceștia au pictat un autocolant decorativ „Fire & Ice” pe panoul trenului de aterizare din față și și-au semnat numele.

Arta găzduită pe nasul avionului a fost populară în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, când piloții și echipajele își personalizau adesea avioanele cu desene animate, pin-up-uri sau diverse cifre semnificative, cum ar fi numărătoarea misiunilor. Astăzi, acest obicei este mult mai rar pe bombardierele aflate în serviciu activ.

Exteriorul avionului, dominat de emblema Comandamentului de Luptă Aeriană.

Air Combat Command pregătește și echipează unitățile Forțelor Aeriene pentru a furniza putere de luptă, informații, operațiuni cibernetice și sprijin pentru misiuni de luptă în întreaga lume. Emblema, în formă de scut, prezintă o sabie orientată în jos, cu aripi desfăcute de o parte și de alta. Pe una dintre ușile trenului de aterizare e scris numele avionului: „Spirit of Freedom”. Mențiunile „509th” și „Follow us” fac referire la originile actualei divizii 509, de bombardament, care operează avioane B-2.

În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Grupul 509 a fost responsabil pentru lansarea armelor nucleare. Bombardierele B-29 Superfortress, care au aruncat primele bombe atomice asupra Japoniei, făceau parte din această unitate. Deviza lor era „Follow Us, Follow Us, as we usher in the Nuclear Age” („Urmați-ne, urmați-ne, în timp ce deschidem Era Nucleară”), potrivit site-ului oficial al Forțelor Aeriene ale SUA. Divizia 509 a fost esențială în formarea Strategic Air Command și continuă să susțină descurajarea nucleară a SUA.

350 de avioane la muzeu

Muzeul Național al Forțelor Aeriene ale SUA găzduiește aproximativ 350 de avioane și rachete, pe o suprafață de 19 acri — printre care un Air Force One folosit de opt președinți americani, rachetele intercontinentale Titan și Minuteman și B-29-ul care a aruncat bomba atomică asupra orașului Nagasaki.

Alte articole importante
Blocaj total în conturi. Clienții First Bank, furioși că nu mai au acces la bani, după fuziunea cu Intesa Sanpaolo
Blocaj total în conturi. Clienții First Bank, furioși că nu mai au acces la bani, după fuziunea cu Intesa Sanpaolo
Fuziunea First Bank cu Intesa San Paolo a intrat în vigoare la 31 octombrie 2025, după aprobarea oficială de către Banca Națională a României și Registrul Comerțului. Din această dată, banca americană a încetat să mai existe în România, fiind complet absorbită de Intesa Sanpaolo Bank România. Trecerea lasă mii de clienți fără acces la […]
JP Morgan a avertizat SUA cu privire la tranzacții de 1 miliard de dolari legate de Epstein, provenite posibil din traficul de persoane
JP Morgan a avertizat SUA cu privire la tranzacții de 1 miliard de dolari legate de Epstein, provenite posibil din traficul de persoane
JP Morgan a avertizat guvernul SUA asupra unor tranzacții legate de Jeffrey Epstein, posibil conectate la trafic de persoane. Cea mai mare bancă americană a depus un raport de activitate suspectă (SAR) în 2019, la câteva săptămâni după moartea lui Epstein în închisoarea din New York, scrie TheGuardian. Raportul a menționat transferuri către bănci rusești […]
Rusia se împrumută în yuani chinezești pentru prima dată în istoria sa, pentru a acoperi deficitul bugetar
Rusia se împrumută în yuani chinezești pentru prima dată în istoria sa, pentru a acoperi deficitul bugetar
Guvernul rus a decis să apeleze la împrumuturi în yuani chinezești pentru a acoperi un gol bugetar tot mai mare. Este prima dată când Rusia recurge la acest fel de mecanism financiar, într-un context economic complicat, marcat de sancțiuni și scăderea veniturilor din energie. Emisiune de obligațiuni în yuani chinezești pentru piața internă Ministerul rus […]
Dronele sprijinite de Peter Thiel s-au prăbușit în timpul testelor militare. Dezastru pentru Stark în fața armatelor britanică și germană
Dronele sprijinite de Peter Thiel s-au prăbușit în timpul testelor militare. Dezastru pentru Stark în fața armatelor britanică și germană
Startup-ul german de drone Stark, susținut financiar de miliardarul american Peter Thiel, a avut parte de un eșec răsunător în timpul testelor cu armatele britanică și germană. Dronele sale de atac, model Virtus, nu au reușit să lovească nicio țintă în patru încercări desfășurate în cadrul a două exerciții militare din această lună: unul organizat […]
Angajatorii din România cer tot mai des cunoștințe de AI și analiză de date
Tehnologie
Angajatorii din România cer tot mai des cunoștințe de AI și analiză de date
Piața muncii din România trece printr-o schimbare majoră. Tot mai mulți angajatori solicită competențe digitale și abilități de inteligență artificială (AI) în aproape toate domeniile, nu doar în IT. De la marketing și inginerie până la contabilitate și HR, candidații sunt nevoiți să țină pasul cu tehnologia pentru a rămâne competitivi. Angajatorii români, tot mai […]
Avionul supersonic silențios al NASA, X-59, a efectuat primul zbor de test VIDEO
Avionul supersonic silențios al NASA, X-59, a efectuat primul zbor de test VIDEO
După ani de așteptare, NASA a făcut istorie. Avionul experimental X-59, supranumit „avionul silenţios”, a reușit primul său zbor supersonic fără bubuitura sonică care a interzis zborurile rapide deasupra uscatului timp de peste 50 de ani. Proiectul, realizat împreună cu Lockheed Martin, promite să redea lumii viteza pierdută odată cu retragerea legendarei Concorde. Primul zbor […]