Prima pagină » Bucureștiul se mișcă greu pe piața imobiliară. La Constanța vânzările sunt mai rapide

Bucureștiul se mișcă greu pe piața imobiliară. La Constanța vânzările sunt mai rapide

Bucureștiul se mișcă greu pe piața imobiliară. La Constanța vânzările sunt mai rapide

Apartamentele din marile orașe se vând, în general, într-o perioadă cuprinsă între o lună și jumătate și două luni, cu excepția spațiilor locative din Brașov unde sunt necesare trei luni pentru identificarea cumpărătorilor, arată analiza ,,Piața imobiliară rezidențială, T4 2024”,
publicată de Raportul Market 360.

Potrivit datelor centralizate de Imobiliare.ro, apartamentele din Constanța și din București se vând cel mai repede, iar proprietarii și dezvoltatorii au nevoie de aproximativ o lună și jumătate pentru a găsi cumpărători pentru locuințele puse în vânzare.

,,În Constanța perioada de vânzare a scăzut puternic față de finele anului 2023, când apartamentele aflate aici erau unele dintre cele care petreceau în piață cea mai lungă perioadă de timp. Doar în Cluj-Napoca astfel de proprietăți se vindeau mai greu atunci. O evoluție favorabilă poate fi observată și în comparație cu finele lui 2022, când proprietarii și dezvoltatorii aveau nevoie de mai bine de două luni pentru identificarea cumpărătorilor.

Veștile de la Constanța nu sunt însă toate bune. Graba cumpărătorilor este cauzată, în parte de oferta mult mai restrânsă disponibilă pe plan local în comparație cu alte centre urbane majore ale țării. Interesul pentru apartamentele noi este, spre exemplu, în creștere în rândul cumpărătorilor, dar numărul locuințelor disponibile în piață este limitat și în continuă scădere”, se menționează în analiza de specialitate.

Raportul Market 360 ‘Piața imobiliară rezidențială, T4 2024’ arată că, în ultimele trei luni ale anului trecut, în Constanța, cumpărătorii aveau de ales din 460 de apartamente și case finalizate în ultimii cinci ani, cu 94% mai puține decât în București și cu 64% mai puține decât în Cluj-Napoca. În acest context, clienții sunt mai puțin dispuși să negocieze prețurile, iar marja de negociere practicată a scăzut de la 4,4%, în ultimele luni din 2022, la 3,4% în 2024.

În cazul apartamentelor din Capitală, perioada de vânzare rămâne relativ constantă față de finele anului 2023, dar se menține la un nivel ușor mai ridicat față de cea înregistrată în ultima parte a lui 2022. Aici, cererea a înregistrat o majorare puternică pe segmentul nou, cu 33%, și, practic, au existat în medie trei persoane interesate de fiecare apartament și de fiecare casă scoasă la vânzare.

,,Spre deosebire de celelalte mari orașe din țară, tot în Capitală s-a înregistrat și o sporire a interesului pe segmentul locuințelor vechi. Oferta își continuă însă traiectoria descendentă a ultimilor ani, cu reduceri mai consistente în cazul locuințelor noi. În ritm anual vedem aici o reducere cu 33% a numărului apartamentelor și caselor puse în vânzare pentru care lucrările de construcții s-au finalizat în ultimii cinci ani. Proprietarii lasă, totodată, mai greu din preț în ultimii ani. Dacă la sfârșitul lui 2022 marja de negociere practicată pe plan local depășea ușor 4%, până la finele lui 2024 aceasta a scăzut la 3,5%”, conform specialiștilor.

În ceea ce privește alte orașe din România, cercetarea relevă faptul că proprietarii și dezvoltatorii din Iași au nevoie, în medie, de 57 de zile pentru a-și găsi cumpărători pentru apartamentele puse în vânzare, în timp ce în Timișoara locuințe similare se vând în 59 de zile, iar în Cluj-Napoca în 62 de zile.

Apartamentele din Brașov și-au găsit cel mai greu cumpărători în ultima parte a anului trecut, perioada medie pe care acestea au petrecut-o în piață fiind de aproape trei luni, cu circa o lună în plus față de sfârșitul anului 2023. De asemenea, durata medie pentru identificarea cumpărătorului a fost mai mare decât cea aferentă trimestrului IV 2022. Cu toate acestea, marja de negociere practicată pe plan local se menține constantă în ultimii ani. Proprietari brașoveni sunt cei care țin cel mai mult la preț atunci când își vând apartamentele, se arată în analiza Imobiliare.ro

În schimb, prețurile apartamentelor în Brașov au crescut mai mult în ultimii doi ani decât în celelalte cinci centre regionale majore din țară, respectiv cu 25%, ceea ce a propulsat orașul de sub Tâmpa pe locul al doilea în topul celor mai scumpe orașe din România, după Cluj-Napoca.

Alte articole importante
Zece ani de la dezastru: cum a revenit Grecia de pe marginea prăpastiei
Zece ani de la dezastru: cum a revenit Grecia de pe marginea prăpastiei
La un deceniu după ce s-a aflat pe buza prăpastiei, în pragul destrămării economice, Grecia a reușit o redresare spectaculoasă, se arată într-o analiză Fiancial Times. În 2011, Grecia se afundase în cea mai gravă recesiune cunoscută de o economie dezvoltată în timp de pace. Sunt încă vii – și unele au rămas până acum […]
Pilulele contrafăcute la pastila slăbit Wegovy au destabilizat acțiunile Novo Nordisk la bursă
Companii
Pilulele contrafăcute la pastila slăbit Wegovy au destabilizat acțiunile Novo Nordisk la bursă
Wegovy, medicamentul inovativ pentru slăbit dezvoltat de compania daneză Novo Nordisk, se confruntă cu o avalanșă de imitații ilegale pe piața americană, iar efectele încep să se resimtă direct la bursă. Grupul farmaceutic, cunoscut la nivel mondial pentru tratamentele sale revoluționare în domeniul diabetului și al pierderii în greutate, trece printr-o perioadă de tranziție intensă […]
Metoda plicurilor, trendul viral care promite economisire eficientă și disciplină financiară. Care sunt avantajele dar și capcanele de evitat
Metoda plicurilor, trendul viral care promite economisire eficientă și disciplină financiară. Care sunt avantajele dar și capcanele de evitat
Cash stuffing-ul, cunoscut și sub denumirea de metoda plicurilor, a devenit rapid una dintre cele mai populare strategii de bugetare, grație viralității pe TikTok. Videoclipuri cu plicuri frumos etichetate, dosare de buget și bancnote împărțite cu grijă pe categorii domină rețelele sociale, oferind o imagine atrăgătoare a controlului financiar. Însă, dincolo de estetica sa atrăgătoare […]
Ce au descoperit profesorii când studenții le-au dat acces liber la conturile lor de ChatGPT
Analize
Ce au descoperit profesorii când studenții le-au dat acces liber la conturile lor de ChatGPT
Timp de 18 luni, trei studenți britanici au adresat aproape 12.000 de întrebări chatbot-ului de inteligență artificială ChatGPT. L-au consultat pentru eseuri, rețete, cariere, dragoste, sănătate mintală, costume de Halloween și sensul vieții. Ce au învățat profestorii din conversațiile lor?  Într-o lume universitară tot mai competitivă și anxioasă, în care presiunea de a obține note […]
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Tehnologie
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Inteligența artificială a învățat să mintă, iar acest lucru nu mai este o speculație, ci o realitate documentată de cercetători. Pe măsură ce modelele de inteligență artificială devin mai avansate, cresc și capacitățile lor de a păcăli oamenii. Noi cercetări ale echipei Apollo Research au arătat că modelele lingvistice de mari dimensiuni (LLM) devin tot […]
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Companii
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Într-o piață outdoor tot mai competitivă, unde fiecare secundă de atenție contează, designul vizual poate face diferența între o campanie memorabilă și una trecută cu vederea. Puterea Financiară a aflat de la Carina Vasile, unul dintre designerii creativi ai Focus Media Outdoor, ce înseamnă să construiești mesaje vizuale puternice pentru spațiul public. De la principii […]