Burning Man Project, organizația non-profit care organizează evenimentul anual din Black Rock City, Nevada, intră în ediția din 2025 pe un teren instabil.
„Totul este în pericol”, scria Marian Goodell, CEO-ul Burning Man Project, într-o scrisoare de strângere de fonduri după ediția de anul trecut. Născut în San Francisco în anii ’80, festivalul Burning Man a câștigat treptat adepți în rândul elitei din Silicon Valley. Unele dintre cele mai bogate nume din tehnologie — Elon Musk, Eric Schmidt, Sergey Brin și Larry Page — sunt participanți constanți. Dar, în ultimii ani, festivalul s-a luptat să ajungă la echilibru financiar, pe măsură ce costurile de organizare au crescut, iar vânzările de bilete scumpe nu au ținut pasul.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/08/eelco-bohtlingk-O6yskT_b-TY-unsplash-1024x683.jpg)
Foto: Unsplash
Burning Man așteaptă 70.000 de oameni în deșert
Anul acesta, lucrurile par să arate ceva mai bine. Organizația se așteaptă la peste 70.000 de participanți, potrivit unui purtător de cuvânt, citat de Business Insider. Este ceva mai mult decât cei 69.141 de participanți raportați oficial anul trecut.
Și donațiile sunt mai mari față de aceeași perioadă din 2024, a spus Goodell, la începutul acestei luni. În plus, noul sistem dinamic de vânzare a biletelor reflectă mai realist costurile. Prețul standard al biletului anul trecut — 575 de dolari — nu acoperea costul real per participant, care în 2023 a fost de aproximativ 749 de dolari. Anul acesta, biletele Burning Man sunt vândute pe o scară transparentă: de la „oferă un cadou” — orice bilet peste 750 de dolari — până la „primește un cadou” — numărul limitat de bilete sub 750 de dolari.
„Situația financiară este mult mai bună decât acum un an”, a spus Goodell, referindu-se la un an în care Burning Man a funcționat pe pierdere în 2024.
Totuși, biletele pentru ediția din acest an, care are loc între 24 august și 1 septembrie, nu s-au vândut integral, așa cum s-a întâmplat anual între 2011 și 2023 (cu excepția anilor în care pandemia a anulat evenimentul). La apogeu, în 2019, Burning Man a atras 78.850 de participanți.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/08/sam-mathews-wZjJxOx8FPI-unsplash-762x1024.jpg)
Foto: Unsplash
63,6 milioane de dolari în organizare
Anul trecut, după ce biletele mai scumpe nu s-au vândut conform așteptărilor, organizația și-a dublat targetul de strângere de fonduri: de la 10 milioane de dolari la începutul anului, la 20 de milioane până în noiembrie. A reușit să supraviețuiască datorită unor reduceri de personal de 10% și grație unei creșteri a donațiilor.
În 2023, ultimul an din care avem date financiare publice, cheltuielile organizației au totalizat 63,6 milioane de dolari — de peste două ori mai mari decât în urmă cu un deceniu. Aceste costuri acoperă personalul și activitățile derulate pe tot parcursul anului, dar și infrastructura de bază a festivalului: toalete, combustibil, echipe medicale.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/08/Screen-Shot-2025-08-23-at-16.22.10.png)
Foto: scottrklinephoto
Principiile Burning Man intră în conflict cu sustenabilitatea financiară
O parte din problemele financiare țin chiar de ethosul festivalului. Evenimentul, care și-a căpătat forma actuală de celebrare a muzicii și artei în deșert în 1991, se bazează pe 10 principii, printre care „includere radicală” și „decomodificare”.
Primul principiu înseamnă că organizația a fost mereu reticentă să ridice prețul biletelor; mai mult, oferă sprijin financiar celor care se califică pentru bilete reduse. Ani la rând, prețul standard al biletului a fost sub costul real al participării. Discrepanța a atins vârful în 2022, când un bilet costa 475 de dolari, iar costul real per participant era de 676 de dolari.
Rădăcinile în „decomodificare” înseamnă că Burning Man refuză sponsorizările corporative, vânzarea de produse sau concesiuni care ar putea susține financiar evenimentul. De asemenea, organizația nu percepe taxe de licență pentru numeroasele evenimente regionale „Burning Man” care, anul trecut, au adunat peste 100.000 de participanți.
Pentru un observator neavizat, ar putea părea surprinzător că un eveniment frecventat de miliardari din tehnologie se află în dificultate financiară. Unii dintre cei mai bogați oameni din lume sunt participanți constanți. Dar chiar dacă o parte dintre „burneri” s-au îmbogățit — 37,2% câștigă anual între 100.000 și 300.000 de dolari, față de 21% acum un deceniu, potrivit unui recensământ realizat de voluntari — majoritatea încă au venituri sub 100.000 de dolari pe an.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/08/Screen-Shot-2025-08-23-at-16.22.33.png)
Foto: scottrklinephoto
Poate că unii miliardari au donat pentru salvarea festivalului
Unii participanți au reacționat cu critici la apelurile lui Goodell de anul trecut, comentând pe rețelele sociale despre sumele cheltuite pe salarii și imobiliare (Goodell a câștigat 391.000 de dolari în 2023, potrivit rapoartelor, iar sediul organizației se află într-o zonă scumpă din San Francisco). Alții au cerut ca organizația să se concentreze pe festivalul anual, și nu pe inițiativele sale caritabile, precum proiectul de ajutor în caz de dezastre „Burners without Borders” sau granturile globale pentru artiști.
Miliardarii participanți nu au comentat public situația financiară, deși este foarte posibil ca unii dintre ei să fi donat pentru salvarea festivalului. Organizația publică lista donatorilor, dar există opțiunea de a rămâne anonim. Cine știe, poate „Sgt Pepper Bm” sau „Uncle Cornelius” sunt pseudonimele lui Dustin Moskovitz la Burning Man.