Donna Morris, vicepreședinta executivă și directorul principal responsabil cu resursele umane în cadrul Walmart, vorbește despre o trăsătură decisivă care poate bloca avansarea oricărui angajat în carieră: atitudinea „Debbie Downer”.
La vârsta de 57 de ani, Donna Morris conduce de trei ani departamentul de resurse umane al uneia dintre cele mai mari companii din lume, Walmart, cu peste 2,1 milioane de angajați, un rol în care a gestionat transformările aduse de pandemia Covid-19. Înainte de a ajunge aici, a ocupat timp de 17 ani poziții de conducere în cadrul Adobe, acumulând experiențe diverse referitoare la dinamica angajaților și comportamentele care îngreunează succesul profesional.
„Nimeni nu vrea să angajeze o Debbie Downer,” spune Morris într-un interviu pentru CNBC. Termenul descrie persoanele cu o atitudine constant negativă, care se prezintă mereu cu probleme, dar fără să aducă soluții concrete. „Îmi plac oamenii care vin cu o problemă, dar și cu o sugestie despre cum să o rezolve.”
Această „Debbie Downer” poate fi persoana care sabotează moralul prin critici și opinii pesimiste legate de ideile sau proiectele celorlalți, blocând astfel progresul și încrederea managerilor în capacitatea sa de a prelua responsabilități noi sau proiecte importante.
Juliette Han, neurocercetătoare instruită la Harvard, a comentat în iunie 2023 pentru CNBC că astfel de persoane au tendința de a „susține” colegii doar până la un anumit nivel, păstrându-i într-o zonă confortabilă, restrânsă și descurajându-i să exploreze noi oportunități:
„Au nevoie să te țină pe o scurtă lesă și pot să te descurajeze să cunoști oameni noi sau să te implici în proiecte noi care nu îi avantajează direct.”
Totuși, Morris avertizează că optimismul toxic – de a nega problemele sau de a pretinde că totul este bine când echipa trece prin dificultăți – nu este o soluție:
„Nu e natural și nici realist ca cineva să fie fericit tot timpul.”
Totodată, o stare negativă permanentă poate reflecta faptul că persoana respectivă nu este în locul potrivit de muncă, un semnal pe care trebuie să-l ia în calcul.
Donna Morris pune accent pe câteva trăsături-cheie pe care le observă la angajații cu evoluție remarcabilă. Printre acestea, principalul aspect este capacitatea de a „livra ceea ce se așteaptă, la timpul potrivit.” „Este mai bine să livrezi înainte de termen decât după, și mai bine să oferi mai mult decât mai puțin,” explică ea.
Un alt semnal pozitiv este deschiderea față de noi oportunități, cu angajați care își ridică mâna să asume mai multe responsabilități sau care vin cu o problemă, dar și cu o soluție propusă sau solicită ajutor în timp util – nu doar când „casa e în flăcări.”
Atitudinea proactivă poate fi demonstrată chiar și prin gesturi simple, precum voluntariatul de a fi mentor pentru un intern sau propuneri concrete de rezolvare a unor probleme pe care șefii le au în responsabilitate.
Conform lui Michael Ramlett, CEO al firmei globale de inteligență Morning Consult, curiozitatea autentică reprezintă un atu major în contextul profesional actual.
„Cercetarea unor noi instrumente, de exemplu de inteligență artificială sau software folosit de concurență, și împărtășirea acestor descoperiri cu managerii pot face o diferență notabilă,” spune Ramlett.
Donna Morris mai adaugă un element decisiv: „Oamenii care îi ajută efectiv pe ceilalți sunt semnalul verde suprem.” Actul de mentorat și împărtășirea cunoștințelor dobândite nu doar contribuie la progresul echipei, ci și la construirea unei reputații solide în mediul de lucru.