Prima pagină » Cel mai bogat om din India vrea să transforme fiecare televizor într-un PC, prin intermediul unui set-top box

Cel mai bogat om din India vrea să transforme fiecare televizor într-un PC, prin intermediul unui set-top box

Cel mai bogat om din India vrea să transforme fiecare televizor într-un PC, prin intermediul unui set-top box
Cel mai bogat om din India vrea să transforme fiecare televizor într-un PC. Foto: YouTube

Jio Platforms, divizia digitală a conglomeratului indian Reliance Industries, a lansat un serviciu de desktop virtual destinat utilizatorilor de set-top box-uri. Astfel, Mukesh Ambani, cel mai bogat om din India și președintele Reliance, își propune să transforme milioane de televizoare din țara cu cea mai mare populație a lumii în computere personale.

Noul serviciu, denumit JioPC, oferă o experiență de PC bazată pe cloud, accesibilă prin intermediul set-top box-ului Jio. Acesta este oferit gratuit, împreună cu serviciul de internet fix al companiei, sau poate fi achiziționat separat, pentru 5.499 rupii (aproximativ 64 de dolari). Momentan, JioPC se află în faza de testare gratuită și este disponibil pe bază de listă de așteptare. Utilizatorii pot accesa desktopul virtual pe televizor conectând o tastatură și un mouse, după ce primesc invitația și își configurează contul.

Limitări actuale ale serviciului și aplicații disponibile

În prezent, JioPC are câteva limitări, cum ar fi lipsa suportului pentru periferice externe precum camerele foto sau imprimantele. De asemenea, serviciul vine cu LibreOffice preinstalat, o suită open source, însă pentru accesarea aplicațiilor Microsoft Office utilizatorii trebuie să folosească browserul disponibil. Pe hârtie, inițiativa lui Ambani pare promițătoare și cu potențial de extindere.

O oportunitate uriașă pe piața indiană

Tarun Pathak, director de cercetare la Counterpoint, a declarat pentru TechCrunch că JioPC reprezintă o modalitate foarte eficientă pentru compania cu sediul în Mumbai de a-și crește baza de utilizatori, care deja depășește 488 de milioane de persoane.

Potrivit lui Pathak, aproximativ 70% dintre gospodăriile din India au un televizor, dar doar 15% dintre acestea dețin un PC. Totuși, el avertizează că Jio Platforms va avea nevoie de un efort considerabil de marketing și educație pentru a convinge utilizatorii că pot folosi un PC pe televizor prin intermediul set-top box-ului.

Piața set-top box-urilor și schimbările din industrie

Conform datelor guvernamentale, India are aproape 57 de milioane de utilizatori activi ai set-top box-urilor pentru televiziune plătită. Totuși, piața tradițională direct-to-home (DTH) este în scădere, pe măsură ce tot mai mulți consumatori migrează către servicii bazate pe internet. În martie 2025, numărul abonaților activi DTH a scăzut cu 8% față de anul precedent.

Prabhu Ram, vicepreședinte al Industry Research Group (IRG) din cadrul CyberMedia Research (CMR), a subliniat că JioPC ar putea atrage noi utilizatori de set-top box din zone rurale și segmente cu venituri reduse, unde penetrarea tehnologică este scăzută.

„Deși potențialul de acoperire este larg, succesul va depinde de modul în care se vor aborda problemele legate de conectivitate și alfabetizare digitală, precum și de capacitatea de a extinde serviciul dincolo de primii adoptatori pentru a deservi eficient comunitățile defavorizate”, a spus Ram.

În primul trimestru al anului 2025, piața indiană de PC-uri a înregistrat o creștere anuală de peste 8%, cu 3,3 milioane de unități livrate, marcând al șaptelea trimestru consecutiv de creștere, conform IDC. Totuși, penetrarea PC-urilor în India rămâne scăzută comparativ cu piețe importante precum SUA sau China, din cauza veniturilor disponibile limitate și a utilizării extinse a smartphone-urilor ca dispozitive principale de calcul.

Pathak a menționat că pentru ca Jio să ajungă la potențialii cumpărători de PC-uri cu JioPC, va fi nevoie de colaborări cu dezvoltatori de aplicații și furnizori de soluții de productivitate, asigurându-se că serviciul oferă suficiente aplicații utile pentru consumatori.

O premieră pe segmentul consumatorilor

Deși companii precum Microsoft și alți furnizori de cloud oferă de mult timp servicii de desktop virtual pentru clienții enterprise, mișcarea Jio reprezintă prima inițiativă serioasă orientată către consumatorii obișnuiți, a concluzionat Prabhu Ram.

Astfel, JioPC se poziționează ca o soluție inovatoare care ar putea schimba modul în care milioane de indieni accesează tehnologia, aducând puterea unui PC direct în sufrageriile lor, printr-un dispozitiv accesibil și ușor de utilizat.

Alte articole importante
Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice se reia pe 6 noiembrie
Companii
Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice se reia pe 6 noiembrie
Joi, 6 noiembrie, debutează o nouă sesiune a programului Rabla 2025 pentru persoanele fizice, prin care se înnoiește parcul auto național. Autoritățile promit o procedură simplificată și fonduri consistente, menite să stimuleze achiziția de vehicule noi, inclusiv electrice și hibride. Joi se reia Rabla 2025 pentru persoane fizice: până la 18.500 de lei pentru o […]
Haos în America: cel mai lung shutdown din istoria SUA testează economia țării și răbdarea tuturor
Haos în America: cel mai lung shutdown din istoria SUA testează economia țării și răbdarea tuturor
Shutdown-ul federal al Statelor Unite, ajuns în cea de-a 36-a zi, afectează creșterea economiei americane, traficul aerian și programele sociale. Economiștii avertizează că shutdown-ul poate lăsa cicatrici permanente. Biroul de Buget al Congresului estimează o scădere a creșterii PIB cu 2 puncte procentuale. Chiar cu o reluare rapidă, economia ar pierde miliarde de dolari din […]
Piața imobiliară europeană se reconfigurează: țările unde vânzările de locuințe explodează și cele unde piața se prăbușește
Piața imobiliară europeană se reconfigurează: țările unde vânzările de locuințe explodează și cele unde piața se prăbușește
Europa traversează o nouă etapă în evoluția pieței imobiliare, cu diferențe majore între țări. În timp ce unele state se bucură de creșteri spectaculoase ale vânzărilor de locuințe, altele înregistrează scăderi abrupte. Majoritatea dintre acestea sunt cauzate de dobânzi ridicate, oferte limitate și acces redus la credite. Irlandezii și finlandezii cumpără mai puțin: locuințele devin […]
Primele imagini cu Renault Twingo EV. Cât va costa electricul urban
Companii
Primele imagini cu Renault Twingo EV. Cât va costa electricul urban
Noul Renault Twingo E-Tech a fost dezvăluit înaintea lansării oficiale, care este programată pentru 6 noiembrie. Modelul francez de clasă mică promite să devină una dintre cele mai accesibile mașini electrice din Europa, cu un preț de pornire situat sub pragul psihologic de 20.000 de euro. Noul Renault Twingo electric va costa sub 20.000 de […]
Palatele istorice din Timișoara, scoase la vânzare. Case și clădiri de lux cu prețuri uriașe
Palatele istorice din Timișoara, scoase la vânzare. Case și clădiri de lux cu prețuri uriașe
Timișoara își scoate la vânzare o serie de palate și clădiri istorice recent restaurate. Acestea atrag atenția colecționarilor și investitorilor. Printre acestea, Casa cu Ax de Fier se remarcă prin prețul estimat la 4,45 milioane de euro și valoarea sa istorică. Clădirea reprezintă un simbol al orașului. Casa cu Ax de Fier – o clădire […]
Cumpărătorul activelor Lukoil spune că va pune capăt relației cu Rusia și va schimba complet scena petrolieră
Cumpărătorul activelor Lukoil spune că va pune capăt relației cu Rusia și va schimba complet scena petrolieră
Cumpărătorul activelor Lukoil, Gunvor, spune că vânzarea gigantului rus marchează un punct final clar între cele două companii. Fondatorul Gunvor, Torbjörn Törnqvist, a declarat pentru Bloomberg că „aceasta este o despărțire completă; odată încheiată tranzacția, atât, s-a terminat”. Chiar dacă sancțiunile împotriva Lukoil vor fi ridicate, Gunvor nu va revinde activele companiei ruse. Tranzacția vizează […]