Portul Rotterdam, cel mai mare hub logistic al Europei, a început pregătirile pentru un eventual conflict militar cu Rusia, etapă care presupune rezervarea spațiilor pentru navele care transportă echipamente NATO și planificarea rutelor alternative de trafic comercial în caz de război, transmite Financial Times. Totodată, Uniunea Europeană urmează să lanseze, marți, o strategie de stocare, care va include planuri pentru rezerve de medicamente, materii prime critice, echipamente energetice, adăposturi – și, posibil, alimente și apă.
Boudewijn Siemons, directorul general al Autorității Portuare Rotterdam, a declarat pentru Financial Times că portul cooperează strâns cu vecinul său belgian, portul Anvers, în vederea organizării logistice pentru primirea vehiculelor și proviziilor britanice, americane și canadiene.
„Nu toate terminalele sunt potrivite pentru manipularea echipamentului militar”, a explicat Siemons. „Dacă ar fi nevoie să fie expediate volume mari de bunuri militare, ne-am baza pe Anvers, sau pe alte porturi, să preia o parte din capacitate – și viceversa. Ne vedem din ce în ce mai puțin ca rivali. Sigur, concurăm unde este necesar, dar colaborăm acolo unde putem”, a declarat Boudewijn Siemons, citat de Financial Times.
Această măsură face parte dintr-un val mai larg de pregătiri militare la nivel continental. Uniunea Europeană elaborează un plan de reînarmare în valoare de până la 800 miliarde de euro, în încercarea de a-și consolida autonomia în domeniul apărării, plan care vine atât ca răspuns la solicitările președintelui american Donald Trump, cât și ca o reacție de descurajare în fața agresiunii ruse, în contextul în care invazia Ucrainei de către Vladimir Putin intră deja în cel de-al patrulea an, comentează sursa citată.
În iunie, secretarul general al NATO, Mark Rutte, a avertizat că Rusia ar putea ataca un stat membru al alianței până în anul 2030. Țările de Jos, împreună cu aliații NATO, s-au angajat să își crească bugetul apărării până la 5% din PIB. În luna mai, Ministerul olandez al Apărării a anunțat că portul Rotterdam va trebui să rezerve spații pentru manipularea mai multor nave cu încărcături militare, la solicitarea NATO.
Potrivit declarațiilor lui Siemons, una sau mai multe nave militare vor staționa la cheu timp de câteva săptămâni, de patru-cinci ori pe an, locația exactă urmând să varieze. Terminalul de containere din Rotterdam este singurul loc unde muniția poate fi transferată în siguranță de pe o navă pe alta. De asemenea, în port vor avea loc exerciții militare amfibii de mai multe ori pe an. Portul olandez a mai manipulat echipamente militare în trecut, cu un vârf notabil în perioada războiului din Golf din 2003, însă chiar și în timpul Războiului Rece nu a avut niciodată un cheu dedicat. Spre deosebire de portul Anvers, care primește regulat aprovizionări pentru trupele americane staționate în Europa.
Rotterdam se întinde pe o lungime de 42 de kilometri de-a lungul râului Meuse și gestionează anual aproximativ 436 milioane de tone de marfă, primind 28.000 de nave maritime și 91.000 de nave fluviale dinspre Germania și interiorul Europei. După impunerea sancțiunilor europene asupra Rusiei, portul a pierdut aproximativ 8% din volumul de schimb comercial, în principal petrol.
Pe lângă aspectele militare, Rotterdam și Anvers cooperează și în vederea consolidării autosuficienței economice a Europei. „Echipele noastre colaborează tot mai strâns pe mai multe teme, inclusiv pe tema rezilienței”, a declarat Siemons.
Perioada crizei sanitare a evidențiat dependența Europei de furnizori-cheie, precum China și India, în ceea ce privește echipamentele de protecție și medicamentele esențiale. La aceasta s-a adăugat și reducerea bruscă a importurilor de petrol rusesc după invazia Ucrainei – o altă lecție de vulnerabilitate strategică, potrivit șefului portului.
Siemons a pledat pentru stocarea unor rezerve strategice esențiale, pe modelul rezervelor de petrol impuse de UE în urma șocului petrolier din 1973, când țările arabe au redus producția pentru a pune presiune pe Occident în timpul conflictului cu Israelul.
„Ar trebui să procedăm la fel și cu resurse precum cupru, litiu, grafit și alte materii prime critice”, a subliniat el. „Avem rezerve strategice de petrol, dar nu și de gaz. Sigur, avem câteva zăcăminte de gaz în Europa, care pot acoperi o parte din necesar, dar ar trebui să avem o abordare mai largă privind reziliența strategică – și în domeniul farmaceutic. Unde îți construiești aceste rezerve? Cât de rezilientă este o societate? Această întrebare devine din ce în ce mai importantă într-o lume tot mai volatilă”.
Zonele din jurul porturilor, care dispun deja de infrastructură de distribuție eficientă, ar fi ideale pentru astfel de stocuri. O parte din rezervele strategice de petrol ale Olandei sunt deja găzduite în Rotterdam.