Porturile europene sunt congestionate. Politicile tarifare imprevizibile ale lui Donald Trump, combinate cu anumite condiții naturale – cum ar fi nivelurile scăzute ale râurilor în această perioadă a anului -, provoacă cea mai gravă congestie a lanțului de aprovizionare din Europa de la anul crizei sanitare încoace, avertizează companiile de transport și logistică. Barjele și navele container așteaptă neobișnuit de mult în marile huburi portuare europene, iar situația, probabil, va persista câteva luni, scrie Financial Times. Problemele reprezintă o nouă lovitură pentru un sistem logistic global care, până de curând, le permitea multor companii să mențină stocuri minime, având încredere că serviciile regulate de transport funcționează, ceea ce le va permite un flux de aprovizionare predictibil, conform unui calendar fix, comentează sursa citată.
În principalele porturi europene, barjele sunt nevoite să aștepte zile întregi pentru a prelua mărfuri, iar navele container sunt blocate în așteptare. Cele mai afectate sunt porturile Rotterdam, Anvers și Hamburg.
„Toate marile huburi sunt supra-aglomerate”, a declarat Caesar Luikenaar, director general al companiei olandeze de transport maritim WEC Lines. Mai multe porturi importante din Europa operează la capacitate maximă, a adăugat el.
Albert van Ommen, directorul executiv al companiei olandeze de logistică Euro-Rijn Group, a declarat că această congestie este cea mai gravă de la pandemie încoace, perioadă în care fluxurile de marfă au rămas surprinzător de rezistente și au copleșit porturile, deja afectate de lipsa de personal.
O companie logistică germană, Contargo, și-a avertizat clienții că barjele așteaptă în medie câte 66 de ore pentru a încărca containere în Anvers și 77 de ore în Rotterdam. De obicei, barjele primesc intervale fixe pentru încărcare în terminalele de containere, pentru a asigura un flux rapid și eficient.
Casper Ellerbaek, director executiv senior la DHL Germania, a declarat că întârzierile nu au forțat încă niciun client să oprească producția din cauza lipsei de componente, dar un astfel de „scenariu dramatic” rămâne un risc.
Van Ommen a spus că, în Anvers — al doilea cel mai aglomerat port de containere din Europa — navele descarcă cu întârzieri de trei până la cinci zile.
„Nu putem colecta containerele cu barja și nu le putem încărca la timp, pentru că vasele maritime nu sosesc la timp”, a spus Van Ommen. „La final, clientul sau utilizatorul final primește marfa cu întârziere”.
Companiile de logistică au atribuit criza unor factori precum schimbările bruște din politica tarifară a SUA sub președintele Donald Trump, care au forțat liniile de transport de containere să-și reorganizeze rețelele pentru a se adapta la noile fluxuri comerciale globale.
Foto: Freepick
Situația este agravată de restricțiile privind încărcarea barjelor pe Rin, după o primăvară secetoasă, care a dus la scăderea neobișnuită a nivelului apei.
În același timp, terminalele se confruntă cu o realiniere a alianțelor dintre companiile de shipping, după ce Mediterranean Shipping Company (Elveția) și Maersk (Danemarca) — cele mai mari două companii de transport containerizat — au încheiat un acord de cooperare. Astfel de schimbări pot genera perturbări pe termen scurt, deoarece companiile își modifică orarele sau schimbă terminalele utilizate.
Între timp, porturile europene trebuie să gestioneze și creșterea volumelor de import din Asia, întrucât tarifele ridicate impuse de SUA redirecționează mărfurile către alte piețe.
Ellerbaek de la DHL a pus această creștere accentuată — estimată la aproximativ 7% de la an la an — pe seama schimbărilor de strategie ale exportatorilor asiatici.
„Dacă ne uităm la ritmurile de creștere ale diferitelor rute comerciale, e clar că Europa a preluat o mare parte din volumul care anterior era destinat pieței americane”, a spus el.
Reprezentanții industriei au afirmat că operatorii terminalelor — în mare parte companii private, care închiriază spații de chei de la autorități portuare publice — se grăbesc să angajeze personal nou și să achiziționeze echipamente suplimentare pentru a atenua presiunile.
ECT, unul dintre principalii operatori de terminale din Rotterdam, a recunoscut că instalațiile sunt „destul de aglomerate”, dar a subliniat că acest fenomen este comun în porturile din nordul Europei. A indicat ți el, printre potențialele cauze ale congestiei, schimbările din alianțele comerciale, cererea în creștere și „incertitudinile geopolitice și economice”. HHLA, principalul operator din Hamburg, nu a răspuns imediat solicitării de comentariu.
Mark Rosenberg, director comercial pentru porturi și terminale la DP World Dubai — care deține terminale în locații precum Anvers și Rotterdam — a declarat că echipele companiei „lucrează intens” pentru a gestiona fluxul de marfă și pentru a „reduce pe cât posibil perturbările”.
„DP World rămâne dedicată menținerii unui nivel ridicat de servicii, investițiilor în capacități și consolidării rezilienței rețelei noastre de terminale europene, pentru a sprijini clienții în această perioadă de transformări la nivelul întregii industrii”, a spus Rosenberg.
Autoritatea Portuară din Anvers-Bruges, proprietarul public al portului, a recunoscut existența unei „congestii prelungite și accentuate”.
„Aceasta duce la ineficiențe operaționale pe termen scurt, dar sistemele noastre continuă să funcționeze în limitele tamponelor planificate”, spun reprezentanții organizației.
Totuși, unii reprezentanți ai industriei sunt pesimiști în privința unei soluții rapide. Luikenaar a afirmat că unele companii de shipping care deservesc piața locală din Europa sunt nevoite să petreacă o săptămână — în loc de maximul normal de trei zile — pentru a colecta containerele din diferite terminale din Rotterdam, în vederea distribuirii în regiune.
„Aceasta nu este o problemă care se rezolvă ușor”, a concluzionat el.