Prima pagină » Porturile europene sunt congestionate. Navele descarcă și cu cinci zile întârziere

Porturile europene sunt congestionate. Navele descarcă și cu cinci zile întârziere

Porturile europene sunt congestionate. Navele descarcă și cu cinci zile întârziere
Porturile europene sunt congestionate, în perspectiva tarifelor pe care Trump ar urma să le impună pe 9 iulie. Navele descarcă și cu cinci zile întârziere / Foto: Freepick

Porturile europene sunt congestionate. Politicile tarifare imprevizibile ale lui Donald Trump, combinate cu anumite condiții naturale – cum ar fi  nivelurile scăzute ale râurilor în această perioadă a anului -, provoacă cea mai gravă congestie a lanțului de aprovizionare din Europa de la anul crizei sanitare încoace, avertizează companiile de transport și logistică. Barjele și navele container așteaptă neobișnuit de mult în marile huburi portuare europene, iar situația, probabil, va persista câteva luni, scrie Financial Times. Problemele reprezintă o nouă lovitură pentru un sistem logistic global care, până de curând, le permitea multor companii să mențină stocuri minime, având încredere că serviciile regulate de transport funcționează, ceea ce le va permite un flux de aprovizionare predictibil, conform unui calendar fix, comentează sursa citată. 

Porturile europene sunt congestionate. Navele descarcă și cu cinci zile întârziere

În principalele porturi europene, barjele sunt nevoite să aștepte zile întregi pentru a prelua mărfuri, iar navele container sunt blocate în așteptare. Cele mai afectate sunt porturile Rotterdam, Anvers și Hamburg.

„Toate marile huburi sunt supra-aglomerate”, a declarat Caesar Luikenaar, director general al companiei olandeze de transport maritim WEC Lines. Mai multe porturi importante din Europa operează la capacitate maximă, a adăugat el.

Albert van Ommen, directorul executiv al companiei olandeze de logistică Euro-Rijn Group, a declarat că această congestie este cea mai gravă de la pandemie încoace, perioadă în care fluxurile de marfă au rămas surprinzător de rezistente și au copleșit porturile, deja afectate de lipsa de personal.

66 de ore de așteptare în Anvers, 77 de ore în Rotterdam

O companie logistică germană, Contargo, și-a avertizat clienții că barjele așteaptă în medie câte 66 de ore pentru a încărca containere în Anvers și 77 de ore în Rotterdam. De obicei, barjele primesc intervale fixe pentru încărcare în terminalele de containere, pentru a asigura un flux rapid și eficient.

Casper Ellerbaek, director executiv senior la DHL Germania, a declarat că întârzierile nu au forțat încă niciun client să oprească producția din cauza lipsei de componente, dar un astfel de „scenariu dramatic” rămâne un risc.

Van Ommen a spus că, în Anvers — al doilea cel mai aglomerat port de containere din Europa — navele descarcă cu întârzieri de trei până la cinci zile.

„Nu putem colecta containerele cu barja și nu le putem încărca la timp, pentru că vasele maritime nu sosesc la timp”, a spus Van Ommen. „La final, clientul sau utilizatorul final primește marfa cu întârziere”.

Companiile de logistică au atribuit criza unor factori precum schimbările bruște din politica tarifară a SUA sub președintele Donald Trump, care au forțat liniile de transport de containere să-și reorganizeze rețelele pentru a se adapta la noile fluxuri comerciale globale.

Foto: Freepick

Foto: Freepick

Problemele sunt amplificate și de nivelurile scăzute ale Rinului

Situația este agravată de restricțiile privind încărcarea barjelor pe Rin, după o primăvară secetoasă, care a dus la scăderea neobișnuită a nivelului apei.

În același timp, terminalele se confruntă cu o realiniere a alianțelor dintre companiile de shipping, după ce Mediterranean Shipping Company (Elveția) și Maersk (Danemarca) — cele mai mari două companii de transport containerizat — au încheiat un acord de cooperare. Astfel de schimbări pot genera perturbări pe termen scurt, deoarece companiile își modifică orarele sau schimbă terminalele utilizate.

Între timp, porturile europene trebuie să gestioneze și creșterea volumelor de import din Asia, întrucât tarifele ridicate impuse de SUA redirecționează mărfurile către alte piețe.

Ellerbaek de la DHL a pus această creștere accentuată — estimată la aproximativ 7% de la an la an — pe seama schimbărilor de strategie ale exportatorilor asiatici.

„Dacă ne uităm la ritmurile de creștere ale diferitelor rute comerciale, e clar că Europa a preluat o mare parte din volumul care anterior era destinat pieței americane”, a spus el.

Operatorii portuari se grăbesc să răspundă

Reprezentanții industriei au afirmat că operatorii terminalelor — în mare parte companii private, care închiriază spații de chei de la autorități portuare publice — se grăbesc să angajeze personal nou și să achiziționeze echipamente suplimentare pentru a atenua presiunile.

ECT, unul dintre principalii operatori de terminale din Rotterdam, a recunoscut că instalațiile sunt „destul de aglomerate”, dar a subliniat că acest fenomen este comun în porturile din nordul Europei. A indicat ți el, printre potențialele cauze ale congestiei, schimbările din alianțele comerciale, cererea în creștere și „incertitudinile geopolitice și economice”. HHLA, principalul operator din Hamburg, nu a răspuns imediat solicitării de comentariu.

Mark Rosenberg, director comercial pentru porturi și terminale la DP World Dubai — care deține terminale în locații precum Anvers și Rotterdam — a declarat că echipele companiei „lucrează intens” pentru a gestiona fluxul de marfă și pentru a „reduce pe cât posibil perturbările”.

„DP World rămâne dedicată menținerii unui nivel ridicat de servicii, investițiilor în capacități și consolidării rezilienței rețelei noastre de terminale europene, pentru a sprijini clienții în această perioadă de transformări la nivelul întregii industrii”, a spus Rosenberg.

Autoritatea Portuară din Anvers-Bruges, proprietarul public al portului, a recunoscut existența unei „congestii prelungite și accentuate”.

„Aceasta duce la ineficiențe operaționale pe termen scurt, dar sistemele noastre continuă să funcționeze în limitele tamponelor planificate”, spun reprezentanții organizației.

Totuși, unii reprezentanți ai industriei sunt pesimiști în privința unei soluții rapide. Luikenaar a afirmat că unele companii de shipping care deservesc piața locală din Europa sunt nevoite să petreacă o săptămână — în loc de maximul normal de trei zile — pentru a colecta containerele din diferite terminale din Rotterdam, în vederea distribuirii în regiune.

„Aceasta nu este o problemă care se rezolvă ușor”, a concluzionat el.

Alte articole importante
Amenzi record pentru cele mai mari case de modă. Gucci, Chloé și Loewe, sancționate cu 157 de milioane de euro
Amenzi record pentru cele mai mari case de modă. Gucci, Chloé și Loewe, sancționate cu 157 de milioane de euro
Comisia Europeană a aplicat o amendă totală de 157 de milioane de euro celor trei mari case de modă Gucci, Chloé și Loewe. Acestea au fost acuzate că au impus propriile politici de preț retailerilor, reducând concurența și opțiunile disponibile pentru cumpărători. Cea mai mare sancțiune, de 119 milioane de euro, a fost aplicată brandului […]
ANALIZĂ
Dezastrele naturale au depășit din nou pragul de 100 miliarde dolari
Dezastrele naturale au depășit din nou pragul de 100 miliarde dolari
Pentru al șaselea an consecutiv, pierderile din dezastrele naturale au trecut de 100 miliarde dolari. Specialiștii atrag atenția că încălzirea globală sporește riscurile și intensitatea fenomenelor extreme. Dezastrele naturale au ajuns la un nou prag istoric Industria globală a asigurărilor se confruntă din nou cu pierderi colosale. Un raport recent arată că, în primele nouă […]
FED avertizează că economia SUA este prinsă între inflație, șomaj și creștere
FED avertizează că economia SUA este prinsă între inflație, șomaj și creștere
Președintele FED, Jerome Powell, a transmis marți un semnal puternic privind provocările uriașe cu care se confruntă economia americană. În acest moment SUA este prinsă între riscuri de inflație persistentă, șomaj în creștere și o aparentă accelerare a PIB-ului. FED avertisează: SUA are o economie cu semnale contradictorii Powell a subliniat că, deși economia arată o […]
ANALIZĂ
Top 7 provocări pe segmentul vehiculelor electrice
Companii
Top 7 provocări pe segmentul vehiculelor electrice
În timp ce vehiculele electrice remodelează transportul, infrastructura de încărcare se confruntă cu o serie de provocări majore. De la infrastructura insuficientă și timpii lungi de încărcare, până la integrarea energetică și standardizarea tehnologiilor, aceste obstacole definesc direcțiile de dezvoltare pentru producători și furnizori de energie. Top 7 provocări pentru încărcarea vehiculelor electrice Tranziția globală […]
Google investește 15 miliarde de dolari pentru cel mai mare hub AI din lume
Tehnologie
Google investește 15 miliarde de dolari pentru cel mai mare hub AI din lume
Alphabet, compania-mamă Google, va investi 15 miliarde de dolari într-un hub de date pentru inteligență artificială în India, la Visakhapatnam. Va fi cel mai mare centru AI al gigantului american construit în afara Statelor Unite. Cea mai mare investiție AI a Google în afara SUA Alphabet, compania care deține Google, a anunțat o investiție colosală […]
Bagaj gratuit și despăgubiri mai rapide pentru întârzieri! Parlamentul European intră în conflict cu statele membre pe drepturile pasagerilor aerieni
Bagaj gratuit și despăgubiri mai rapide pentru întârzieri! Parlamentul European intră în conflict cu statele membre pe drepturile pasagerilor aerieni
Parlamentul European pregătește o confruntare directă cu guvernele statelor membre pe tema regulilor privind drepturile pasagerilor aerieni. Deputații europeni cer despăgubiri mai rapide pentru întârzieri, bagaj gratuit de mână și eliminarea taxelor ascunse la check-in. Bătălia dintre Parlamentul European și statele membre pentru despăgubirile pasagerilor Pe 13 octombrie, Comisia de Transport și Turism a Parlamentului […]