România zboară spre recorduri! În primul trimestru al anului 2025, cererea pentru zboruri în România a înregistrat o creștere spectaculoasă de peste 8%, potrivit datelor oficiale publicate de Institutul Național de Statistică. Milioane de români și turiști au tranzitat aeroporturile din țară, iar zborurile internaționale către marile metropole europene au fost preferatele călătorilor.
Transportul aerian în România este în plină ascensiune. În primele trei luni din 2025, peste 5,59 milioane de pasageri au fost înregistrați în trafic, față de 5,17 milioane în aceeași perioadă din 2024 – o creștere de 8,1%. Aeroportul Internațional Henri Coandă din București a fost, cum era de așteptat, principalul punct de tranzit, cu peste 3,5 milioane de pasageri (îmbarcați și debarcați).
Pe locul doi s-a clasat Aeroportul Avram Iancu din Cluj-Napoca, cu aproape 673.000 de pasageri, urmat îndeaproape de Aeroportul Internațional Iași, cu peste 450.000. Aceste cifre confirmă consolidarea rețelei aeriene în marile centre urbane regionale, dar și o cerere crescută pentru zboruri interne și externe din afara capitalei.
Atât la plecare, cât și la sosire, românii au avut preferințe clare în ceea ce privește destinațiile internaționale. Londra Luton a fost lider absolut în clasamentul aeroporturilor de origine pentru pasagerii care au venit în România – peste 236.000 de persoane. La îmbarcare, Londra rămâne fruntașă, cu peste 261.000 de pasageri români care au ales această destinație.
Urmează în top Milano Bergamo, Bruxelles Charleroi, Istanbul și Munchen – orașe-cheie atât pentru turism, cât și pentru diaspora românească. Nu lipsesc nici Madrid, Paris, Roma, Dortmund sau Barcelona, reflectând conexiuni strânse cu țări în care trăiesc comunități românești semnificative.
În ceea ce privește țările de proveniență ale pasagerilor care sosesc în România, Italia se află pe primul loc cu peste 500.000 de persoane, urmată de Regatul Unit, Germania și Spania.
Pe plan intern, cele mai multe zboruri și pasageri s-au înregistrat pe ruta București-Cluj și București-Timișoara. Aeroportul Henri Coandă a însumat aproape jumătate (49,4%) din totalul pasagerilor îmbarcați pe zboruri interne. Cluj-Napoca a contribuit cu 18,7%, iar Timișoara cu 13,1%, confirmând poziția acestor orașe ca puncte esențiale în rețeaua națională de transport aerian.
Conform INS, transportul aerian devine tot mai frecvent utilizat chiar și pentru distanțe medii și scurte. Într-un context în care infrastructura feroviară și rutieră se dezvoltă lent, avionul devine soluția preferată pentru rapiditate și confort, chiar și pe plan intern.