Prima pagină » China construiește „Canalul Suez” terestru pentru a facilita exporturile către Europa, evitând rutele maritime tradiționale

China construiește „Canalul Suez” terestru pentru a facilita exporturile către Europa, evitând rutele maritime tradiționale

China construiește „Canalul Suez” terestru pentru a facilita exporturile către Europa, evitând rutele maritime tradiționale
China construiește „Canalul Suez” terestru. Foto: Freepik

Într-un pas strategic care ar putea schimba fluxurile comerciale globale, China dezvoltă în liniște o rută terestră alternativă menită să faciliteze exporturile către Europa, ocolind astfel rutele maritime din Marea Chinei de Sud și evitând tensiunile geopolitice cu Statele Unite și aliații săi.

Chongqing devine noul punct-cheie al comerțului terestru asiatic-european

Orașul de munte Chongqing, situat în China, s-a transformat rapid într-un nod crucial pentru această legătură terestră, care este considerată de unii drept viitorul „Canal Suez” pe uscat. Această rută funcționează prin transport feroviar și se preconizează că va deveni cel mai important hub logistic al Asiei.

Conform publicației South China Morning Post, Chongqing a devenit un pivot strategic al rețelei comerciale chineze, iar succesul său ar putea determina autoritățile să investească în extinderea unor proiecte similare în partea vestică a țării.

Zilnic, zeci de trenuri de marfă leagă această metropolă de țări din Asia de Sud-Est, precum Vietnam și Singapore, cu destinații europene importante, printre care Germania și Polonia. Aceste transporturi rapide terestre reduc timpul de livrare cu aproximativ 10-20 de zile față de rutele maritime tradiționale, oferind și o simplificare semnificativă a formalităților vamale.

Lansarea trenului de mare viteză ASEAN în 2023 a redus considerabil timpul de tranzit între Hanoi și Chongqing, la doar cinci zile, după care bunurile ajung în Europa în mai puțin de două săptămâni. scrie Euronews.

Rolul economic al Chongqing în economia chineză și globală

Pe lângă poziția sa geografică privilegiată, Chongqing este un puternic centru industrial. Orașul contribuie la producția a aproximativ o treime din laptopurile fabricate în lume, găzduiește o bază importantă pentru producția de automobile electrice și gestionează exporturi ce reprezintă un sfert din totalul mașinilor chinezești vândute pe plan internațional.

Această combinare a funcțiilor logistice și industriale conferă orașului un rol central în facilitarea comerțului de mare anvergură între Asia și Europa.

Dimensiuni geopolitice ale strategiei terestre

Mai mulți analiști susțin că folosirea Chongqing a fost influențată nu doar de rațiuni logistice, ci și de considerente geopolitice. Războiul comercial declanșat între Statele Unite și China de când Donald Trump a ajuns la Casa Albă a pus în evidență vulnerabilitatea dependenței de rutele maritime controlate de puteri occidentale, cum ar fi Canalul Suez sau Strâmtorile Ormuz și Malacca.

Pandemia de COVID-19 a accentuat aceste riscuri, subliniind fragilitatea lanțurilor de aprovizionare maritime globale. În plus, conflictul armat din Ucraina și sechestrarea unor transporturi chineze în 2023 au adus un plus de risc la traversarea Rusiei, chiar dacă schimburile comerciale bilaterale au atins suma de 240 de miliarde de euro în 2024.

Ca urmare, Beijingul promovează dezvoltarea unui „Coridor Mijlociu” prin Kazahstan și Marea Caspică, pentru a evita atât Rusia, cât și tunelurile maritime cu potențiale vulnerabilități.

Provocările pe care le întâmpină dezvoltarea rutelor alternative

În ciuda ambițiilor mari, China se confruntă cu obstacole majore. Printre acestea se numără întârzierile la vamă, costurile ridicate, infrastructura incomplet dezvoltată și dificultățile legate de sustenabilitatea financiară a proiectelor.

Numeroase rute feroviare din cadrul Inițiativei Centurii și Drumului (Belt and Road Initiative) au fost sprijinite financiar de stat, prin subvenții menite să faciliteze exporturile și să diminueze dificultățile tehnologice și logistice.

Aceste realități arată că, deși proiectul poate recupera teren în fața rutelor maritime clasice, el nu este lipsit de constrângeri care pot afecta ritmul de extindere și eficiența operațională.

China pariază pe aceste trasee terestre nu doar ca o simplă alternativă logistică, ci ca parte a unui plan mai amplu de redirecționare a comerțului global, în funcție de evoluțiile politice și economice mondiale. Dincolo de beneficiile comerciale, dezvoltarea acestui „Canal Suez” terestru poate schimba în mod semnificativ harta strategică a transporturilor internaționale pe termen mediu și lung.

Alte articole importante
Șeful Salesforce concediază 4.000 de oameni și îi înlocuiește cu AI: „Am nevoie de mai puțini angajați”
Companii
Șeful Salesforce concediază 4.000 de oameni și îi înlocuiește cu AI: „Am nevoie de mai puțini angajați”
Marc Benioff, CEO al Salesforce, a confirmat că 4.000 de posturi din serviciul clienți au fost eliminate și preluate de agenți AI. Decizia marchează o schimbare radicală de strategie și arată cum tehnologia înlocuiește masiv forța de muncă umană. Concedieri masive și un nou model de business Salesforce, companie de software evaluată la 248 de […]
Islanda a cucerit titlul de „cea mai pașnică țară din lume” în 2025. Ce alte surprize se regăsesc în topul global
Islanda a cucerit titlul de „cea mai pașnică țară din lume” în 2025. Ce alte surprize se regăsesc în topul global
Institutul pentru Economie și Pace (IEP) a publicat clasamentul Global Peace Index 2025, iar rezultatele arată o lume tot mai divizată. Deși conflictele armate și tensiunile internaționale cresc, există o mână de țări care reușesc să mențină un climat de siguranță, stabilitate și bunăstare. Islanda ocupă din nou primul loc, confirmându-și statutul de refugiu al […]
„Furia în avion”. Poziția scaunelor și spațiul First Class declanșează cele mai multe altercații la bordul aeronavelor
„Furia în avion”. Poziția scaunelor și spațiul First Class declanșează cele mai multe altercații la bordul aeronavelor
Incidentele de tip „air rage”, adică furia la bordul aeronavelor, au devenit tot mai frecvente în ultimii ani, iar motivele de enervare sunt diverse și, de cele mai multe ori, interconectate. Consumul de alcool se află printre cei mai importanți declanșatori ai conflictelor la bord: multe scandaluri izbucnesc după ce pasagerii au consumat băuturi tari […]
Șoc pe Shein: Imaginea celui care l-a ucis pe CEO-ul UnitedHealthcare, folosită pentru a vinde o cămașă. Luigi Magione are un adevărat cult online
Companii
Șoc pe Shein: Imaginea celui care l-a ucis pe CEO-ul UnitedHealthcare, folosită pentru a vinde o cămașă. Luigi Magione are un adevărat cult online
Gigantul fast-fashion Shein se află în centrul unui scandal după ce pe platforma sa a apărut imaginea lui Luigi Mangione, bărbatul acuzat că l-a ucis pe Brian Thompson, CEO al UnitedHealthcare. Fotografia, care îl prezenta purtând o cămașă albă cu mânecă scurtă, a fost retrasă rapid, însă controversele au explodat pe internet. Cum a apărut […]
Fondul Suveran al Norvegiei cumpără un zgârie-nori de 543 milioane dolari pe Sixth Avenue
Fondul Suveran al Norvegiei cumpără un zgârie-nori de 543 milioane dolari pe Sixth Avenue
Fondul Suveran al Norvegiei, cel mai mare din lume, a investit peste jumătate de miliard de dolari pentru a prelua aproape integral o clădire de birouri din Manhattan. Tranzacția marchează o nouă mișcare strategică a fondului de aproape 2.000 de miliarde de dolari. Jumătate de miliard de dolari pentru o clădire de birouri din Manhattan […]
Disney plătește o amendă de 10 milioane $ după ce compania a fost acuzată că a colectat ilegal date de la copii pe YouTube
Companii
Disney plătește o amendă de 10 milioane $ după ce compania a fost acuzată că a colectat ilegal date de la copii pe YouTube
The Walt Disney Company a acceptat să achite o amendă de 10 milioane de dolari pentru a închide investigația lansată de autoritățile americane. Comisia Federală pentru Comerț acuză compania că a permis colectarea de date personale de la copii sub 13 ani, încălcând legea privind protecția vieții private online. Disney acceptă să plătească o amendă […]