Prima pagină » Cluj-Napoca, pionier în România: Primul autobuz fără șofer a fost testat pe străzile orașului

Cluj-Napoca, pionier în România: Primul autobuz fără șofer a fost testat pe străzile orașului

Cluj-Napoca, pionier în România: Primul autobuz fără șofer a fost testat pe străzile orașului
Primul autobuz fără șofer a fost testat în Cluj. Foto: iloveyoucluj.ro

Cluj-Napoca intră în istorie ca primul oraș din România care testează un autobuz fără șofer, autonom, marcând un pas important spre viitorul mobilității urbane. Evenimentul a avut loc în cadrul Summit-ului Internațional pentru Neutralitate Climatică, organizat sub sloganul „Carbon OFF. Future ON”, și reprezintă o etapă esențială în procesul de modernizare a transportului public local.

Inovație pe patru roți: Karsan e-Atak, autobuzul electric cu autonomie totală

Modelul testat, Karsan e-Atak, este un autobuz electric dotat cu tehnologie de conducere autonomă de nivel 4. Aceasta îi permite să opereze complet autonom, 24 de ore din 24, la viteze de până la 40 km/h. Vehiculul poate parcurge rute prestabilite, oprește în stații, deschide și închide ușile și respectă regulile de circulație, fără nicio intervenție umană.

Cu o lungime de 8,3 metri și o capacitate de 52 de pasageri, Karsan e-Atak oferă o autonomie de până la 300 km la o singură încărcare, fiind o soluție sustenabilă pentru transportul public urban. Autobuzul poate circula cu viteza reglementată de semnele de circulație sau poate fi setat din calculator. Ca referință, viteza medie a autobuzelor din Cluj-Napoca, în zone fără bandă dedicată, este de aproximativ 14 km/h.

Emil Boc: „Astăzi viitorul circulă prin Cluj-Napoca”

Primarul Emil Boc a participat la eveniment și a subliniat importanța inovației și a viziunii pentru dezvoltarea orașului:

„Astăzi, viitorul circulă prin Cluj-Napoca, fără șofer, dar cu viziune. Pentru prima dată în istoria acestui oraș, pe străzile din Cluj-Napoca, va circula primul autobuz fără șofer, primul autobuz autonom. În unele orașe europene, ele au fost deja integrate în sistemul de transport public. Obiectivul nostru este ca, după ce am adus primele autobuze electrice în România și le-am pus pe drum, după ce pregătim autobuzele cu hidrogen, după ce realizăm trenul metropolitan, să aducem și autobuzele autonome. Bani avem, nu avem încă legislație. Este un proiect pilot special adaptat și aprobat de poliție. Parlamentul României sunt sigur că va veni cu o soluție.”

Autobuzul a efectuat un traseu demonstrativ pe o rută scurtă, pornind de la hotelul Radisson, traversând strada George Coșbuc și Splaiul Independenței, trecând pe lângă Cluj Arena și revenind la punctul de plecare.

Limitări legislative și siguranță

În prezent, legislația rutieră din România nu permite circulația vehiculelor autonome de nivel 4 sau 5 pe drumurile publice în regim comercial sau de transport persoane. Codul rutier impune ca orice vehicul aflat în trafic să aibă un conducător auto responsabil. Totuși, legea permite testarea acestor vehicule pe trasee bine delimitate, cu avizul autorităților rutiere și sub supraveghere tehnică strictă.

Pentru siguranță, în timpul testelor, este necesară prezența unui șofer uman în autobuz. Aceste vehicule funcționează pe linii digitalizate, sincronizate cu semafoarele din trafic.

Performanță validată internațional

Karsan Autonomous e-Atak este primul și singurul autobuz autonom de nivel 4 din lume, utilizat în 12 proiecte din 11 țări din Europa și SUA. Performanțele sale au fost validate prin teste la Universitatea de Stat din Michigan (SUA), dar și în Norvegia, Finlanda, Franța și Elveția.

Karsan, cu o experiență de peste cinci decenii în domeniul vehiculelor comerciale, produce atât pentru cele mai importante mărci din industrie, cât și sub propriul brand. Fabrica din Hasanağa, Bursa, are o capacitate anuală de producție de aproximativ 20.000 de vehicule într-o singură tură, compania fiind activă în producția de vehicule comerciale din 1981.

Prin această inițiativă, Cluj-Napoca se poziționează în avangarda orașelor europene care testează și implementează soluții de mobilitate inteligentă și sustenabilă, deschizând drumul către un transport public modern, eficient și prietenos cu mediul.

Alte articole importante
Amazon România raportează afaceri de peste un miliard de lei, în contextul plecării a 400 de angajați
Companii
Amazon România raportează afaceri de peste un miliard de lei, în contextul plecării a 400 de angajați
Amazon atinge o un record istoric în România cu afaceri de peste un miliard de lei în 2024. Cu toate acestea, gigantul tech înregistrează o scădere a personalului cu peste 400 de angajați. Amazon depășește un miliard de lei în România Potrivit unei analize realizate de Profit.ro, cele patru companii ale gigantului Amazon în România […]
CATL va construi 300 de stații de schimbare a bateriilor pentru camioanele electrice în 2025
Companii
CATL va construi 300 de stații de schimbare a bateriilor pentru camioanele electrice în 2025
Gigantul chinez Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), lider mondial în producția de baterii pentru vehicule electrice, continuă să inoveze în direcția electrificării transportului de mare tonaj. Cu ocazia unui eveniment organizat în orașul chinez Datong, compania a dezvăluit o soluție standardizată de baterii interschimbabile dedicată camioanelor electrice – sistemul modular „75#”. Sistemul modular de […]
Microsoft anunță eliminarea malware-ului Lumma Stealer, care a infectat aproape 400.000 de computere Windows la nivel global
Tehnologie
Microsoft anunță eliminarea malware-ului Lumma Stealer, care a infectat aproape 400.000 de computere Windows la nivel global
Microsoft a anunțat miercuri că, în colaborare cu autorități internaționale de aplicare a legii, a reușit să desființeze infrastructura malware-ului cunoscut sub numele de Lumma Stealer, o amenințare cibernetică extinsă care a afectat peste 394.000 de computere ce rulează Windows în întreaga lume, în doar două luni – între 16 martie și 16 mai 2025. […]
Industria tech strânge șurubul: evaluări de performanță și scoruri pentru angajați. Urmează noi concedieri „discrete”?
Tehnologie
Industria tech strânge șurubul: evaluări de performanță și scoruri pentru angajați. Urmează noi concedieri „discrete”?
Industria tech trece printr-o reconstrucție culturală: de la utopia colegială a startup-urilor, la o paradigmă a industriilor mature, rece, eficientă și condusă de date. În acest nou ecosistem, performanța nu mai este doar evaluată, ci utilizată ca armă de selecție naturală. Pentru angajații Meta, și pentru toți cei care lucrează în industria tech în general, […]
Sub amenințarea evaporării a 700 de milioane de euro din PNRR, noul guvern are 6 luni în care să schimbe șefii companiilor din energie și să reformeze pensiile speciale
Sub amenințarea evaporării a 700 de milioane de euro din PNRR, noul guvern are 6 luni în care să schimbe șefii companiilor din energie și să reformeze pensiile speciale
Comisia Europeană va debloca doar 1,3 miliarde de euro din cea de-a treia cerere de plată pentru PNRR, în timp ce aproximativ 700 de milioane de euro rămân suspendate, punând presiune pe noul Guvern să rezolve rapid problemele restante. România urmează să primească pe 10 iunie această tranșă parțială, însă restul banilor depind de îndeplinirea […]
AGISTA primește autorizare ASF ca fond de investiții alternative: noi oportunități pentru companiile românești în creștere
AGISTA primește autorizare ASF ca fond de investiții alternative: noi oportunități pentru companiile românești în creștere
AGISTA, fondul românesc de investiții alternative de tip growth equity, susținut integral din capital privat, a obținut recent autorizarea din partea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), marcând o etapă importantă pentru dezvoltarea pieței locale de private equity. „Acest pas ne permite să extindem accesul la capital pentru companiile româneşti în creştere şi să contribuim activ […]