Cluj-Napoca intră în istorie ca primul oraș din România care testează un autobuz fără șofer, autonom, marcând un pas important spre viitorul mobilității urbane. Evenimentul a avut loc în cadrul Summit-ului Internațional pentru Neutralitate Climatică, organizat sub sloganul „Carbon OFF. Future ON”, și reprezintă o etapă esențială în procesul de modernizare a transportului public local.
Modelul testat, Karsan e-Atak, este un autobuz electric dotat cu tehnologie de conducere autonomă de nivel 4. Aceasta îi permite să opereze complet autonom, 24 de ore din 24, la viteze de până la 40 km/h. Vehiculul poate parcurge rute prestabilite, oprește în stații, deschide și închide ușile și respectă regulile de circulație, fără nicio intervenție umană.
Cu o lungime de 8,3 metri și o capacitate de 52 de pasageri, Karsan e-Atak oferă o autonomie de până la 300 km la o singură încărcare, fiind o soluție sustenabilă pentru transportul public urban. Autobuzul poate circula cu viteza reglementată de semnele de circulație sau poate fi setat din calculator. Ca referință, viteza medie a autobuzelor din Cluj-Napoca, în zone fără bandă dedicată, este de aproximativ 14 km/h.
Primarul Emil Boc a participat la eveniment și a subliniat importanța inovației și a viziunii pentru dezvoltarea orașului:
„Astăzi, viitorul circulă prin Cluj-Napoca, fără șofer, dar cu viziune. Pentru prima dată în istoria acestui oraș, pe străzile din Cluj-Napoca, va circula primul autobuz fără șofer, primul autobuz autonom. În unele orașe europene, ele au fost deja integrate în sistemul de transport public. Obiectivul nostru este ca, după ce am adus primele autobuze electrice în România și le-am pus pe drum, după ce pregătim autobuzele cu hidrogen, după ce realizăm trenul metropolitan, să aducem și autobuzele autonome. Bani avem, nu avem încă legislație. Este un proiect pilot special adaptat și aprobat de poliție. Parlamentul României sunt sigur că va veni cu o soluție.”
Autobuzul a efectuat un traseu demonstrativ pe o rută scurtă, pornind de la hotelul Radisson, traversând strada George Coșbuc și Splaiul Independenței, trecând pe lângă Cluj Arena și revenind la punctul de plecare.
În prezent, legislația rutieră din România nu permite circulația vehiculelor autonome de nivel 4 sau 5 pe drumurile publice în regim comercial sau de transport persoane. Codul rutier impune ca orice vehicul aflat în trafic să aibă un conducător auto responsabil. Totuși, legea permite testarea acestor vehicule pe trasee bine delimitate, cu avizul autorităților rutiere și sub supraveghere tehnică strictă.
Pentru siguranță, în timpul testelor, este necesară prezența unui șofer uman în autobuz. Aceste vehicule funcționează pe linii digitalizate, sincronizate cu semafoarele din trafic.
Karsan Autonomous e-Atak este primul și singurul autobuz autonom de nivel 4 din lume, utilizat în 12 proiecte din 11 țări din Europa și SUA. Performanțele sale au fost validate prin teste la Universitatea de Stat din Michigan (SUA), dar și în Norvegia, Finlanda, Franța și Elveția.
Karsan, cu o experiență de peste cinci decenii în domeniul vehiculelor comerciale, produce atât pentru cele mai importante mărci din industrie, cât și sub propriul brand. Fabrica din Hasanağa, Bursa, are o capacitate anuală de producție de aproximativ 20.000 de vehicule într-o singură tură, compania fiind activă în producția de vehicule comerciale din 1981.
Prin această inițiativă, Cluj-Napoca se poziționează în avangarda orașelor europene care testează și implementează soluții de mobilitate inteligentă și sustenabilă, deschizând drumul către un transport public modern, eficient și prietenos cu mediul.