Prima pagină » Cluj-Napoca, pionier în România: Primul autobuz fără șofer a fost testat pe străzile orașului

Cluj-Napoca, pionier în România: Primul autobuz fără șofer a fost testat pe străzile orașului

Cluj-Napoca, pionier în România: Primul autobuz fără șofer a fost testat pe străzile orașului
Primul autobuz fără șofer a fost testat în Cluj. Foto: iloveyoucluj.ro

Cluj-Napoca intră în istorie ca primul oraș din România care testează un autobuz fără șofer, autonom, marcând un pas important spre viitorul mobilității urbane. Evenimentul a avut loc în cadrul Summit-ului Internațional pentru Neutralitate Climatică, organizat sub sloganul „Carbon OFF. Future ON”, și reprezintă o etapă esențială în procesul de modernizare a transportului public local.

Inovație pe patru roți: Karsan e-Atak, autobuzul electric cu autonomie totală

Modelul testat, Karsan e-Atak, este un autobuz electric dotat cu tehnologie de conducere autonomă de nivel 4. Aceasta îi permite să opereze complet autonom, 24 de ore din 24, la viteze de până la 40 km/h. Vehiculul poate parcurge rute prestabilite, oprește în stații, deschide și închide ușile și respectă regulile de circulație, fără nicio intervenție umană.

Cu o lungime de 8,3 metri și o capacitate de 52 de pasageri, Karsan e-Atak oferă o autonomie de până la 300 km la o singură încărcare, fiind o soluție sustenabilă pentru transportul public urban. Autobuzul poate circula cu viteza reglementată de semnele de circulație sau poate fi setat din calculator. Ca referință, viteza medie a autobuzelor din Cluj-Napoca, în zone fără bandă dedicată, este de aproximativ 14 km/h.

Emil Boc: „Astăzi viitorul circulă prin Cluj-Napoca”

Primarul Emil Boc a participat la eveniment și a subliniat importanța inovației și a viziunii pentru dezvoltarea orașului:

„Astăzi, viitorul circulă prin Cluj-Napoca, fără șofer, dar cu viziune. Pentru prima dată în istoria acestui oraș, pe străzile din Cluj-Napoca, va circula primul autobuz fără șofer, primul autobuz autonom. În unele orașe europene, ele au fost deja integrate în sistemul de transport public. Obiectivul nostru este ca, după ce am adus primele autobuze electrice în România și le-am pus pe drum, după ce pregătim autobuzele cu hidrogen, după ce realizăm trenul metropolitan, să aducem și autobuzele autonome. Bani avem, nu avem încă legislație. Este un proiect pilot special adaptat și aprobat de poliție. Parlamentul României sunt sigur că va veni cu o soluție.”

Autobuzul a efectuat un traseu demonstrativ pe o rută scurtă, pornind de la hotelul Radisson, traversând strada George Coșbuc și Splaiul Independenței, trecând pe lângă Cluj Arena și revenind la punctul de plecare.

Limitări legislative și siguranță

În prezent, legislația rutieră din România nu permite circulația vehiculelor autonome de nivel 4 sau 5 pe drumurile publice în regim comercial sau de transport persoane. Codul rutier impune ca orice vehicul aflat în trafic să aibă un conducător auto responsabil. Totuși, legea permite testarea acestor vehicule pe trasee bine delimitate, cu avizul autorităților rutiere și sub supraveghere tehnică strictă.

Pentru siguranță, în timpul testelor, este necesară prezența unui șofer uman în autobuz. Aceste vehicule funcționează pe linii digitalizate, sincronizate cu semafoarele din trafic.

Performanță validată internațional

Karsan Autonomous e-Atak este primul și singurul autobuz autonom de nivel 4 din lume, utilizat în 12 proiecte din 11 țări din Europa și SUA. Performanțele sale au fost validate prin teste la Universitatea de Stat din Michigan (SUA), dar și în Norvegia, Finlanda, Franța și Elveția.

Karsan, cu o experiență de peste cinci decenii în domeniul vehiculelor comerciale, produce atât pentru cele mai importante mărci din industrie, cât și sub propriul brand. Fabrica din Hasanağa, Bursa, are o capacitate anuală de producție de aproximativ 20.000 de vehicule într-o singură tură, compania fiind activă în producția de vehicule comerciale din 1981.

Prin această inițiativă, Cluj-Napoca se poziționează în avangarda orașelor europene care testează și implementează soluții de mobilitate inteligentă și sustenabilă, deschizând drumul către un transport public modern, eficient și prietenos cu mediul.

Alte articole importante
BYD bifează o bornă istorică: 13 milioane de modele NEV fabricate
Companii
BYD bifează o bornă istorică: 13 milioane de modele NEV fabricate
BYD a devenit primul producător auto din lume care depășește pragul istoric de 13 milioane de modele NEV fabricate. Performanța consolidează poziția constructorului chinez în fruntea tranziției către mobilitatea electrică la nivel global. BYD atinge pragul de 13 milioane de vehicule NEV produse – nou record BYD (Build Your Dreams), cel mai mare producător mondial […]
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă. Un student din Republica Moldova rescrie regulile ingineriei
Tehnologie
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă. Un student din Republica Moldova rescrie regulile ingineriei
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă pare desprinsă dintr-un film SF, dar a devenit realitate grație unui student român din Republica Moldova. Andrei Copaci, alături de trei colegi de la Universitatea Aalborg Esbjerg din Danemarca, Pawel Kowalczyk, Krzysztof Sierocki și Mikolaj Dzwigalo, a dus la bun sfârșit o misiune considerată aproape imposibilă: […]
Val de schimbări fiscale de la 1 august: TVA mai mare, accize majorate și contribuții extinse la sănătate
Analize
Val de schimbări fiscale de la 1 august: TVA mai mare, accize majorate și contribuții extinse la sănătate
De la 1 august, România intră într-o nouă etapă marcată de schimbări fiscale semnificative, care vor afecta atât consumatorii, cât și mediul de afaceri. De la majorarea TVA și accize, până la extinderea contribuțiilor la sănătate, noul pachet legislativ rescrie regulile fiscale într-un efort de a crește veniturile bugetare. Începând cu luna viitoare, România intră […]
Stellantis revine la motoare pe benzină în SUA, pe fondul politicilor anti-EV ale lui Trump
Companii
Stellantis revine la motoare pe benzină în SUA, pe fondul politicilor anti-EV ale lui Trump
Stellantis își reconfigurează strategia în SUA, mizând tot mai mult pe modele echipate cu motoare pe benzină, în contextul noilor politici anti-vehicule electrice promovate de administrația Trump. Gigantul auto european încearcă astfel să reducă pierderile financiare și să răspundă cererii reale a pieței, într-un climat marcat de renunțarea la standardele stricte privind eficiența consumului. Strategie […]
SUA au cheltuit 7,5 miliarde de dolari pentru stații EV, însă doar 68 au fost construite
Companii
SUA au cheltuit 7,5 miliarde de dolari pentru stații EV, însă doar 68 au fost construite
Deși SUA au alocat 7,5 miliarde de dolari pentru dezvoltarea unei rețele naționale de stații de încărcare pentru vehicule electrice (EV), rezultatele sunt foarte modeste. Până în luna aprilie, în Statele Unite fuseseră construite doar 68 de stații, potrivit datelor oficiale, ceea ce ridică mari semne de întrebare cu privire la eficiența implementării programului. Cost […]
Profitul Volkswagen s-a prăbușit, sub presiunea taxelor din SUA. Porsche a pierdut peste 130.000 de clienți
Companii
Profitul Volkswagen s-a prăbușit, sub presiunea taxelor din SUA. Porsche a pierdut peste 130.000 de clienți
Profitul Volkswagen s-a prăbușit în prima jumătate a anului 2025, afectat sever de noile taxe vamale impuse de Statele Unite și de restructurările costisitoare din interiorul grupului.  Grupul a raportat un declin de 33% față de perioada similară din 2024. În cifre absolute, conglomeratul german a câștigat doar 6,7 miliarde de euro, în timp ce […]