Prima pagină » Cluj-Napoca, pionier în România: Primul autobuz fără șofer a fost testat pe străzile orașului

Cluj-Napoca, pionier în România: Primul autobuz fără șofer a fost testat pe străzile orașului

Cluj-Napoca, pionier în România: Primul autobuz fără șofer a fost testat pe străzile orașului
Primul autobuz fără șofer a fost testat în Cluj. Foto: iloveyoucluj.ro

Cluj-Napoca intră în istorie ca primul oraș din România care testează un autobuz fără șofer, autonom, marcând un pas important spre viitorul mobilității urbane. Evenimentul a avut loc în cadrul Summit-ului Internațional pentru Neutralitate Climatică, organizat sub sloganul „Carbon OFF. Future ON”, și reprezintă o etapă esențială în procesul de modernizare a transportului public local.

Inovație pe patru roți: Karsan e-Atak, autobuzul electric cu autonomie totală

Modelul testat, Karsan e-Atak, este un autobuz electric dotat cu tehnologie de conducere autonomă de nivel 4. Aceasta îi permite să opereze complet autonom, 24 de ore din 24, la viteze de până la 40 km/h. Vehiculul poate parcurge rute prestabilite, oprește în stații, deschide și închide ușile și respectă regulile de circulație, fără nicio intervenție umană.

Cu o lungime de 8,3 metri și o capacitate de 52 de pasageri, Karsan e-Atak oferă o autonomie de până la 300 km la o singură încărcare, fiind o soluție sustenabilă pentru transportul public urban. Autobuzul poate circula cu viteza reglementată de semnele de circulație sau poate fi setat din calculator. Ca referință, viteza medie a autobuzelor din Cluj-Napoca, în zone fără bandă dedicată, este de aproximativ 14 km/h.

Emil Boc: „Astăzi viitorul circulă prin Cluj-Napoca”

Primarul Emil Boc a participat la eveniment și a subliniat importanța inovației și a viziunii pentru dezvoltarea orașului:

„Astăzi, viitorul circulă prin Cluj-Napoca, fără șofer, dar cu viziune. Pentru prima dată în istoria acestui oraș, pe străzile din Cluj-Napoca, va circula primul autobuz fără șofer, primul autobuz autonom. În unele orașe europene, ele au fost deja integrate în sistemul de transport public. Obiectivul nostru este ca, după ce am adus primele autobuze electrice în România și le-am pus pe drum, după ce pregătim autobuzele cu hidrogen, după ce realizăm trenul metropolitan, să aducem și autobuzele autonome. Bani avem, nu avem încă legislație. Este un proiect pilot special adaptat și aprobat de poliție. Parlamentul României sunt sigur că va veni cu o soluție.”

Autobuzul a efectuat un traseu demonstrativ pe o rută scurtă, pornind de la hotelul Radisson, traversând strada George Coșbuc și Splaiul Independenței, trecând pe lângă Cluj Arena și revenind la punctul de plecare.

Limitări legislative și siguranță

În prezent, legislația rutieră din România nu permite circulația vehiculelor autonome de nivel 4 sau 5 pe drumurile publice în regim comercial sau de transport persoane. Codul rutier impune ca orice vehicul aflat în trafic să aibă un conducător auto responsabil. Totuși, legea permite testarea acestor vehicule pe trasee bine delimitate, cu avizul autorităților rutiere și sub supraveghere tehnică strictă.

Pentru siguranță, în timpul testelor, este necesară prezența unui șofer uman în autobuz. Aceste vehicule funcționează pe linii digitalizate, sincronizate cu semafoarele din trafic.

Performanță validată internațional

Karsan Autonomous e-Atak este primul și singurul autobuz autonom de nivel 4 din lume, utilizat în 12 proiecte din 11 țări din Europa și SUA. Performanțele sale au fost validate prin teste la Universitatea de Stat din Michigan (SUA), dar și în Norvegia, Finlanda, Franța și Elveția.

Karsan, cu o experiență de peste cinci decenii în domeniul vehiculelor comerciale, produce atât pentru cele mai importante mărci din industrie, cât și sub propriul brand. Fabrica din Hasanağa, Bursa, are o capacitate anuală de producție de aproximativ 20.000 de vehicule într-o singură tură, compania fiind activă în producția de vehicule comerciale din 1981.

Prin această inițiativă, Cluj-Napoca se poziționează în avangarda orașelor europene care testează și implementează soluții de mobilitate inteligentă și sustenabilă, deschizând drumul către un transport public modern, eficient și prietenos cu mediul.

Alte articole importante
Fiul lui Kadîrov își etalează ceasul de jumătate de milion de dolari
Fiul lui Kadîrov își etalează ceasul de jumătate de milion de dolari
Fiul lui Kadîrov și-a prezentat din nou luxul pe rețelele sociale. El a afișat un ceas impresionant de aproximativ 497.000 de dolari, echivalentul a circa 41 milioane ruble. Ceasul spectaculos etalat de fiul lui Kadîrov Adam Kadîrov, fiul șefului Ceceniei, Ramzan Kadîrov, a fost surprins într-o serie de fotografii postate de sora sa, Tabarik Kadîrova, […]
ANALIZĂ: China domină tranziția globală către vehicule electrice
Companii
ANALIZĂ: China domină tranziția globală către vehicule electrice
China domină tranziția globală către vehiculele electrice, depășind clar Europa și SUA în producție și infrastructură de încărcare. Această tranziție subliniază încă o dată modul în care China conduce inovația. Expansiunea consolidează poziția Chinei ca lider mondial în mobilitatea electrică și tehnologiile verzi. Tranziția vehiculelor electrice în China continuă să seteze un standard global în […]
Impozitul auto se schimbă în 2026: Ce trebuie să știi
Impozitul auto se schimbă în 2026: Ce trebuie să știi
Din 2026, impozitul auto va fi recalculat după o formulă nouă, care include norma de depoluare și indici actualizați. Noua grilă aduce creșteri semnificative pentru majoritatea mașinilor de mică cilindree, dar și reduceri surprinzătoare pentru unele modele mari sau scumpe. Impozitul auto se schimbă radical din 2026: cât vei scoate din buzunar? Începând cu 1 […]
Cele mai bune școli de business din lume în 2025-2026
Cele mai bune școli de business din lume în 2025-2026
Cel mai bune școli de afaceri pentru perioada 2025–2026 au fost listate de Bloomberg Businessweek în topul său anual, care evidențiază și tendințele sau schimbările din educația MBA. America și Europa își dispută supremația în educația de business: Stanford și SDA Bocconi conduc clasamentele globale Într-un peisaj educațional tot mai competitiv, școlile de business din […]
Pensiile militarilor: Cât câștigă un colonel la pensie în 2025
Pensiile militarilor: Cât câștigă un colonel la pensie în 2025
Pensiile militarilor rămân un subiect fierbinte în România. În 2025, veniturile diferă masiv în funcție de grad, vechime și funcțiile ocupate. Pensia subofițerilor și a ofițerilor: baza comparației Conform datelor oficiale, în 2025, subofițerii încasează o pensie medie de aproximativ 4.000 de lei lunar. Pentru un ofițer, venitul lunar la pensie ajunge la 6.441 de […]
Israel a confiscat portofele cripto legate de Iran de 1,5 milioane $
Israel a confiscat portofele cripto legate de Iran de 1,5 milioane $
Israel a confiscat portofele cripto în valoare de 1,5 milioane de dolari legate de Iran pentru a preveni activitățile ilegale. Această operațiune marchează un pas semnificativ în monitorizarea fluxurilor digitale de bani legate de țări vizate de sancțiuni internaționale. 1,5 milioane de dolari confiscate de Israel în portofele cripto iraniene Ministerul Apărării din Israel a […]