China a lansat cel de-al treilea portavion al său, în cadrul unei ceremonii fastuoasă organizată în orașul Sanya din sudul țării.
Mișcarea reflectă eforturile continue ale Beijingului de a-și extinde puterea maritimă în Asia-Pacific și să conteste o alianță condusă de SUA în această regiune.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/11/Portavion-China-1-Puterea-financiara.jpg)
Foto: mod.gov.cn
Fujian a început testele pe mare în mai 2024, la aproximativ doi ani de la lansarea sa, care a avut loc în iunie 2022. După mai multe luni de teste, a fost oficial pus în serviciu în această săptămână. Evenimentul a fost organizat cu mare fast în insula Hainan, în prezența președintelui Xi Jinping. Fujian se alătură celorlalte două portavioane chineze aflate în serviciu, Liaoning și Shandong, potrivit Interesting Engineering.
Acesta este, însă, primul portavion echipat cu un sistem de catapulte electromagnetice, ceea ce marchează un moment important în modernizarea forțelor militare navale ale Chinei în contextul rivalității cu Statele Unite.
Tehnologia avansată de catapultare era deținută anterior doar de SUA. Aceasta permite portavionului Fujian să lanseze o gamă mai largă de avioane, mai bine înarmate și cu rază de acțiune superioară celor două portavioane precedente. Cu toate acestea, Beijingul rămâne mult în urma Washingtonului, care dețin în prezent 11 portavioane.
„După ceremonie, Xi Jinping s-a urcat la bord și s-a informat despre capacitățile de luptă ale portavionului și despre construcția și utilizarea sistemului de catapultare electromagnetică”, precizează agenția Xinhua.
Fujian dispune de propulsie convențională și cântărește peste 80.000 de tone, fiind cel mai mare, dar și cel mai avansat portavion din flota chineză. Așa cum spuneam, China mai deține două portavioane. Liaoning este de concepție sovietică și a fost achiziționat din Ucraina în 2000. Shandong este primul portavion construit local și a fost pus în serviciu în 2019. Ambele utilizează rampa de tip „trambulină”, care limitează cantitatea de arme și de combustibil transportată de avioane, potrivit France24.
Din punct de vedere tehnologic, Fujian este unul dintre cele mai avansate portavioane. Acesta este echipat cu sistemul EMALS (catapultă electromagnetică), unul mult mai performant comparativ cu catapultele clasice cu abur. În prezent, singurul portavion echipat cu această tehnologie este USS Gerald R. Ford din dotarea marinei americane. În septembrie, China a difuzat imagini cu decolări și aterizări de pe Fujian, inclusiv cu avionul de vânătoare stealth J-35 de generația a cincea.
„Nici o țară occidentală, în afară de Statele Unite, nu operează un portavion cu dimensiuni și capacități similare”, subliniază Alex Luck, expert în armament naval.
Totuși, acesta avertizează că vor fi necesari câțiva ani până când Fujian va atinge capacitatea reală de luptă. În plus, China va avea nevoie de mai multe portavioane similare pentru a influența echilibrul forțelor. La rândul său, Collin Koh, specialist în probleme navale Asia-Pacific, spune că marina chineză rămâne în urmă în experiența operațională și de luptă, ceea ce constituie un „handicap major”.
În ultimii ani, trecerile portavioanelor chineze prin Marea Chinei de Sud și în jurul Taiwanului au generat îngrijorare la Washington. Până acum, China nu și-a folosit portavioanele pentru proiecție globală. Cel mai probabil, Fujian va fi folosit în principal pentru instruire și exerciții și va testa noi tehnologii care vor fi implementate pe viitoarele nave.
Investițiile Chinei în modernizarea forțelor armate urmăresc consolidarea influenței diplomatice și economice a țării. Acest lucru provoacă îngrijorări în rândul vecinilor asiatici. Beijingul susține că politica sa militară este „defensivă” și are ca scop doar apărarea suveranității.
În același timp, zvonurile indică faptul că un al patrulea portavion este în construcție și ar putea intra în serviciu la începutul anilor 2030.