Prima pagină » Comerțul cu amănuntul crește cu 2,6% în primele cinci luni, susținut de cererea internă și de stabilizarea prețurilor

Comerțul cu amănuntul crește cu 2,6% în primele cinci luni, susținut de cererea internă și de stabilizarea prețurilor

Comerțul cu amănuntul crește cu 2,6% în primele cinci luni, susținut de cererea internă și de stabilizarea prețurilor
Foto: Shutterstock

Comerțul cu amănuntul din România continuă să crească, dar nu toți se bucură de această evoluție. În primele cinci luni ale anului, afacerile au crescut cu 2,6%, însă vânzările de alimente și băuturi au înregistrat un declin.

Comerțul cu amănuntul a crescut cu 2,6%: creștere susținută de nealimentare și carburanți

În perioada ianuarie-mai 2025, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, excluzând comerțul cu autovehicule și motociclete, a crescut cu 2,6% față de aceeași perioadă din 2024. Această creștere a fost susținută în principal de vânzările de produse nealimentare, care au înregistrat un avans semnificativ de 5,9%, dar și de comerțul cu carburanți auto în magazine specializate, care a crescut cu 2,1%.

Pe de altă parte, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 1,2%, un semnal îngrijorător pentru retailul alimentar. Pe seria ajustată sezonier, creșterea a fost și mai pronunțată – 3,5% în total – cu un salt de 7,2% la produsele nealimentare. Aceste date sugerează o schimbare a priorităților de consum pentru românii care cheltuie mai mult pe bunuri de folosință îndelungată, cum ar fi gadgeturi, haine sau produse pentru casă, și mai puțin pe coșul zilnic de cumpărături.

Luna mai aduce un ușor recul lunar, dar o evoluție pozitivă anuală

Comparativ cu luna aprilie, luna mai a adus o creștere modestă, de doar 0,1%, în comerțul cu amănuntul. Creșterile din zona carburanților (+2,6%) și a produselor nealimentare (+1,1%) au compensat parțial scăderea de 2,4% a vânzărilor de alimente, băuturi și tutun.

Totuși, dacă analizăm datele ajustate sezonier, luna mai arată o scădere generală de 0,5% față de aprilie. Comerțul cu carburanți a pierdut 1,1%, iar produsele nealimentare – 0,2%, în timp ce segmentul alimentar a crescut ușor cu 0,5%.

Creșteri modeste față de anul trecut și un viitor incert pentru retailul alimentar

Comparativ cu luna mai a anului trecut, afacerile au crescut cu 2,5% pe serie brută și cu 2,7% pe serie ajustată sezonier. Creșterea s-a bazat în special pe vânzările de produse nealimentare, care au explodat cu 7,7%.

În contrast, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au înregistrat o scădere de 1% pe seria ajustată. Comerțul cu carburanți a înregistrat o evoluție mixtă: -1,4% în serie brută, dar +1,2% ajustat sezonier.

Cu toate acestea, consumatorii români par să aloce bugete tot mai mari produselor nealimentare, în detrimentul celor alimentare. Motivele pot varia de la creșterea prețurilor alimentelor, la schimbări în comportamentul de consum post-pandemie sau chiar la migrarea către alte forme de aprovizionare, cum ar fi cumpărăturile online.

Alte articole importante
Opincile românești, furate de Prada: Cum a ajuns tradiția locală să se vândă cu 1150 de euro
Opincile românești, furate de Prada: Cum a ajuns tradiția locală să se vândă cu 1150 de euro
Opincile românești au devenit sursa de inspirație pentru o pereche de pantofi Prada, vânduți online cu 1.150 de euro. Pantofii Prada și asemănarea cu opincile românești Celebra casă de modă italiană a lansat recent pantofii pentru femei, sub denumirea „Antiqued leather pumps”. Forma, textura și croiala seamănă vizibil cu opincile românești, ceea ce sugerează o […]
Londra devine capitala luxului în sezonul friguros
Londra devine capitala luxului în sezonul friguros
Londra începe să prindă culoare în UK, odată cu venirea toamnei. De la costume create pe Savile Row la ceaiuri inspirate din povești de spionaj, toamna și iarna aduce luxul. Londra de lux din sezonul rece Londra își dezvăluie adevărata personalitate în sezonul rece. Străzile victoriene, luminate de ghirlande festive, puburile cu lumânări aprinse și […]
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Analize
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Descoperirea mall – ului ReTuna din Eskilstuna a fost o surpriză plăcută pentru cercetătorii în sustenabilitatea modei. Acest centru comercial din Suedia este primul de acest fel la nivel mondial care vinde exclusiv produse secondhand și refolosite. Experiențe autentice și un model inovator de afaceri În cele peste 18 luni de vizite repetate la ReTuna, […]
Vremea extremă a generat pierderi record în economia globală
Vremea extremă a generat pierderi record în economia globală
Vremea extremă a generat pierderi directe și indirecte de peste 43 de miliarde de euro în economia globală. Cercetătorii avertizează că adevăratul cost se va resimți abia în anii următori. Vremea extremă și bilanțul pierderilor directe în economia globală Europa a traversat în vara 2025 una dintre cele mai grele perioade din ultimii ani. Valurile […]
România importă cu 54% mai multă energie
România importă cu 54% mai multă energie
România atinge un nou record în ceea ce privește consumul de energie, arată datele INS. Importurile de energie au crescut accelerat, exporturile s-au intensificat, iar consumul casnic a urcat vizibil. Cum stă România la capitolul energie: importurile cresc, producția internă scade Institutul Național de Statistică a publicat luni datele privind balanța energetică pentru primele șapte […]
Criza tatălui absent lovește economic Africa de Sud
Criza tatălui absent lovește economic Africa de Sud
Lipsa tatălui este atât cauză, cât și efect al problemelor sociale și economice din Africa de Sud. Mai puțin de o treime dintre copiii afro trăiesc alături de tații lor biologici Africa de Sud se confruntă cu o criză de proporții, cu impact social ridicat. Mai puțin de o treime dintre copiii afro trăiesc alături […]