Sute de mii de fani sunt așteptați la cele trei concerte consecutive ale trupei Oasis, programate, la sfârșit de săptămână, pe stadionul Murrayfield din Edinburgh. Sute de mii de alte persoane sosesc în oraș în această perioadă, pentru a participa la festivaluri sau la alte evenimente culturale faimoase. Având în vedere acest aflux de turiști, prețurile hotelurilor și ale locuințelor închiriate pe termen scurt au explodat în oraș, amplificând și mai mult presiunea asupra pieței de cazare deja tensionate din capitala scoțiană, scrie Financial Times. Potrivit firmei de audit și consultanță RSM UK, tariful mediu pe cameră de hotel în Edinburgh a crescut cu 91% vineri, în prima zi de concert Oasis în oraș, ajungând la 613 lire sterline, față de 321 lire cu o săptămână înainte. Edinburgh este al doilea cel mai vizitat oraș din Regatul Unit, cu 5,3 milioane de nopți de cazare în 2023 – ceea ce înseamnă un grup de vizitatori de aproximativ zece ori mai mare decât populația locală, de circa 520.000 de persoane.
Fenomenul are și un revers neașteptat. Având în vedere că o noapte la hotel în Scoția costă deja cât o mașină la mâna a doua, trupele mici, care aveau concerte în această perioadă, nu mai reușesc să-și umple sălile, deoarece fanii lor nu pot aloca un buget atât de mare acestei experiențe. Nu de puține ori nici artiștii mai modești nu-și pot permite aceste costuri, mai ales cei care au spectacole în pub-uri sau piețe publice. Conform datelor furnizate de platforma de analiză AirDNA, cererea pentru închirieri de scurtă durată în oraș a crescut cu peste 20% în nopțile concertelor Oasis, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Alte concerte programate, precum cele ale formației rock AC/DC sau ale cântăreței americane Chappell Roan, au contribuit și ele la un salt masiv al cererii de cazare în întregul oraș – mult peste nivelurile obișnuite pentru luna august.
Foto: Unsplash
De ani de zile, artiștii și publicul festivalurilor locale se plâng că a devenit cu adevărat foarte dificil să găsească local cazare accesibilă, iar situația pare și mai gravă anul acesta. Unii participanți au recurs la campare la marginea orașului, alții dorm în mașini sau se lansează în adevărate aventuri în căutarea de canapele disponibile pe la cunoscuți. Jack Scullion, poet și comediant din Londra, a declarat că el și alți patru interpreți plătesc cu 2.500 de lire mai mult decât în urmă cu doi ani pentru a împărți o cazare absolut modestă, studențească, în perioada în care trebuie să țină, la Edinburgh, un spectacol de stand-up cu tematică de quiz-uri de pub.
Alți artiști și organizatori de festival se tem că prețurile ridicate țin publicul departe. Sofie Miller, membră a echipei festivalului Fringe, a declarat pentru FT că publicul cu bani este mai interesat să-și rezerve biletele în avans pentru artiști consacrați, ceea ce subminează reputația festivalului de a lansa nume noi.
„Oamenii obișnuiau să apară spontan și să intre la orice spectacol… Acum se duc la un comediant celebru, pe care l-au văzut la TV, în loc să riște cu cineva necunoscut”, spune ea.
„Fringe-ul în sine pare mai liniștit ca niciodată”, a spus artista LP Kent, participantă de 20 de ani la festival. „Multe dintre spectacolele mici se luptă să atragă spectatori, ceea ce are un efect în lanț imens… Unii artiști au investit mii de lire în promovare”.
„Oasis storc mii de lire pe bilet de la fani. În cealaltă extremă, unii artiști literalmente plătesc publicul să le vină la show. Nu e un model prea inspirat pentru creativitate”, a adăugat ea.
Foto: Unsplash
Potrivit estimărilor Barclays, cheltuielile consumatorilor pentru turneul de reunire al trupei Oasis în Regatul Unit urmează să depășească 1 miliard de lire sterline în acest an – peste nivelurile atinse de turneul Eras al lui Taylor Swift din UK în 2024. Fanii concertelor fraților Gallagher intenționează să cheltuie în total aproximativ 766 de lire sterline, din care în jur de 170 de lire reprezintă doar costul biletului. Operatorul feroviar ScotRail estimează că peste 2 milioane de persoane vor călători către Edinburgh în luna august.
Cazarea este și ea reglementată de cadre legislative menite să prevină turismul invaziv. În 2022, guvernul scoțian a introdus un sistem de licențiere obligatorie pentru închirierile de scurtă durată, cu scopul de a asigura standarde de calitate și de a răspunde frustrărilor locuitorilor față de expansiunea necontrolată a sectorului. În Edinburgh, proprietarii trebuie să obțină și autorizație de urbanism pentru a opera o închiriere de scurtă durată. Potrivit Association of Scotland’s Self-Caterers (ASSC), organism care reprezintă acest sector evaluat la 1 miliard de lire, orașul se confruntă acum cu un „declin drastic” al numărului de proprietăți licențiate.
În luna iulie, ASSC a raportat mai puțin de 4.000 de licențe active, cu aproximativ 700 de cereri încă în evaluare.
„Această cifră este mult sub nivelul anterior și sub cererea actuală”, a transmis organizația, subliniind că se așteaptă la participarea a peste 25.000 de artiști și membri ai echipelor de producție.
„Nu e ca și cum Edinburgh are nevoie de mai multă promovare în perioada asta a anului”, a spus LP Kent. „E deja plin.”