Firmele de consultanță strategică se autodefinesc de multă vreme drept „fabrici de directori generali”. E drept că puțini profesioniști trec mai des prin birourile directorilor celor mai mari companii americane decât „sfătuitorii strategici” veniți din centre cu renume, cum ar fi McKinsey, Boston Consulting Group (BCG) și Bain & Company. De la o vreme, biroul din colț al oricărei companii importante este ocupat chiar de un fost angajat al uneia dintre aceste firme de consultanță. Potrivit furnizorului de date Altrata, dintre directorii generali ai celor mai valoroase 500 de companii din America, 36 au lucrat anterior pentru una dintre cele trei firme de consultanță. Fenomenul este în creștere, se pare, având în vedere că, în 2018, doar 25 dintre ei aveau un astfel de trecut profesional. Nume mari, precum Alphabet, Coca-Cola, Citigroup sau Visa, sunt conduse, în prezent, de foști consultanți. Întrebarea care contează este: se descurcă aceștia bine la conducere?
Pentru a răspunde, The Economist a folosit o listă realizată de Altrata cu foști angajați ai celor trei firme de strategie care au condus companii incluse în indicele S&P 500. Pe baza acestei liste, a fost construit un indice personalizat, ponderat după capitalizarea de piață a companiilor respective. În paralel, s-a creat un indice de referință ajustat, care reechilibrează S&P 500 pentru a reflecta aceeași distribuție sectorială precum cea a companiilor conduse de foști consultanți.
Rezultatul? Din ianuarie 2010, companiile conduse de foști consultanți au generat un randament cumulat pentru acționari de 677% (inclusiv dividende), față de 584% înregistrat de indicele de referință. Desigur, au existat și eșecuri notabile. John Donahoe (fost la Bain) și Laxman Narasimhan (fost McKinsey) au avut mandate dezastruoase la Nike, respectiv Starbucks. Cu toate acestea, în ansamblu, experiența în consultanță pare să fie o pregătire solidă pentru rolul de CEO, mai ales în contextul turbulent din ultimii cinci ani.
Firmele de consultanță strategică se autodefinesc de multă vreme drept „fabrici de directori generali”. Absolvenți inteligenți sunt rotați constant prin proiecte scurte – de la câteva săptămâni, la câteva luni – care îi expun la o varietate largă de probleme de business: intrarea pe piețe noi, reducerea costurilor, îmbunătățirea serviciilor pentru clienți, reorganizări operaționale, printre multe altele. Majoritatea părăsesc firmele după câțiva ani de muncă intensă, dar nu înainte ca acestea să le faciliteze următoarea etapă profesională.
Dintre cele trei firme analizate, McKinsey – cea mai mare – s-a remarcat în mod special în această analiză. Nu doar că a format cel mai mare număr de CEO din S&P 500 (24 dintre actualii lideri), dar performanța acestora la conducere a fost superioară, atât în termeni absoluți, cât și relativ la structura sectorială a companiilor respective.
Această concluzie ar putea aduce un strop de alinare pentru McKinsey, care a pierdut cotă de piață în fața principalului rival – BCG – și a fost nevoită să concedieze circa 5.000 de angajați de la începutul lui 2023, după un val de angajări agresive în perioada pandemiei. De altfel, clienții McKinsey ar putea fi mai mult decât bucuroși să „preia” câțiva dintre acești consultanți… direct în poziția de CEO, comentează The Economist.