Tesla traversează o perioadă complicată în Europa, inclusiv pe două dintre cele mai dezvoltate piețe din nordul continentului.
Înmatriculările de modele ale producătorului american au scăzut pentru a șasea lună la rând.
Potrivit datelor publicate de Mobility Sweden, în iunie, înmatriculările de mașini noi Tesla pe piața din Suedia au scăzut cu 64,4% față de aceeași lună a anului trecut, ajungând la doar 976 de unități. O scădere similară s-a înregistrat și în Danemarca, conform Mobility Denmark, unde au fost comercializate doar 1.282 de mașini Tesla luna trecută (-61,57%).
Declinul este vizibil chiar și în cazul SUV-ului Model Y, cel mai bine vândut model al mărcii. În Danemarca, acest model a înregistrat o diminuare a vânzărilor de 31,2%, fiind livrate 1.155 de unități în luna a șasea din 2025. Aceste cifre reflectă nu doar o scădere a cererii, ci și o schimbare semnificativă în percepția publicului față de marca americană.
Potrivit unei analize publicată de agenția Reuters, care citează datele oficiale ale Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), vânzările Tesla în Europa au scăzut în luna mai cu 27,9% comparativ cu aceeași perioadă din 2024. În același timp, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 27,2%, semnalând în mod clar că Tesla pierde teren în fața concurenței, în condițiile în care interesul pentru EV-uri rămâne ridicat.
Această divergență între trendul general și performanța Tesla a dus la o scădere a cotei de piață a companiei lui Elon Musk la doar 1,2%, față de 1,8% în mai 2024. Mai mult, aceasta a fost a șasea lună consecutivă de scădere pentru Tesla pe continentul european.
Analiștii menționează mai mulți factori care contribuie la acest recul. Unul dintre cei mai importanți este scăderea popularității lui Elon Musk, ale cărui opinii și acțiuni publice tot mai controversate au stârnit reacții negative din partea unei părți a publicului european. În plus, unii clienți europeni au început să evite Tesla în semn de protest față de politicile sale sau de implicarea în anumite dispute politice și sociale.
La aceste probleme de imagine se adaugă și concurența tot mai puternică din partea producătorilor chinezi, care oferă vehicule electrice mai ieftine și tot mai competitive din punct de vedere tehnologic. Mărci precum BYD, NIO, Xpeng sau Geely câștigă rapid cotă de piață în Europa, mai ales în rândul cumpărătorilor care caută alternative accesibile și bine echipate.
Reacțiile nu au întârziat să apară și pe piețele financiare. Astfel, acțiunile Tesla listate la Bursa din Frankfurt au înregistrat o scădere de 5,6% marți dimineață, pe fondul îngrijorărilor privind performanța companiei în Europa, una dintre regiunile-cheie pentru expansiunea EV-urilor.
Scăderea vânzărilor din Europa vine în contextul unui an dificil pentru Tesla la nivel global. După ani de dominație în segmentul EV-urilor, compania se confruntă acum cu presiuni crescute pe toate piețele mari. În SUA, vânzările au încetinit, iar în China, cota Tesla a scăzut de la 10% anul trecut și un vârf de 15% în 2020, la 7,6% în primele cinci luni ale anului 2025, notează CEO Insights. În plus, se luptă și cu reglementări mai stricte și cu o concurență locală tot mai agresivă.
De asemenea, lipsa unor modele noi accesibile și întârzierea lansării unor proiecte promițătoare, cum ar fi viitorul Model 2, au amplificat declinul Tesla.