Industria modei intră într-o nouă eră, anunță presa internațională, o perioadă în care succesul nu mai depinde doar alternarea rapidă a trendurilor, cicluri care au ridicat acest sector pe primele locuri în clasamentele celor mai poluante industrii. În acest moment, spun analiștii, singurul criteriu de selecție este cât de bine reușesc mărcile să răspundă nevoilor generale de sustenabilitate, autenticitate și durabilitate.
Piața globală de îmbrăcăminte va atinge 1,84 trilioane dolari în 2025, potrivit unei estimări UniformMarket, însă această creștere nu mai este definită exclusiv de volum, ci, mai ales, de un consum atent și responsabil.
Minimalismul nu este doar un răspuns la criză, ci o declarație cu privire la stil și valori, și are potențialul de a remodela fundamental relația dintre consumatori și modă
Primăvara anului 2025 aduce o schimbare vizibilă în industria modei, pe fondul încetinirii economice globale și al inflației persistente, arăta un raport McKinsey. Dacă în ultimii ani excesul și fast fashion-ul au dominat piața, astăzi consumatorii își redefinesc prioritățile, alegând calitatea, sustenabilitatea și durabilitatea în detrimentul cantității.
Minimalismul nu este doar o tendință trecătoare, ci un indicator al unei schimbări culturale profunde, care redefinește atât piața, cât și relația consumatorilor cu moda. Se vorbește deja de “creșterea și căderea unui imperiu”. Tehnologia joacă și ea un rol esențial în democratizarea minimalismului: influencerii promovează garderobele ieftine și versatile, automatizarea permite producția de calitate la scară largă, tot mai mulți oameni sunt convinși să opteze pentru personalizare și pentru economia circulară (adică să cumpere haine second-hand sau să le închirieze).
În 1943, Maslow plasa îmbrăcămintea la baza faimoasei sale piramide a nevoilor umane, printre nevoile de bază, alături de aer, apă și alimente. Sublinia, astfel, importanța îmbrăcămintei pentru societate. În zilele noastre, industria îmbrăcămintei este definită ca una dintre cele mai poluante industrii, renume pe care i l-au adus ciclurile „fast fashion”. Sectorul este caracterizat adesea în ultimii ani de supraproducție și supraconsum și, în consecință, textilele, încălțămintea și îmbrăcămintea dețin a patra cea mai mare categorie de presiune (15% în 2022) după alimente, locuințe și transport în ceea ce privește utilizarea materiilor prime numai în UE, se arată într-un studiu publicat de Green and Sustainable Chemistry.
Îmbrăcămintea obișnuia să fie asociată cu moda și stilul, credințele, atitudinile, percepțiile, sentimentele, comportamentele, psihologia, mărcile, strălucirea sau puterea financiară a unei societăți. Mai nou, sectorul este asociat preponderent cu degradarea solului, cu consumul de apă, emisiile în aer, depozitele de deșeuri, energia, substanțele chimice toxice, poluarea, eliminarea și o cantitate masivă de deșeuri.
Sub aceste presiuni, la care se adaugă inflația, potrivit raportului McKinsey’s State of Fashion 2025, industria modei se confruntă cu acel „ciclu de încetinire de care ne-a fost atât de frică”, un val care amplifică sensibilitatea consumatorilor la prețuri. În acest climat, cumpărătorii nu mai caută să țină pasul cu ultimele tendințe, ci doresc să investească în articole versatile, de calitate, cu un ciclu de viață extins.
Dacă atunci consumatorii au decis doar temporar să nu facă prea multe cheltuieli extravagante, acum asistăm la o transformare de fond, combinând pragmatismul cu sensul, spun analiștii acestui domeniu. Unele mișcări internaționale, cum ar fi „Recession Core”, reflectă această orientare spre calitate, spre garderobe neutre și stiluri atemporale. O altă măsură a acestei noi ere e reprezentată de căutările online. Au crescut spectaculos căutările pentru stiluri „minimaliste” și „corporate”, iar piesele versatile – cum ar fi fustele maxi – câștigă teren, scrie Global Banking and Finance.
Minimalismul se intersectează tot mai mult cu sustenabilitatea, dar și cu bunăstarea personală. Încetinirea economică nu influențează doar bugetele, ci și psihologia consumatorilor. Dorința de control, reducerea riscurilor și aliniera achizițiilor la valori personale devin factori-cheie. Conform unor studii recente, în perioadele de instabilitate, comportamentele de tip „reducere, reutilizare, respingere” devin strategii de adaptare emoțională. Studiile arată că adepții unui stil de viață minimalist raportează niveluri mai ridicate de satisfacție și tind să facă achiziții mai responsabile din punct de vedere ecologic. Brandurile răspund acestor așteptări prin transparență sporită, reducerea stocurilor excedentare și investiții în materiale durabile.
Retailerii și producătorii se adaptează rapid la aceste schimbări. Optimizarea stocurilor pentru a reduce pierderile, orientarea producției către modele sustenabile și repoziționarea prețurilor pentru a păstra un echilibru între accesibilitate și calitate devin priorități, potrivit raportului citat. Segmentul „accessible premium” câștigă teren, în timp ce brandurile de masă pariază pe articole de bază, la prețuri competitive.
(sursa: Uniform Market)