Criza benzinei a început să se resimtă puternic în mai multe regiuni rusești, unde benzinăriile limitează vânzarea de carburanți. Din cauza atacurilor cu drone ucrainene asupra rafinăriilor, stațiile limitează vânzarea de benzină la 10-20 de litri per client sau vând doar motorină.
Președintele NTS, Pavel Bazhenov, a explicat că aceste măsuri ajută proprietarii de lanțuri să gestioneze perioada dificilă și să evite închiderea temporară a unor stații mici. Criza benzinei se manifestă în special în centrul Rusiei, regiunea Volga, sud și Extremul Orient, scrie MoscowTimes.
Reprezentanții industriei carburanților din regiunile Moscova, Leningrad, Riazan și Nizhni Novgorod au confirmat limitele impuse pe vânzarea benzinei per client. Atât companiile independente, cât și cele integrate vertical, au adoptat restricții. De exemplu, Lukoil a interzis vânzarea benzinei în canistre la anumite stații din Moscova. De asemenea, nu mai acceptă carduri de combustibil la câteva stații din Nizhni Novgorod. Conform NTS, la mijlocul lunii septembrie, deficitul de benzină era raportat în 21 de regiuni. De la Cukotka și Sahalin până la Riazan și Samara. Criza benzinei pare să devină tot mai gravă, a declarat un reprezentant al pieței de combustibili pentru Reuters.
În august, Forțele Armate ale Ucrainei au început să țintească regulat rafinăriile cu drone. Cel puțin cinci rafinării au fost parțial sau complet închise. Acest fapt a redus capacitatea de rafinare rusă cu 17%. Adică aproximativ 1,1 milioane de barili pe zi. Închiderea rafinăriilor a dus la creșterea puternică a prețurilor la benzină, care au urcat între 40 și 50% de la începutul anului. Datele Bursei Internaționale de Mărfuri din Sankt Petersburg (SPIMEX) arată că, pe 23 septembrie, prețul benzinei AI-92 a atins un record istoric de 73.600 ruble pe tonă. Iar AI-95 se tranzacționa la 71.100 ruble pe tonă, tot din cauza crizei benzinei
În contextul acestei crize, guvernul rus a instruit companiile petroliere să activeze capacitățile de rezervă, să ajusteze programele de mentenanță a rafinăriilor și să reglementeze manual transportul de combustibil pe calea ferată. De asemenea, pentru stabilizarea pieței, agențiile relevante discută extinderea interdicției la exportul de benzină și impunerea unui embargo pentru motorină pentru toți participanții pe piață până la finalul anului. Aceasta este o soluție temporară, menită să atenueze efectele crizei benzinei. În prezent, interdicția se aplică doar benzinei și este valabilă până la 30 septembrie.
Restricțiile și limitările afectează direct clienții individuali și companiile care depind de transportul rutier. Vânzarea redusă de benzină per client și interdicțiile la export creează presiuni suplimentare asupra lanțurilor de aprovizionare. Piața de carburanți rămâne tensionată, ca urmare a crizei benzinei, iar autoritățile continuă să monitorizeze evoluția pentru a preveni lipsuri majore și creșteri și mai mari ale prețurilor.
Rusia Centrală, Volga, sudul și Extremul Orient sunt cele mai afectate zone. Stațiile mici încearcă să reziste crizei fără a se închide temporar. Marile companii, precum Lukoil, ajustează regulile de vânzare pentru a proteja funcționarea lanțului. În paralel, guvernul monitorizează situația și ajustează politicile pentru export și transport, toate pe fondul crizei benzinei.