Prima pagină » Criza marilor festivaluri: vânzările de bilete se prăbușesc, peste 40 de evenimente anulate

Criza marilor festivaluri: vânzările de bilete se prăbușesc, peste 40 de evenimente anulate

Criza marilor festivaluri: vânzările de bilete se prăbușesc, peste 40 de evenimente anulate
sursă foto: Shutterstock

Festivalurile de muzică din întreaga lume se confruntă cu o criză majoră: bilete care nu se mai vând, festivaluri sunt anulate pe bandă rulantă, în timp ce publicul pare să prefere show-urile mari ale artiștilor, organizate pe stadioane, în detrimentul experiențelor de festival.

Criza din spatele festivalurilor: tot mai puține bilete vândute

Sezonul estival al festivalurilor de muzică a început cu vești îngrijorătoare: peste 40 de festivaluri anulate doar în acest an, inclusiv giganți precum Pitchfork Music Festival, Made in America și Firefly Music Festival. Ceva nu mai merge în industria care, în trecut, transforma orice vară într-un maraton de muzică live și distracție.

Chiar și Coachella, care altădată își vindea biletele în doar câteva ore, a avut locuri disponibile luni întregi în 2024. Electric Forest din Michigan, un festival cu reputație de invidiat, a avut și el probleme serioase de vânzări. În loc de aglomerația de altădată, multe festivaluri par mai goale ca niciodată.

Unii blamează publicul tânăr, care nu mai vrea să plătească pentru performance-uri necunoscute, alții spun că oamenii au devenit mai atenți la buget, iar în epoca concertelor uriașe, cum sunt turneele Taylor Swift sau Beyoncé, mulți aleg să-și investească banii într-un singur show grandios, nu într-un festival cu multe necunoscute.

Magia destivalurilor de muzică a început să se piardă

Pentru mulți fani, festivalurile nu însemnau doar muzică, ci și descoperire. Așa cum povestește Blake Atchison, fondatorul Deep Tropics din Nashville, farmecul festivalurilor consta în a te plimba de la o scenă la alta și a descoperi trupe pe care nu le-ai fi găsit niciodată pe Spotify. „Este o experiență magică, un mod de a trăi muzica cu alți oameni”, spune el.

Dar această magie a început să se piardă. Festivaluri precum Bonnaroo au fost invadate de sponsori corporatiști, iar atmosfera boemă a fost înlocuită de o organizare mai „corporate”. E un echilibru greu: pe de-o parte, condiții mai bune (toalete decente, lineup-uri cu vedete), pe de altă parte, pierderea spiritului original de comunitate și descoperire.

O industrie sub asediu: Problemele organizatorilor și ale publicului

Fostul economist-șef de la Spotify, Will Page, a subliniat un adevăr dur: festivalurile au crescut numeric, dar cererea n-a ținut pasul. În contextul inflației și al bugetelor limitate, fanii aleg să meargă la un singur concert de stadion și să sară peste festivalul care costă sute de dolari, fără să includem campingul, băuturile și mâncarea scumpă, scrie CNN.

Artiștii mari preferă și ei turneele proprii, mai profitabile, decât festivalurile care le impun condiții dure. În plus, pentru festivalurile mici, negocierile cu furnizorii devin tot mai grele, iar costurile sunt din ce în ce mai mari. Ca și cum asta n-ar fi de ajuns, vremea extremă dă și ea bătăi de cap. Electric Forest a fost scurtat în 2024 din cauza furtunilor, lăsând fanii fără show-urile principale și fără bani înapoi.

Alte articole importante
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Piața imobiliară din România încheie anul cu o prăbușire puternică. În timp ce taxele sunt în creștere și pun presiune tot mai mare, românii se gândesc de două ori înainte să-și achiziționeze o locuință. Asta în timp ce, pe șantierele, dezvoltatorii continuă la foc continuu construcțiile.  Se sparge bula imobiliarelor: românii nu mai cumpără locuințe […]
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu peste 36% în noiembrie
Companii
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu peste 36% în noiembrie
În luna noiembrie, înmatriculările de mașini noi în România a înregistrat o creștere spectaculoasă, de peste 36% față de aceeași perioadă din 2024. Această evoluție semnificativă a pieței auto locale reflectă interesul tot mai mare al românilor pentru înnoirea parcului auto național, precum și dinamica pozitivă a segmentului de vehicule prietenoase cu mediul. Vânzări record […]
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Începutul anului 2027 va fi marcat, pentru români, de regula impusă de Uniunea Europeană în ceea ce privește plățile în numerar. Deși decizia nu înseamnă eliminarea cash-ului, va exista un plafon prin care plățile vor fi limitate semnificativ. Măsura face parte din pachetul adoptat de Uniunea Europeană pentru combaterea spălării banilor și a finanțării activităților […]
Pariul uriaș al Uber. „Miza de un trilion” – boom-ul taxiurilor robot
Companii
Pariul uriaș al Uber. „Miza de un trilion” – boom-ul taxiurilor robot
Uber pregătește cea mai agresivă extindere din ultimii ani, odată cu boom-ul așteptat pe piața taxiurilor robot. CEO-ul Dara Khosrowshahi spune că Asia-Pacific va deveni motorul creșterii, într-o industrie evaluată la peste un trilion de dolari. Cu peste 20 de parteneri în domeniul autonomiei, compania vrea să intre în peste 10 piețe noi chiar de […]
Disney investește 1 miliard de dolari în Open AI.  Altman: Companiile de AI și creatorii pot lucra împreună
Companii
Disney investește 1 miliard de dolari în Open AI. Altman: Companiile de AI și creatorii pot lucra împreună
Walt Disney a anunțat o investiție de 1 miliard de dolari în OpenAI și un acord prin care aplicația video Sora va putea folosi peste 200 de personaje din universurile Disney, Marvel, Pixar și Star Wars. Parteneriatul, întins pe trei ani, marchează intrarea oficială a gigantului de divertisment în zona generativă AI. Disney investește 1 […]