Prima pagină » Criza marilor festivaluri: vânzările de bilete se prăbușesc, peste 40 de evenimente anulate

Criza marilor festivaluri: vânzările de bilete se prăbușesc, peste 40 de evenimente anulate

Criza marilor festivaluri: vânzările de bilete se prăbușesc, peste 40 de evenimente anulate
sursă foto: Shutterstock

Festivalurile de muzică din întreaga lume se confruntă cu o criză majoră: bilete care nu se mai vând, festivaluri sunt anulate pe bandă rulantă, în timp ce publicul pare să prefere show-urile mari ale artiștilor, organizate pe stadioane, în detrimentul experiențelor de festival.

Criza din spatele festivalurilor: tot mai puține bilete vândute

Sezonul estival al festivalurilor de muzică a început cu vești îngrijorătoare: peste 40 de festivaluri anulate doar în acest an, inclusiv giganți precum Pitchfork Music Festival, Made in America și Firefly Music Festival. Ceva nu mai merge în industria care, în trecut, transforma orice vară într-un maraton de muzică live și distracție.

Chiar și Coachella, care altădată își vindea biletele în doar câteva ore, a avut locuri disponibile luni întregi în 2024. Electric Forest din Michigan, un festival cu reputație de invidiat, a avut și el probleme serioase de vânzări. În loc de aglomerația de altădată, multe festivaluri par mai goale ca niciodată.

Unii blamează publicul tânăr, care nu mai vrea să plătească pentru performance-uri necunoscute, alții spun că oamenii au devenit mai atenți la buget, iar în epoca concertelor uriașe, cum sunt turneele Taylor Swift sau Beyoncé, mulți aleg să-și investească banii într-un singur show grandios, nu într-un festival cu multe necunoscute.

Magia destivalurilor de muzică a început să se piardă

Pentru mulți fani, festivalurile nu însemnau doar muzică, ci și descoperire. Așa cum povestește Blake Atchison, fondatorul Deep Tropics din Nashville, farmecul festivalurilor consta în a te plimba de la o scenă la alta și a descoperi trupe pe care nu le-ai fi găsit niciodată pe Spotify. „Este o experiență magică, un mod de a trăi muzica cu alți oameni”, spune el.

Dar această magie a început să se piardă. Festivaluri precum Bonnaroo au fost invadate de sponsori corporatiști, iar atmosfera boemă a fost înlocuită de o organizare mai „corporate”. E un echilibru greu: pe de-o parte, condiții mai bune (toalete decente, lineup-uri cu vedete), pe de altă parte, pierderea spiritului original de comunitate și descoperire.

O industrie sub asediu: Problemele organizatorilor și ale publicului

Fostul economist-șef de la Spotify, Will Page, a subliniat un adevăr dur: festivalurile au crescut numeric, dar cererea n-a ținut pasul. În contextul inflației și al bugetelor limitate, fanii aleg să meargă la un singur concert de stadion și să sară peste festivalul care costă sute de dolari, fără să includem campingul, băuturile și mâncarea scumpă, scrie CNN.

Artiștii mari preferă și ei turneele proprii, mai profitabile, decât festivalurile care le impun condiții dure. În plus, pentru festivalurile mici, negocierile cu furnizorii devin tot mai grele, iar costurile sunt din ce în ce mai mari. Ca și cum asta n-ar fi de ajuns, vremea extremă dă și ea bătăi de cap. Electric Forest a fost scurtat în 2024 din cauza furtunilor, lăsând fanii fără show-urile principale și fără bani înapoi.

Alte articole importante
Google are în România cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive wearables din EMEA
Companii
Google are în România cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive wearables din EMEA
România devine un pol strategic pe harta globală a Google. Compania americană a anunțat că biroul său din București este, în prezent, cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive „wearables” din regiunea EMEA. Peste 400 de angajați dezvoltă la București inovațiile care vor domina viitorul tech. România, liderul regional al inovației Google La 15 […]
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Italia se pregătește de o explozie turistică în februarie 2026, când Milano și Cortina vor găzdui Jocurile Olimpice de Iarnă. Este unul dintre cele mai așteptate evenimente sportive ale deceniului. Cu mai puțin de 100 de zile rămase până la deschidere, biletele s-au vândut deja într-o proporție impresionantă. Mii de turiști străini au început să-și […]
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Companii
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Marile companii tehnologice Alphabet, Meta, Microsoft și Amazon au transmis un mesaj comun la finalul sezonului de raportări financiare. Potrivit acestora, cheltuielile în domeniul inteligenței artificiale vor continua să crească semnificativ și anunță că, în 2025, totalul investițiilor combinate în acest sector vor depăși 380 de miliarde de dolari. Companiile tehnologice pompează peste 380 miliarde […]
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Companii
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Compania olandeză Nexperia a anunțat suspendarea livrărilor unui material esențial pentru producția de cipuri. Decizia ar putea afecta lanțurile de aprovizionare din industria semiconductorilor și ridică semne de întrebare privind stabilitatea pieței globale, deja marcată de tensiuni geopolitice și deficit de materii prime critice. Agitație pe piața cipurilor: Nexperia suspendă livrările unui material esențial pentru cipuri […]
ANALIZĂ
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
În următoarele decenii, țările europene, ca și alte state dezvoltate, vor deveni economii AI, motiv pentru care specialiștii propun noțiunea capitalului universal. Tehnologia se va răspândi în toate domeniile, de la contabilitate la supermarketuri și fabrici. Creșterea productivității și acumularea de avere vor fi rapide, însă legătura cu locurile de muncă și veniturile va slăbi. […]
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
După trei zile în care clienții First Bank nu au avut acces la fonduri, Intesa Sanpaolo Bank România a venit cu clarificări privind procesul de migrare. Banca italiană a anunțat finalizarea integrării prin absorbția completă a First Bank, consolidându-și astfel poziția pe piața financiar-bancară din România. Fuziunea s-a desfășurat conform calendarului, iar toate datele și […]