Prima pagină » Cum arată prima dronă solară din lume. Cât timp poate rămâne în aer?

Cum arată prima dronă solară din lume. Cât timp poate rămâne în aer?

Cum arată prima dronă solară din lume. Cât timp poate rămâne în aer?
Fotografii: Skydweller.aero

Companiile Thales și Skydweller Aero își unesc forțele pentru a redefini supravegherea maritimă cu prima dronă solară din lume.

Noua platformă integrează tehnologii radar avansate și inteligență artificială, oferind o soluție strategică fără emisii pentru misiuni de supraveghere maritimă în zone sensibile precum Marea Mediterană sau Indo-Pacific.

Thales și Skydweller Aero au dezvoltat prima dronă solară din lume

Cum arată prima dronă solară din lume. Cât timp poate rămâne în aer?

Compania franceză Thales și startup-ul american Skydweller Aero lansează o platformă inovatoare pentru monitorizarea autonomă a zonelor maritime. Aceasta vine într-un moment în care tensiunile maritime globale cresc, iar nevoia de supraveghere continuă și eficientă devine critică pentru NATO și partenerii occidentali

Proiectul vizează folosirea unei drone alimentată exclusiv cu energie solară, capabilă să zboare neîntrerupt timp de mai multe săptămâni sau chiar luni, oferind o soluție strategică de supraveghere persistentă fără emisii de carbon.

Platforma aeriană fără pilot, denumită MAPS (Medium-Altitude Pseudo-Satellite), combină tehnologiile radar avansate ale Thales cu arhitectura aeronautică durabilă a Skydweller. Drona are o anvergură a aripilor mai mare decât cea a unui Boeing 747, poate transporta până la 400 kg de echipamente și operează la altitudini medii, fără emisii poluante. Spre deosebire de modelele anterioare de UAV-uri solare, MAPS are o capacitate reală de transport și autonomie, făcând-o relevantă pentru aplicații de apărare și de securitate, potrivit Interesting Engineering.

Dronele MAPS sunt echipate cu Thales AirMaster S, un radar cu scanare electronică activă care funcționează în banda X, despre care francezii spun că a fost conceput în principal pentru supravegherea maritimă. Radarul are o rază de acțiune de aproximativ 200 de kilometri și este capabil să urmărească mii de trasee simultan.

Radarul este bazat pe tehnologia AESA (Active Electronically Scanned Array) și alimentat cu inteligență artificială. Acest sistem, deja folosit pe avioane de patrulare maritime precum ATL2, oferă conștientizare rapidă asupra situației din atât în aer, cât și pe mare și pe uscat. Cu ajutorul AI, datele sunt procesate direct la bord, ceea ce reduce semnificativ volumul transmis spre stațiile de control la sol.

Drona poate opera până la aproximativ 40 de grade nord și sud de Ecuator

MAPS poate supraveghea fără întrerupere zone extinse precum coridoarele maritime comerciale, zonele economice exclusive (ZEE), sau regiuni disputate precum Mediterana de Est, Indo-Pacificul sau Atlanticul. Datorită autonomiei sale impresionante, poate rămâne în aer fără intervenție umană mai multe săptămâni, reducând costurile de operare în comparație cu aeronavele tradiționale.

Dronele sunt construite din fibră de carbon și nu necesită infrastructură clasică de realimentare, fiind alimentate integral prin panouri solare. Pe lângă aplicațiile militare, aceste drone pot fi folosite și în combaterea pirateriei, supravegherea traficului ilegal sau în misiuni de tip ISR (informații, supraveghere și recunoaștere) în conflicte hibride sau de intensitate scăzută.

Drona alimentată cu energie solară poate opera non-stop până la aproximativ 40 de grade nord și sud de Ecuator, precum și în regiunile polare în timpul verii, în timp ce operațiunile în timpul iernii polare ar fi limitate la o zi din cauza luminii disponibile, notează Defensenews.com.

Skydweller Aero, cu sediul în Oklahoma City și operațiuni europene în Spania, provine din programul Solar Impulse și este susținută prin fonduri de capital de risc. Colaborarea cu Thales reflectă o consolidare a cooperării transatlantice în domeniul tehnologiilor duale, atât civile, cât și militare.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]